دانلود تحقیق درباره اخلاص

امتیاز 3.4 از 11 نفر

چکیده
محور این تحقیق اخلاص می‌باشد. در این تحقیق پس از بررسی معنا و مفهوم اخلاص، ارزش و فضیلت اخلاص بررسی شده و به عوامل کسب اخلاص و آثار آن پرداخته شده است. همچنین بخشی از این مقاله به بررسی تفاوت بین دو مفهوم «مخلِص» و «مخلَص» در فرهنگ قرآنی و روایی اختصاص یافته و در آن به برخی امتیازات مخلَصین بر مخلِصین اشاره شده است.

مقدمه
خداوند عالم در قرآن مجید می‌فرماید: «و ما خلقت الجنّ و الأنس الاّ لیعبدون؛ جن و انس را جز برای پرستیدن و عبادتم نیافریدم».

به دلیل آیه مذکور هدف از خلقت انسان‌ها عبودیت است و خداوند عالم این عبودیت را کمال انسان قرار داده و کسی که به این مرحله می‌رسد در حقیقت به توحید خالص دست یافته است و از اسارت وابستگی به غیر خدا کاملاً آزاد و رها گشته است.

طبق آیات و روایات، عملی ارزش دارد که پاکیزه و خالص باشد و هر قدر این اخلاص کمتر شود ارزش اعمال انسان هم پائین می‌آید و هر قدر بالا رود ارزش آن بیشتر می‌شود.

پس اخلاص معیار و ملاک ارزش‌های الهی است و عامل پیروزی در دنیا و آخرت است و انسان می‌تواند با داشتن اخلاص به مقامات والائی دست بیابد. لذا هم در آیات و هم در روایات معصومین (علیهم‌السلام) تاکید بسیار درباره‌ی اخلاص شده است و در مورد فضیلت و اهمیت این موضوع تعبیرهای گوناگون یافت می‌شود.

در نتیجه‌یکی از مهم‌ترین اموری که انسان باید در تمام دقایق زندگی و در تمام لحظات خویش به آن اهتمام ورزد امر خلوص در اعمال، رفتار و کردار خویش می‌باشد و نباید لحظه‌ای از این امر مهم غافل شود. اخلاص نشانه‌ی قبولی و ارزش فوق العاده اعمال انسان‌ها است. و خداوند متعال به عنوان پاداش در مقابل اخلاص به انسان‌ها در دنیا حیات طیّبه و در آخرت خُلد برین عطا می‌کند.

این نوشتار نگاهی به موضوع اخلاص و مفهوم آن در آموزه‌های اسلامی خواهیم داشت و به دنبال یافتن پاسخ جوابی برای این سؤالات می‌باشد: اهمیت اخلاص در قرآن چقدر است؟ معنای اخلاص چیست؟ مراتب اخلاص چیست؟ آثار اخلاص چیست؟ و تفاوت مخلِص و مخلَص چیست؟

 

مفهوم­شناسی اخلاص
اخلاص در لغت از خَلَصَ گرفته شده است. خَلَصَ الشی ـ (یخلُصُ ـ خُلوصاً و خلاصاً) در مفردات راغب آمده است: «خلَصَ: الخالصُ کالصافی الاّ آن الخالص (هو مازال عنه شوبُهُ بعد آن کان فیه، و الصّافی قد یقال لما لا شرب فیه و یقال خلّصه فَخلص؛ خالص مثل صافی است با این فرق که خالص آن است که آمیختگی آن از بین رفته باشد ولی صاف گاهی به آن می‌گویند که اصلاً آمیختگی ندارد».

اما در اصطلاح اخلاص در عمل به معنای انجام کار برای رضایت خداوند است.

حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند:…

 

۰۰۰۱ ۰۰۰۲ ۰۰۰۳

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 11 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.