دانلود تحقیق درباره رنگ‌ها

امتیاز 0 از 0 نفر

رنگ در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در پرورش ذوق و قرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناختی وی ایفا می‌کند. بدین جهت است که احساس رنگ را به تعبیری حس هفتم می‌گویند. انسان در پهنه تولید تزئین خانه ها، پوشاک و حتی نوشابه‌ها در هنر، نقاشی، صنایع کشتیرانی و امور ارتباطات محصولات مصرفی در صنایع فضایی و خلاصه در همه شئونات با رنگ سر و کار دارد. بطور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و غیره استفاده می‌شود.

مقدمه
 رنگ در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را در پرورش ذوق و قرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناسی وی ایفا می‌کند. بدین جهت است که احساس رنگ را به تعبیری حس هفتم می‌گویند. رنگ با حفظ اهمیت ویژه و بی‌چون و چرای خود در مبانی زیبایی‌های هنر قدیم در روزگار ما عامل پر توانی در آراستن و جلوه گری همه‌ی آثار زندگی و زیبا گردانیدن و مطلوب نمودن کالاها و وسایلی است که به دست توانای انسان تولید می‌گردد. انسان در پهنه‌ی تولید، تزئین خانه ها، پوشاک، در هنر نقاشی، صنایع کشتی رانی، امور ارتباطات، محصولات مصرفی و خلاصه در همه‌ی شئونات زندگی با رنگ سروکار دارد.

 بطور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط، جهت حفاظت اشیاء در مقابل عوامل طبیعی و سببی از قبیل ضربه، خراش، ساییدگی، مواد شیمیایی، حلال ها، آب و هوای جوی و غیره استفاده می‌گردد و بندرت دیده شده است که سطح یک جسم مورد دید را فقط با رنگ حفاظتی بپوشانند و از رنگ رویه تزئینی استفاده ننمایند.

 صنعت رنگ سازی قدمت طولانی دارد. اوایل رنگ را به طریق ابتدائی از روغن‌های گیاهی با استفاده از آسیاب‌های سنگی و دستی جهت نرم کردن رنگدانه‌ها تولید می‌کردند. اما امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، رنگ سازی پیشرفت شایانی نموده به طوریکه توانسته در میدان علم و صنعت جایی پر نفوذ برای خود باز نماید و به جرات می‌توان گفت که‌یکی از ارکان مهم هر یک از تولیدات صنایع گوناگونی که به مصارف عمومی و یا خصوصی می‌رسند، می‌باشد.

رنگ چیست ؟
 تاثیر فیزیکی و روانی است که پس از باز تابش نور از جسم به چشم ما میرسد.

 توسط 3 فاکتور بیان می‌شود:

 1 – فام: بیانگر نوع رنگ میباشد. (زرد – قرمز- آبی و. …. )

 2- عمق: نشاندهنده کمرنگ و پررنگ بودن میباشد.

 3- خلوص: شفافیت رنگ را بیان مینماید.

رزین (Resin) در لغت به معنی صمغ کاج است. رزین پایه اصلی رنگ است و سایر اجزای رنگ به وسیله آن به‌یکدیگر و به سطح مورد نظر می‌چسبند. ضمنا رزین، با تشکیل فیلم، بعد از خشک شدن رنگ، باعث محافظت سطوح در برابر عوامل خارجی می‌شود.

 کیفیت یک رنگ به نوع رزین آن بستگی دارد. به همین دلیل است که پوشش‌ها و رنگ‌های مختلف را بر حسب نوع رزین آن طبقه بندی می‌کنند.

 واکنش تبدیل رنگ تر به‌یک فیلم جامد را که منحصرا به رزین مربوط می‌شود، خشک شدن می‌گویند که به روش‌های زیر انجام می‌شود:

 الف) با تبخیر حلال موجود در رنگ مانند رزین‌های ونیلی

 ب) ترکیب رزین با اکسیژن و یا بخار آب مانند آلکید رزین‌ها

 پ) با کمک رطوبت هوا

 ت) استفاده از حرارت جهت تسریع خشک کردن

 ث) ترکیب با یک سخت کننده

 پوشش‌ها و رنگ‌های مختلف را بر حسب نوع رزین آن طبقه بندی می‌کنند. رزین‌های مصرفی در رنگ‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

 الف) رزین‌های طبیعی: این رزین‌ها اغلب از صمغ و شیره درختان به دست می‌آید.

