قرآن و فرهنگ زمانه
آیت الله محمد هادی معرفت
هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله.
مسئله تاثیر پذیری قرآن از فرهنگ زمان خودش در حقیقت جفایی است بر قرآن کریم و اساسا قرآن آمد تا فرهنگی نو به جهان عرضه کند و با فرهنگهای پوشالی مبارزه کند (جاء القرآن و لیؤثر لا لیتاثر) قرآن آمد تا تأثیر گذار باشد نه تأثیر پذیر. دلیل حقانیت قرآن در مقام بزرگترین معجزه اسلام این بود که عظمت خودش را بر همه تاریخ ثابت کرد. اساسا، یک تحولی نو در جهان به وجود آورد و مسیر تاریخ را، نه تنها در جزیره العرب، بلکه در جهان بشری دگرگون کرد. رهبری جهان را به دست گرفت و فرهنگی آورد تا فرهنگهای گذشته را در هم بکوبد و یک فرهنگ پاک و منزه توحیدی به بشر عرضه کرد و توان انجام این کار، خود دلیل حقانیت اسلام است. بسیاری از مکاتب، ظهور کردند اما به سرعت از بین رفتند. اسلام از روزی که ظهور کرد با کمال بود و زمان هر چه گذشت، اسلام شکوفاتر شد و این شکوفایی هم چنان ادامه دارد. مکتبی که توانست خودش را بر همه جهان عرضه کند. نمیگوییم که تحمیل شد. چرا تحمیل نمیگوییم؟ چون تحمیل وقتی است که با اقتضاء و زمینه مخالفت داشته باشد. فرهنگی که اسلام عرضه کرد؛ با فطرت بشری دمساز بود؛ از این رو اسلام یک مکتبی است که بشر در انتظارش بود. پس آن را پذیرفت و اسلام توانست خودش را بر جهانیان عرضه کند و بر همه ادیان چیره شود. پایههای خودش را استوار ساخت، نه تحمیل. جفا نیست که بگوییم یک مکتب با این قدرت؛ یک مکتب با این عظمت؛ از فرهنگ پست جاهلیت عرب، متاثر بوده است؟! اساسا شما به تاریخ آن زمان نگاه کنید و ببینید اصلا جامعه عربی در آن روزگار جایگاهی در جهان داشت؟ اصلا کسی آنان را به حساب میآورد؟ اصلا فرهنگی داشتند؟ چه داشتند که قرآن از آنان بگیرند؟ قرآن بر همه فرهنگهای بشر در جهان چیره شد. اگر مکتبی بخواهد از دشمن متاثر باشد، از روز اول محکوم است.
«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله». این بزرگترین دلیل اعجاز قرآن است. بنابراین باید ببینیم، کسانی که این گزاف گویی را میگفتند، دلیلشان چیست و روی کدام یک از تعابیر قرآن انگشت گذاشتهاند؟ بنده در سخنرانیهایم در دانشگاه تهران که دانشجویان در خوابگاهشان جمع میشوند، این گونه بحث میکنم؛ مثلا، دانشجویان میگویند: «امروز، قلان آقا در کلاس این چنین گفت. دیگری میگوید: «این چنین گفت» و…» که من هم در جوابشان گفتم: شما خودتان مقصر هستید؛ شما فرصت میدهید تا او هر چه دلش خواست بگوید. و در آن جلسه از من پرسیدند: جواب اشکال آن استادان چیست؟ گفتم: شما بیعرضه هستید. چرا یکی از شما بلند نشد بگوید، جناب استاد! با کمال احترام؛ شما برای این فرمایشی…………………… طور که هست نتوانستد معنا کنند و از این آیه در نزد خودش، تصوری کرده است و با داشتن این تصور، اشکال کرده است. با بیان مثال، مطلب روشن میشود و مثال در این زمینه فراوان است…
=
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net