اصول ملغی (۶ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

اصول ملغی

الف:اصل غدر

بعضى از اصول را ما مى‏بینیم از پیغمبر تا امام عسکرى همه آن را طرد کرده‏اند، مى‏فهمیم که اینها معیارهاى قطعى و جزمى است که در همه شرایط باید نفى بشود.

آنهایى که مى‏گویند اخلاق مطلقا نسبى است، ما از آنها سؤال مى‏کنیم: مثلا یکى از معیارها که افراد در سیره‏هاشان ممکن است‏به کار ببرند همان اصل غدر و خیانت است.اکثریت قریب به اتفاق سیاستمداران جهان از اصل غدر و خیانت براى مقصد و مقصود خودشان استفاده مى‏کنند. بعضى تمام سیاستشان بر اساس غدر و خیانت است و بعضى لااقل جایى از آن استفاده مى‏کنند، یعنى مى‏گویند در سیاست، اخلاق معنى ندارد، باید آن را رها کرد.

یک مرد سیاسى قول مى‏دهد، پیمان مى‏بندد، سوگند مى‏خورد ولى تا وقتى پایبند به قول و پیمان و سوگند خودش هست که منافعش اقتضا کند، همین قدر که منافع در یک طرف قرار گرفت، پیمان در طرف دیگر، فورا پیمانش را نقض مى‏کند. چرچیل در آن کتابى که در تاریخ جنگ بین‏الملل دوم نوشته است و یک وقت روزنامه‏هاى ایران منتشر مى‏کردند و من مقدارى از آن را خواندم، وقتى که حمله متفقین به ایران را نقل مى‏کند مى‏گوید: «اگر چه ما با ایرانیها پیمان بسته بودیم، قرار داد داشتیم و طبق قرارداد نباید چنین کارى مى‏کردیم». بعد خودش به خودش جواب مى‏دهد، مى‏گوید:

«ولى این معیارها: پیمان و وفاى به پیمان، در مقیاسهاى کوچک درست است، دو نفر وقتى با همدیگر قول و قرار مى‏گذارند درست است اما در سیاست، وقتى که پاى منافع یک ملت در میان مى‏آید، این حرفها دیگر موهوم است.من نمى‏توانستم از منافع بریتانیاى کبیر به عنوان اینکه این کار ضد اخلاق است چشم بپوشم که ما با یک کشور دیگر پیمان بسته‏ایم و نقض پیمان بر خلاف اصول انسانیت است.این حرفها اساسا در مقیاسهاى کلى و در شعاعهاى خیلى وسیع درست نیست».

این همان اصل غدر و خیانت است، اصلى که معاویه در سیاستش مطلقا از آن پیروى مى‏کرد.آنچه که على علیه السلام را از سیاستمداران دیگر جهان- البته به استثناى امثال پیغمبر اکرم- متمایز مى‏کند این است که او از اصل غدر و خیانت در روش پیروى نمى‏کند ولو به قیمت اینکه آنچه دارد و حتى خلافت از دستش برود، چرا؟

چون مى‏گوید اساسا من پاسدار این اصولم، فلسفه خلافت من پاسدارى این اصول انسانى است، پاسدارى صداقت است، پاسدارى امانت است، پاسدارى وفاست، پاسدارى درستى است، و من خلیفه‏ام براى اینها، آن وقت چطور ممکن است که من اینها را فداى خلافت کنم؟! نه تنها خودش چنین است، در فرمانى که به مالک اشتر نوشته است نیز به این فلسفه تصریح مى‏کند. به مالک اشتر مى‏گوید: مالک!با هر کسى پیمان بستى ولو با کافر حربى،…

 

 

  • فهرست مطالب
  • الف:اصل غدر. 3
  • ب:اصل تجاوز. 4
  • ج:اصل انظلام و استرحام. 5
  • پى‏نوشت‌ها و منابع. 6

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.