تحقیق درباره خداشناسی (۱۵ صفحه)

امتیاز 2 از 1 نفر

خداشناسی

خداشناسی: درقرآن برای اثبات وجود خدا:

نخستین مساله‏ای که در بخش خداشناسی در قرآن مطرح می‏شود اینست که آیا درقرآن کریم برای اثبات وجود خدا استدلال شده است‏یا نه؟بسیاری از مفسران مخصوصا کسانی که قدمی‌در علم کلام برداشته‏اند مثل فخر رازی، آیات زیادی از قرآن را (از جمله تقریبا تمام آیاتی که مشتمل بر آیات تکوینی الهی است) ناظر به اثبات وجود خدا دانسته و مفاد آنها را به صورت براهینی در آورده‏اند که بازگشت اکثر آنها به «برهان نظم‏» است. در برابر ایشان دسته‏ی دیگری از مفسران معتقدند که قرآن کریم وجود خدا را بی‏نیاز از استدلال دانسته و در صدد اثبات آن بر نیامده است و براهینی که دسته‏ی اول ادعا کرده‏اند یا در مقام اثبات توحید و نفی شرک است‏یا اینکه اساسا به صورت برهان در قرآن نیامده است، و این، مفسران هستند که پاره‏ای از بیانات قرآنی را با ضمیمه کردن مقدمات دیگری به صورت برهان در آورده‏اند.

البته داوری صحیح و مستند در این مورد، در گرو بررسی دقیق و گسترده‏ای‏ست که با این بحث فشرده سازگار نیست. اگر چه استدلال دسته‏ی اول که بسیاری از آیات را دلیل دانسته‏اند، مخدوش است اما آنچه را به عنوان وجه جمع یا تقریب بین این دو قول می‏توان گفت این است که ممکن است قرآن کریم مستقیما در صدد اثبات وجود خدا بر نیامده باشد یا وجود خدا را قریب به بدیهی و بی نیاز از استدلال می‏دانسته و یا با منکر قابل توجهی مواجه نبوده است و طرح کردن آن را که ممکن بود موجب وسوسه شود خلاف حکمت دانسته است، ولی به هر حال می‏توان از بیانات قرآن استدلال‏هایی برای این مطلب به دست آورد و حتی بعید نیست‏خود قرآن هم به طور غیر مستقیم به این استدلال‏ها توجه داشته باشد. مثلا منافاتی ندارد که آیه‏ای مستقیما در صدد اثبات یگانگی خدا باشد ولی به طور غیر مستقیم، اصل وجود خدا را هم ثابت کند یا آیه‏ای در مقام احتجاج با مشرکان یا منکران نبوت پیغمبر اسلام (ص) باشد ولی ضمنا مطلبی را بیان کند که مثبت وجود خدا هم باشد.

برای نمونه، آیه‏ی (35) از سوره‏ی «طور» را در نظر می‏گیریم که در مقام احتجاج با کفاری‏ست که از ایمان به پیغمبر اکرم (ص) سرباز می‏زدند. این آیه سؤالاتی را به صورت «استفهام انکاری‏» مطرح می‏کند و از جمله می‏فرماید:

طور/35:

ام خلقوا من غیر شی‏ء ام هم الخالقون.

آیا آنان بدون خالق پدیدار شده‏اند یا آنان خود خالق خویش هستند؟.

بدون شک این آیه صریحا در مقام اثبات وجود خدا نیست ولی ضمنا می‏توان برهانی برای این مطلب از آن، استنباط کرد به این صورت که انسان یا باید بدون آفریننده وخود به خود به وجود آمده باشد و یا باید خود…

 

  • فهرست مطالب و مندرجات
  • خداشناسی: درقرآن برای اثبات وجود خدا: 3
  • خداشناسی فطری.. 5
  • راه‌های خدا شناسی.. 12
  • شناساندن صحیح خداوند سبحان. 13
  • والاتر از صفات پدیده‌ها 14
  • شناخت قدرت پروردگار. 16
  • منابع و مآخذ. 16

 

تحقیق درباره خداشناسی

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 15 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.