دانلود تحقیق درباره انقلاب اسلامی

امتیاز 3.5 از 19 نفر

انقلاب اسلامی

«…………………………….»

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران که بدون وابستگی به شرق و غرب در 22 بهمن 1357 ه. ش، به پیروزی رسیده بود، معادلات سیاسی استکبار جهانی را بر هم ریخت. انقلابی نوپا که کانون توجه سیاستمداران و عموم مردم جهان شد. (انقلاب سالهای 1978، 1979 (1357) و پیامدهای آن برای نخستین بار در خلال 25 سال، توجه وسیع همگانی، همراه مقدار زیادی سرگردانی و ابهام را نسبت به ایران جلب نمود. این انقلاب حتی با الگوها و انتظارات کسانی که به نسبت خوبی از اوضاع ایران مطلع بودند، نیز سازگار نبود. )

«…………………………….»

از پیروزی انقلاب تا استعفای دولت موقت

دولتی که با حکم امام خمینی – رحمت الله علیه – در تاریخ 15/11/1357 به نخست وزیری مهندس (مهدی بازرگان) تشکیل شده بود، با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن، با عنوان (دولت موقت انقلاب اسلامی) اداره کشور را به دست گرفت. فرمان نخست وزیری مهندس بازرگان شامل مأموریتها و مسؤولیتهای زیر بود.

1. (در انتصاب مسؤولین دولتی روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص درنظر گرفته نشود.

2. انجام رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره‌ی تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی.

3. تشکیل مجلس خبرگان جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید.

4. انتخابات مجلس نمایندگان ملت. )

«…………………………….»

رفراندم عمومی در روز دوازدهم فروردین 1358 ه. ش برای تعیین نظام حکومتی ایران اسلامی برگزار شد و 2/98 درصد افرادی که واجد شرایط بودند، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند. امام خمینی – رحمت الله علیه – در اعلامیه‌ای به این مناسبت فرمود:

«…………………………….»

عرصه‌ی سیاسی ایران در فاصله پیروزی انقلاب تا استعفای دولت موقت شاهد حوادث گوناگونی بود. از فردای پیروزی، دهها دسته و گروه در مناطق مختلف خودنمایی کرده، هرکس برای خود ایدئولوژی و آرمانی را اعلام کرد. گروههای معارض انقلاب- گروهکها- با الهام از استکبار جهانی در صدد سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی بودند. عمل کرد (حزب دموکرات) و (کومله) در کردستان، (منافقین) سازمان مجاهدین خلق در تهران و شهرهای بزرگ، حزب (خلق مسلمان) در تبریز، گروههای چپ در ترکم صحرا و فعالیتهای گروه تروریستی (فرقان) از آن جمله بود.

«…………………………….»

الف:انقلاب دوم:

روز سیزده آبان 1358 ه. ش، به مناسبت سالگرد تبعید حضرت امام- رحمت الله علیه – مراسمی در دانشگاه تهران برگزار شد. در پایان این مراسم، به عنوان اعتراض به پناه دادن شاه به امریکا، راهپیمایی با شکوهی به طرف سفارت امریکا درتهران انجام گرفت. «…………………………….» لانه‌ی جاسوسی) را که زیر چتر مصونیت دیپلمات در ایران مشغول کار بود، به اشغال خود درآورده، کارکنان آن را به گروگان گرفتند.

«…………………………….»

از استعفای دولت موقت تا آغاز جنگ تحمیلی

«…………………………….»

الف:انقلاب فرهنگی:

بعد از پیروزی انقلاب، به علتهای مختلف که مهمترین آنها ضعفهای بی‌حد و حصر دولت موقت بود، گروههای سیاسی به سرعت شکل گرفته، با تبلیغات گسترده‌ای علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی وارد میدان مبارزات سیاسی شدند دانشگاه نیز به عنوان یک مرکز فرهنگی و مولد متخصصین جامعه، جولانگاه گروههای سیاسی مختلف شد.

«…………………………….»

سپس از سوی رهبر انقلاب اسلامی، (ستاد انقلاب فرهنگی) شروع به کار کرد. حضرت امام – رحمت الله علیه – از این ستاد خواستند تا:

(برای برنامه ریزی رشته‌های مختلف و خط مشی فرهنگی آینده‌ی دانشگاهها بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اقدام نمایند. )

ب: حادثه‌ی طبس

حمله نظامی امریکا به قصد آزادی گروگانها در تاریخ پنجم اردیبهشت 1359 ه. ش به وقوع پیوست. این حمله با عنایت خداوند متعال به علت توفان شن در طبس شکست خورد. نیروهای نظامی امریکا بدون نیل به اهداف عملیات خود با ناکامی و رسوایی و با به جا گذاشتن تعدادی کشته و تلف شدن چند هواپیما و هلیکوپتر و مقداری وسایل دیگر در کویر طبس مجبور به فرار شدند. البته با اقدام خیانت آمیز بنی صدر، اسناد سری مهم و بسیار محرمانه در بمباران هلیکوپترهای باقیمانده از بین رفت.

ج: کودتای نوژه

امریکا همزمان با حمله نظامی به طبس، از طریق (شاهپور بختیار) در تدارک کودتای نوژه بود. تجاوز نظامی طبس و کودتای نوژه دو حلقه‌ی یک زنجیر بودند که باید منجر به براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شد. کودتا چیان که عده‌ای از آنها از افسران طرفدار رژیم شاه بودند، قصد داشتند با هواپیما بیت امام – رحمت الله علیه – را در (جماران) بمباران کرده، به کمیته‌ها و مراکز سپاه نیز حمله نمایند. این کودتا با هوشیاری نیروهای (حزب الله) به موقع کشف و خنثی شد. عاملین کودتا دستگیر و محاکمه شدند و اعتراف کردند که برنامه‌ی کودتا را از دولتهای خارجی گرفته‌اند.

د: نخست وزیری شهید رجایی

«…………………………….»

منابع و مآخذ

وب‌سایت اینترنتی «چهارگوش» به آدرس www.4goush.net

کتاب، تاریخ سیاسی معاصر ایران، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، ص171 تا176

0003 0001 0002

 

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.