مقدمه
نسبی یا مطلق بودن اخلاق و فضیلت گرایی در زندگی اخلاقی سید عبدالرسول علم الهدی هدف نهایی در زندگی انسان دیندار رسیدن به آخرتی آباد، رضایت و قرب الهی است. براین اساس، هرعملی که انسان را به این هدف نزدیکتر سازد، از ارزش اخلاقی برخوردار است. چنین عملی «فضیلت» خوانده میشود؛ بنابراین، اگر عملی به ظاهر خوب و شایسته باشد ولی انسان را به آن کمال نهایی نزدیک نگرداند، در نظام اخلاقی اسلام فاقد ارزش است.
برای توضیح بیشتر، باید توجه داشت که هر عملی از دو جزء کاملا«مشخص شکل یافته است:
اول: نیت؛که به منزله روح عمل است
دوم:شکل عمل؛که در حکم جسم وکالبد عمل است
برای این که عملی از نظر اسلام فضیلت محسوب شود و دارای ارزش اخلاقی باشد باید در انجام آن عمل هم نیت برای خدا باشد (اخلاص در نیت ) و هم شکل عمل مطابق فرمان خداباشد. بنابراین، هر عمل با هر نیت سازگاری ندارد. نمیتوان عمل ناپسندی را با نیت الهی انجام داد؛ همچنان که نمیتوان عمل شایسته را با نیت نادرست به جای آورد.
با توجه به این ساختار اخلاقی شما جامعهای خواهید داشت که ارتباط انسانها با هم نه از سر منافع شخصی بلکه از روی تعالی بخشیدن به همنوع انجام گرفته و اعمال دنباله رو ارزشهای ذاتی انسانی همچون عدالت، آزادی، ایثار و از خود گذشتگی خواهد بود.
آیا اخلاق نسبی است یا مطلق ؟
به طوری که میدانیم انسانها دارای فطرت واحدی هستند. براین اساس تأثیر عملکرد واحد در زمینه روحی آنها یکسان است؛ چنین نیست که تأثیر یک عمل در شرایط یکسان بر روی یک فرد مثبت وبر روی فرد دیگر منفی باشد.اگر عملی برای یکی از انسانها فضیلت و کمال باشد، برای همه انسانها فضیلت وکمال به حساب میآید؛زیرا کمال انسان عبارت است از رشد استعدادهای فطری او در جهت قرب الهی. بنابراین، ارزشهای اخلاقی ریشه در فطرت انسان دارند و از آنجاکه فطرت درهمه انسانهامشترک است، ارزشهای اخلاقی نیز در مورد همه انسانها درهمه زمانها ومکانها یکسان است و این همان مطلق بودن اصول اخلاقی است.
به عنوان مثال، وقتی از شجاعت، عدالت، حقیقت جویی، نیکوکاری، پاکی وتقوا به عنوان ارزشهای اخلاقی نام…..
- فهرست مطالب و مندرجات
- مقدمه. 3
- آیا اخلاق نسبی است یا مطلق ؟. 3
- ویژگیهای نظام اخلاقی اسلام. 5
- 1 وسعت دامنه آموزشهای اخلاقی دراسلام. 5
- 2 جنبه همگانی تعالیم اخلاقی اسلام. 5
- 3 هماهنگی در پرورش فضایل.. 6
- مبانی علم اخلاق.. 7
- اشاره. 7
- حال میپرسیم مکتب اخلاقی اسلام به کدامیک از این دو دسته تعلق دارد؟. 8
- چهارم: نظامهای اخلاقی غایتانگارانه خود بر چند قسمند: 9
- منابع و مآخذ. 12
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 12 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net