دانلود تحقیق درباره نماز جمعه

امتیاز 3.9 از 22 نفر

فلسفه نماز جمعه چیست؟

نماز

به طور کلی تمام عباداتی که از طرف خداوند برای ما تشریع شده دارای فلسفه خاص است و آنچه بیان می‌شود قسمتی از آن اسرار و فلسفه مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه است که به واسطه بیان اولیاء الهی به ما رسیده و یا با عقل ناقص خود آن را درک کرده‌ایم. و علت واقعی را باید از امام معصوم ـ علیه السلام ـ سؤال کرد.

در مورد فلسفه نماز جمعه می توان گفت که: (نماز جمعه قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دسته جمعی است. و اثر عمومی عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگی‌های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می‌باشد، دربر دارد به خصوص این که مقدمتاً دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوی و پرهیزگاری است؛ و امّا از نظر اجتماعی و سیاسی یک کنگره عظیم هفتگی است که بعد از کنگره سالیانه حج بزرگترین کنگره اسلامی می‌باشد و به همین دلیل در روایتی از پیغمبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده است که جمعه حج کسانی است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند. در حقیقت اسلام به سه اجتماع بزرگ اهمیت می‌دهد. اجتماعات روزانه که در نماز جماعت حاصل می‌شود، اجتماع هفتگی که در مراسم نماز جمعه است و اجتماع حج که در کنار خانه خدا هر سال یک بار انجام می‌گیرد. نقش نماز جمعه در این میان بسیار مهم است به خصوص این که یکی از برنامه‌های خطیب در خطبه نماز جمعه ذکر مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و به این ترتیب این اجتماع عظیم و پرشکوه می‌تواند منشأ برکات زیر شود:

 الف. آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی.

ب. ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین به گونه‌ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند.

ج. تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان.

د. جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی.

به همین دلیل همیشه دشمنان اسلام، از یک نماز جمعه جامع الشرائط که دستورهای اسلامی دقیقاً در آن رعایت شود بیم داشته‌اند. و نیز به همین دلیل نماز جمعه همیشه به عنوان یک اهرم نیرومند سیاسی در دست حکومت ها بوده است. حکومت‌های عدل همچون حکومت پیغمبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ از آن بهترین بهره برداری‌ها را به نفع اسلام و حکومت‌های جور همانند بنی امیه از آن سوء‌استفاده برای تحکیم پایه‌های قدرت خود…..

 

  • فهرست مطالب و مندرجات
  •  نماز. 3
  • نماز جمعه و احکام آن. 5
  • احکامی چند درباره نماز جمعه. 7

 

 

0001 0006  0003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.