 ب) رزین‌های مصنوعی: این رزین‌ها که امروزه به طرق مختلف تهیه می‌شوند عبارت‌اند از: رزین‌های آلکید، پلی استر، فنولیک، کلروکائوچو، آکریلیک و …

 تئوری‌های موجود در مورد رنگی بودن یک ماده:
 تئوری ویت:
 طبق این تئوری ماده رنگزا از 2 قسمت تشکیل شده است:

 1 – chromphor (کروموفور)

 2 – auxochrom (آگزوکروم)

 یک ترکیب آلی وقتی رنگی است که دارای یک یا چند گروه اشباع نشده داشته باشد که به این گروههای اشباع نشده کروموفور گویند.

 گروههای شیمیایی موجود در ترکیب رنگی که باعث افزایش شدت رنگ میشوند آگزوکروم نام دارند.

 تئوری آرمسترانگ:
 طبق این تئوری تمام ترکیباتی که ساختار کینوئیدی داشته باشند رنگی هستند.

 که این تئوری دارای مثال نقض می‌باشد پس این فرضیه رد شد.

 تئوری: nietzki

 هر چقدرجرم مولکولی ماده رنگی ما بالاتر برود رنگ ماده عمیق تر می‌شود.

 که دارای مثال نقض میباشد.

 تئوری‌های جدید:

 بر پایه 2 اصل بیان شده است:

 1 – کوانتایی بودن انرژی نور

 2 – جذب اشعه توسط مولکول‌ها

 تئوری پیوند ظرفیتی:
 براساس این تئوری کروموفور گروههایی از اتم‌ها هستند که به وسیله‌ی انرژی جذب شده از حالت پایه به حالت برانگیخته منتقل میشوند ورنگ را ایجاد می‌کند.

 آگزوکروم گروه هایی‌اند که تمایل دارند فرم رزونانس را با اثر متقابل جفت الکترون‌های غیر پیوندی آگزوکروم‌ها با پای الکترون‌های حلقه آروماتیک افزایش دهند.

 رنگ
 مواد رنگرزی مصرفی در نساجی به دو گروه اصلی و هر گروه به چند شاخه فرعی تقسیم شده است.

 الف – مواد رنگرزی گروه اول: تمام مواد رنگرزی در این گروه در آب محلول هستند به جز مواد رنگرزی دیسپرس که خیلی جزیی محلول می‌باشند و شامل مواد رنگرزی اسیدی، مستقیم، بازی و دیسپرس هستند.

 ب- مواد رنگرزی گروه دوم: تمام مواد رنگرزی در این گروه در آب نامحلول هستند که به گروههای فرعی دیگری تقسیم می‌شوند:

 1) مواد رنگرزی در نهایت به صورت ذرات بزرگ نامحلول در آب بر روی الیاف ایجاد می‌شوند و شامل مواد رنگرزی گوگردی، خمی و آزوئیک است.

 2) با الیاف پیوند کوالانسی تشکیل می‌دهند و شامل مواد رنگرزی راکتیو می‌باشد.

 3) مواد رنگرزیی که با دندانه‌های فلزی روی الیاف به کار می‌روند و شامل مواد رنگرزی کرومی، یا متاکروم هستند.

 4) ذرات غیر قابل حل در داخل لیف محاط می‌شوند و به خاطر اندازه و بی‌اثر بودنشان فرآیند برگشت ناپذیر است.

درخشان کننده‌های فلورسنتی
 1 – رنگ‌های اسیدی

 مهمترین مصرف این رنگ‌ها در رنگرزی پشم بوده ولی گاهی برای رنگرزی ابریشم، پلی آمیدها، آکریلیک و الیاف پروتئینی دیگر نیز به کار می‌روند. معمولاً محیط حمام رنگرزی این اسیدی و شامل اسید سولفوریک، فرمیک و استیک می‌باشد ولی گاهی بعضی از آنها در محیط‌های خنثی و کمی قلیایی نیز به کا برده می‌شوند. از نظر شیمیایی رنگهای اسیدی شامل رنگ‌های آزو، آنتراکینونی، تری فنیل متان، آزین، گزنتین، کینون، ایمین، نیترو و نیتروزو می‌باشند. مقاومت این نوع رنگ‌ها بسیار متغیر است و به ساختمان شیمیایی آنها بستگی دارد. این رنگ‌ها بر روی انواع مختلف پشم، نخ، نمد، آستری و گاهی ابریشم، پلی آمیدها، الیاف آکریلیک و الیاف پروتئینی رنگهای روشن ایجاد می‌نمایند.

 2 – رنگ‌های بازی

 

0001 0002 0003

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 12 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.