زندگی‌نامه‌ی شهید محمد جواد باهنر (کوتاه، ۴ صفحه)

امتیاز 3.4 از 21 نفر

زندگی‌نامه‌ی شهید محمد جواد باهنر کوتاه، 4 صفحه

زندگی‌نامه محمد جواد باهنر

محمد جواد باهنر از روحانیون اندیشه و مبارز و نخست وزیر جمهوری اسلامی‌ایران در قرن چهاردهم هجری است. وی در 1312 در خانواده ای کم بضاعت و پرعائه در کرمان متولد شد. تحصیلات خود را از مکتبخانه آغاز کرد و از یازده سالگی به طلبگی در مدرسه معصومه پرداخت و به موازات آن در مدارس جدید نیز تحصیل می‌کرد. در 1332 برای ادامه تحصیل دینی به قم عزیمت کرد و پس از تکمیل دروس سطحی در درس خارج فقه آیت الله العظمی‌بروجردی به مدت شش سال شرکت جست و شش سال نیز از درس‌های فلسفه (اشعار) و تفسیر علامه سید محمدحسین طباطبائی بهره مند شد.

مدتی نیز در حوزه ی نجف از درس استادان آن حوزه استفاده کرد. در قم تحصیلات دبیرستانی را نیز ادامه داد و به اخذ گواهینامه ی پایان تحصیلات دبیرستانی موفق شد. پس از آن در 1337 به دانشکده الهیات دانشگاه تهران راه یافت. دوره کارشناسی این دانشکده را به پایان رساند و به ادامه تحصیل در دوره دکتری همان دانشکده پرداخت. همچنین دوره کارشناسی ارشد علوم تربیتی را نیز در دانشگاه تهران با موفقیت گذراند. باهنر نه فقط به درس، بحث‌ها و مسائل حوزه‌های علمیه توجه و اهتمام داشت بلکه به لزوم آشنایی طلاب با آموزش‌های دبیرستانی و دانشگاهی نیز معتقد بود و خود عملا به صورت یکی از روحانیانی درامد که پیوند دهنده ی حوزه‌ها با مجماع فرهنگی و دانشگاهی بیرون از حوزه‌ها بودند.او سعی داشت که مشکلات اعتقادی جوانانی را که در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند بشناسند و این مشکلات و راه حل آنها را در حوزه‌ها مطرح سازد. او توانست برای تفهیم حقایق و معارف اسلامی‌به جوانانی که با اصطلاحات و شیوه‌های حوزوی آشنا نبودند. زبان مناسبی پیدا کند و به همین سبب فعالیت‌های اصلی او در طول زندگی صابقه ی فرهنگی و تبلیغی داشت و عمدتا از طریق انتشار کتاب و مقاله و سخنرانی بود. باهنر در همه فعالیت‌های اجتماعی خود با حکومت پهلوی و استبداد و استعمار در ستیز بود.

پس از آنکه نهضفت اسلامی‌در 1342 به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد وی در مسیر این نهضت به تبلیغ و مبارزه پرداخت و با نزدیک شدن به تشکیلات هیئت‌های موتلفه در آموزش مبارزان جوان و ترویج اندیشه‌های متعلق به نهضت در میان توده ی مردم نقش فعالی ایفا کرد.

 

زندگی‌نامه‌ی شهید محمد جواد باهنر (کوتاه، 4 صفحه) زندگی‌نامه محمد جواد باهنر_000002 زندگی‌نامه‌ی شهید محمد جواد باهنر کوتاه، 4 صفحه

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.