دانلود تحقیق درباره نور (۱۸ صفحه)

امتیاز 3.4 از 14 نفر

دانلود تحقیق درباره نور (18 صفحه)

مقدمه:
ما بر روی سیاره‌ای بسیار زیبا و بی‌همتا زندگی می‌کنیم. حرارت و نور خورشید هر روز بخش وسیعی از خشکی و دریا را گرم و روشن می‌کند. این عناصر برای حیات بسیار ضروری هستند خورشید، علاوه براهمیتی که در زندگی موجودات دارد، به هنگام طلوع و غروب نیز آسمان را با رنگهایی زیبا و رویایی رنگ آمیزی می‌کند و مناظر زیبایی می‌آفریند.

برخی اوقات، حوادثی عجیب بر رنگهای آسمان تاثیر می‌گذارند. برای مثال، در سال 1883 در یکی از جزایراندونزی، کوه عظیمی به نام کراکوتوآ آتش فشان کرد. زمین لرزه ناشی از این انفجار، علاوه بر خسارات جبران ناپذیری که به مناظر و چشم اندازهای محل وارد کرد خاکستر و ذرات آتش فشان را تا ارتفاع 45 کیلومتری به آسمان پرتاب کرد، بطوریکه مقدار زیادی از آنها سالها در اتمسفر زمین شناور بودند. در اثر وجود این ذرات آتش فشانی در آسمان، غروب تا مدتها سیمایی سرخ رنگ و غیر طبیعی داشت.

در مناطق صحرایی، اغلب در هنگام غروب، زمین با ردایی سرخ رنگ پوشیده می‌شود دلیل این امر، تابش پرتوهای خورشید بر ذرات شنی است که در نسیم پراکنده‌اند.

انسان، در طول زمان، مسحور خورشید و انرژی حیات بخش و بیکران آن بوده است قبایل ابتدایی که خورشید را به عنوان خدا می‌پرستیدند، اسرارآمیزی آن را به خوبی احساس می‌کردند. انسان هرچه درباره دنیای خود بیشتر می‌آموخت، تلاش می‌کرد به معلومات خود در مورد خورشید نیز بیفزاید. از این رو با انجام آزمایشات بسیاری سعی برآن داشت که اسرار مربوط به خورشید را دریابد.

بعضی از دانشمندان قرن هفدهم کمتر از نیوتون احتیاط می‌کردند. به عقیده آنها اجسام با اتمسفرهایی احاطه شده‌اند که تا دورترین مناطق گسترده شده‌اند و نیروهای گرانشی، الکتریکی و مغناطیسی را از یک جسم به جسم دیگر منتقل می‌کنند اتمسفرهای پیشنهاد شده در این زمان بخشی از یک تئوری کمی نبودند. اما در قرن نوزدهم مفهوم اتمسفر دوباره زنده شد کوششهای بسیاری صورت گرفت تا ویژگیهای ملائی را که ممکن بود امواج نور را منتقل کند به صورت ریاضی درآورند. این ماده فرضی حامل(( نور)) را اتر نوربر نامیدند.

کشف سریع آثار تازه الکتریکی و مغناطیسی در نیمه اول قرن نوزدهم، تصورات علمی را برانگیخت. مایکل فارادی (1867_1791)، که اکتشافهای بسیار مهمی به عمل آورد مدلی مطرح کرد که در آن خطوط نیرویی به فضای اطراف اجسام الکتریکی و مغناطیسی نسبت داده می‌شد فارادی نشان داد که چگونه به کمک این خطوط نیرو می‌توان بسیاری از آثار الکترومغناطیسی را توضیح داد.

ویلیام تامسن (1907_1824) در مقاله‌ای که در سن 17 سالگی نوشت نشان داد که چگونه از معادله هایی که برای فرمولبندی و حل یک مسئله در الکتروستاتیک به کار می‌روند می‌توان در حل مسئله هایی مربوط به جریان گرما نیز استفاده کرد. الکتروستاتیک دانشی است که با آثار نیروهای میان بارهای ساکن سروکار دارد در آن زمان، با این فرض که نیروهای الکتریکی می‌توانند از راه دور اثر کنند بحث الکتروستاتیک به طور ساده و موثر صورت می‌گرفت از سوی دیگر جریان گرما عموما نتیجه اثر اجزایی که با یکدیگر تماس دارند در نظر می‌گرفتند.

تامسن نشان داد که فرمولبندی ریاضی یکسان را می‌توان برای تئوریهایی که مبتنی بر فرضیه‌های فیزیکی کاملا متفاوت هستند به کار برد شاید از آن پس بود که پیدا کردن ابزارهای ریاضی درست مهمتر از انتخاب یک مدل مکانیکی خاص بود.

