فرار مغزها (۱۳ صفحه)

امتیاز 5 از 1 نفر

فرار مغزها

فرار مغزها و مهاجرت نخبگان

بر اساس صندوق بین المللی پول سالانه بیش از 150 هزار نفر تحصیل کرده از ایران خارج می‌شوند. طی سال 79 روزانه به طور متوسط 15 نفر با درجه ی کار شناسی ارشد و 3/2 نفر با درجه ی دکترا جلای وطن کرده اند در سال 78،  5475 کارشناس ایران را ترک کرده اند همچنین در 6 ماهه ی اول سال 78، 1664 نفر از افراد دارای تحصیلات علوم پزشکی برای خروج از کشور اقدام کردند.

از مجموع 4300 نفر دانشجو که برای ادامه ی تحصیل در سالهای 64 تا72 به خارج از کشور رفته اند 12% هنوز به کشور باز نگشته اند همین طور از سال 69 تا 77، تعداد 151 نفر عضو هیئت علمی‌دانشگاههای کشوراز کشور خارج شده و باز نگشته اند. تعداد کل اساتید دانشگاههای ایران 1500 نفر است در حالی که ایرانیانی که در خارج کشور صاحب کرسی اند« با درجه ی پروفسوری »400 نفر می‌باشند. 92 % دارندگان مدال المپیاد‌های جهانی طی دو دهه ی اخیر به خارج از کشور رفته اند. 155 هزار نفر  ایرانی با تحصیل ممتاز به امریکا مهاجرت کرده اند.

صر فه جویی امریکا در هزینه‌های اموزشی از این بابت 10میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. در حالی که ایران از بابت مهاجرت مغز‌ها 38 میلیارد دلار متضرر شده است. آمارها ی ارائه شده در ذهن ما این سوال را ایجاد کرده است که چه عواملی در بروز این آسیب اجتماعی دخالت داشته است ؟

عدم توجه مسئولین وقت و عدم قائل شدن ارزش کافی و لازم برای علم و جامعه علمی‌کشور، در گیر بودن ذهنی آنها به مسائل مقتضی زمان از جمله جنگ و سازندگی آنها را از توجه به آینده کشور و رشد علمی‌صنعتی کشور باز داشت تا اینکه در چند سال اخیر بدلیل تحولاتی که درطبقه حاکم بر ایران بوجود آمده است؛ چینش سه قوه به لحاظ فکری، وجود سازمانها از قبیل سازمان ملی جوانان، بر سر کار آمدن وزیران و نمایندگان از طبقه دانشگاهی و علمی‌کشور این زنگ خطررا برای کسانی که چشم و گوش خود را بر روی بعضی مسائل بسته بودند به صدا در آ ورد.

به امید روزی که بتوانیم کاری بکنیم که این باتلاق هایی که با دست خود ایجاد کرده ایم ما را بیشتر به اعماق فرو نبرد.

«فرار مغزها» (brain drain) پدیده کهنى است که از دیرباز تاکنون به گونه‌هاى وسیع و چشمگیرى در کشورهاى جهان سوم دیده مى‌شود…

 

  • فهرست مطالب
  • فرار مغزها و مهاجرت نخبگان. 3
  • « فرار مغزها »، پدیده ویران کننده کشورهاى جهان سوم. 4
  • پدیده مهاجرت مغزها؛ بحران کشورهای در حال توسعه. 6
  • رهیافت‌های حل بحران. 9
  • نتیجه گیری.. 10
  • منابع: 11

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 13 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.