نقش دولت و جامعه مدنی در فرآیند توسعه (۵ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

نقش دولت و جامعه مدنی در فرآیند توسعه

چکیده

نظریه پردازان از دهه ۱۹۵۰ دولت را کارگزار اصلی توسعه دانسته اند و مفهوم جامعه مدنی از هنگام فروپاشی کمونیسم در اروپای شرقی و اتحادیه شوروی در میان محققان او سیاستگذاران مقبولیت یافته و جامعه را به دو حوزه دولتی و غیر دولتی تقسیم کرده اند ولی برای تبیین فرآیند توسعه توجه زیادی به تقابل دولت و جامعه مدنی نداشتند.

در اینحا الگوهای نظری مختلف درباره توسعه و تلقی هر یک از دولت، جامعه مدنی و خود توسعه ارائه خواهد شد و استدلال اصلی بر این پایه است که توسعه فرآیند پریا تعامل دولت و جامعه مدنی است.

تعریف دولت: نهادی که در یک قلمرو ملی آشکارا مرزبندی شده و در علم سیاست به معنای اجتماعی از مردم که در یک سرزمین مشخص زندگی می‌کنند و از حکومتی برخوردارند که به وضع و اجرای قانون اقدام می‌کند.

تعریف جامعه مدنی: مجموع سازمان‌ها وموسسات غیر دولتی که حقوق و تمایلات شهروندان را آشکار می‌کند و مستقل از جامعه سیاسی است و وابسته به دولت نیست و در جامعه مدنی افراد به فکر منافع شخص نمی‌باشد بلکه به اهداف مشترک فکر می‌کنند در کل جامعه مدنی جامعه شهروند است که هر کس با داشتن دین و زبان و نژاد مختلف برابر و برادر زندگی می‌کنند. و خود تصمیم می‌گیرند کجا کار کنند، عضو کدام حذب سیاسی شوند و … جامعه مدنی حوزه مستقل و سازمان یافته ای که در عین تنظیم رفتار شهروندان و محدود ساختن مداخلات دولت میانجی مناسبات دولت با اتباعش است.

تعریف توسعه: به صورت افزایش پایدار ثروت و در آمد سرانه همراه با دگرگونی ساختار اقتصادی و ارتقاء کل سطح زندگی اکثریت مردم تعریف می‌شود.

هر جامعه برای دستیابی به توسعه باید در مراحل آغازین توسعه دارای دولتی نیرومند و جامعه مدنی نسبتاً ضعیفی باشد این مرحله را می‌توان دوره رشد تحت راهبری دولت نامید اما با گذشت زمان جامعه مدنی باید نیرومندتر از دولت شود و مرحله یعنی از فرآیند توسعه دولت و جامعه مدنی در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند این مرحله همان مرحله گذاراست و چنانچه دولت یا جامعه مدنی در این مبارزه غالب گردد فرآیند توسعه متوقف خواهد شد برعکس در صورت برقراری نوعی توازان پایدار قدرت میان این دو چشم انداز استمرار توسعه روشن خواهد بود و این همان توسعه پایدار است.

گونه شناسی دولت ها: هر چند دولت نقش بیشماری دارد صرفاً به نقش دولت در فرآیند توسعه به ویژه نقش دولت در ارتباط با جامعه مدنی معطوف می‌شویم.

۱- دولت کارشکن: دولتی که در راه توسعه مانع تراشی می‌کند و دولت‌های مستعمراتی نمونه دولت کارشکن…

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.