جیمز کلرک ماکسول ( 1879_1831)، با الهام گرفتن از مدلهای فیزیکی فارادی و ریاضیات تامسن، کوشید تا یک تئوری ریاضی درباره الکترومغناطیس پدید آورد. ماکسول نخست اتری فرضی را در نظر گرفت که از چرخهای دندانه دار و چرخ دنده‌ها تشکیل شده است سپس، کم کم مجموعه‌ای معادله به دست آورد که ویژگیهای میدانهای الکتریکی و مغناطیسی را توصیف می‌کردند بعدها معلوم شد که این معادله‌ها بسیار موفقیت آمیزند. آنها آثار الکتریکی و مغناطیسی را که تا آن زمان شناخته شده بود کاملا به درستی توصیف می‌کردند از این گذشته، ماکسول را به پیشگویی آثار تازه‌ای هدایت کردند که مبتنی بر اندیشه تلاطم موج در حال انتشار در میدانهای الکتریکی و مغناطیسی بود. سرعتی که ماکسول برای چنین امواج الکترومغناطیسی پیشگویی کرد تقریبا نزدیک به سرعت اندازه گیری شده نور بود به سبب این شباهت بود که ماکسول نظر دارد که نور ممکن است موج الکترو مغناطیسی باشد.

مفهوم میدان، همراه با مفهوم انرژی، راهی برای بحث از اثر یک جسم بر جسم دیگر، بدون گفتگو از کنش از راه دور یا ملا‌ای مادی که منتقل کننده اثر باشد، پدید آورد. مفهوم میدان سودمندی خود را در طول قرن بیستم بارها و بارها نشان داد.

نور چیست؟
نور صورتی از انرژی است که فیزیکدانان باریکه نور را با اشاره به مقادیری اندازه پذیر همچون سرعت، طول موج یا فرکانس، و شدت توصیف می‌کنند. اما گاهی نیز، همچون دیگر مردم، نور را به معنی سایه _ روشنها، زیبایی گلهای بهاری و برگهای پائیزی سرخی غروبها، و رنگهایی می‌شناسد که هنرمندان بر پرده‌های نقاشی پدید آورده‌اند. این هر دو شیوه‌های گوناگون شناخت نور است در یکی بر جنبه‌های قابل اندازه گیری نور تاکید می‌شود واین شیوه‌ای است که بیشتر در فیزیک و تکنولوژی پرثمر بوده است. شیوه دیگر به پاسخهای زیبایی شناختی نگرش به نور در طبیعت یا هنر مربوط می‌شود.

البته به شیوه دیگری نیز به نور توجه می‌شود که با فرآیندهای زیستفیزیکی رویت سروکار دارد. این جنبه‌های گوناگون نور را به سادگی نمی‌توان از یکدیگر تمیز داد به همین سبب در آغاز تاریخ علم، نور بیشتر جنبه‌های دیگر فیزیک تجربی مسئله‌های پیچیده و اغفال کننده پدید آورده است. در تفکرات اولیه درباره ماهیت نور، غالبا نور با رویت اشتباه شده است.

بعضی از فیلسوفان یونانی عقیده داشتند که نور به خط مستقیم با سرعت بسیارزیاد سیر می‌کند و شامل ذراتی است که وقتی وارد چشم می‌شوند حس بینایی را تحریک می‌کنند. تا قرنها پس از عصر یونانیان، کسی چندان به ماهیت نور توجه نکرد، و این مدل ذره‌ای تقریبا به همین شکل، دست نخورده، باقی ماند. در اوایل قرن شانزدهم، لئوناردوداوینچی، با توجه به شباهت میان پژواکهای صوت و بازتاب نور، اندیشید که نور ممکن است خاصیتی موجی داشته باشد.

در میان دانشمندان قرن هفدهم اختلاف نظری قاطع درباره ماهیت نور پدید آمد. بعضی از آنها از جمله نیوتون، بیشتر از مدلی طرفداری می‌کردند که بر اساس آن بیشتراین اندیشه بود که نور جریانی از ذرات است. بعضی دیگر، از جمله هویگنس، از مدل موجی نور حمایت می‌کردند. تا اواخر قرن نوزدهم، شواهد بدست آمده به نفع مدل موجی بود.

 

  • فهرست مطالب
  • مقدمه: 2
  • نور چیست؟. 5
  • انتشار نور: 5
  • بازتاب و شکست: 7
  • تداخل و پراش: 9
  • رنگ: 10
  • چرا رنگ آسمان آبی است ؟. 13
  • قطبش : 14
  • اتر( اثیر): 15
  • طیف الکترومغناطیسی: 16
  • امروزه درباره اتر چه می‌گوئیم ؟. 18
  • نتیجه گیری : 19
  • منابع و مآخذ. 19

 

0001 0002 0003

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 18 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.