دانلود تحقیق درباره خفاش (۷ صفحه)

امتیاز 4 از 3 نفر

خفاش پرنده‌ای پستاندار

خفاش تنها پرنده پستاندار است و یا شاید تنها پستاندار پرنده است. این پستاندار عجیب که با جثه کوچک شب‌ها فعالیت دارد، انواع و اقسام بسیار گوناگونی دارد؛ اما آن ذهنیتی که از خفاش‌ها با نام خفاش خون‌آشام در ذهنمان داریم، شامل حال خفاش‌های ایرانی نمی‌شود.

خفاش خون‌آشام که در فیلم‌های ترسناک هالیوودی می‌بینید «خفاش خونخوار یا» Vampire Bat نام دارد که فقط در مناطق گرمسیری امریکا زندگی می‌کند. این خفاش‌ با دندان‌های نیش بزرگ خود، رگ گردن اسب و گاهی رگ گردن انسان را سوراخ می‌کند و بعد از خون جاری شده از رگ، تعذیه می‌کند. خفاش خونخوار بسیار خطرناک است و باعث نوعی هاری می‌شود، در ضمن نوعی بیماری را نیز به اسب‌ها منتقل می‌کند. اما خوشبختانه نه‌تنها چنین خفاش ترسناکی در ایران نداریم؛ بلکه خفا‌ش‌های ایران، جانوران بی‌آزار و بسیار مفیدی هستند. آنها از انواع حشرات که معمولا آفتند، تغذیه می‌کنند و به این ترتیب کمک بزرگی به کنترل جمعیت آفات کشاورزی می‌کنند (به استثنای خفاش میوه‌خوار که گاهی خسارت می‌زند).

عادات و رفتار خفاش‌ها

خفاش‌ها برخی خصوصیات تکاملی پرندگان را دارند. در ضمن آنها وزن کمی‌دارند و می‌توانند براحتی پرواز کنند؛ اما همان طور که اشاره شد، خفاش پستاندار است، بنابراین خفاش ماده تخمگذار نبوده و جفت‌دار است. پس خفاش ماده هنگام بارداری، وزن سنگینی پیدا می‌کند و پرواز برایش سخت می‌شود. از این رو خفاش ماده معمولا در هر بارداری، یک نوزاد به دنیا می‌آورد و بندرت دوقلو زاییده می‌شود. با این وضعیت تولیدمثل اندک، برای آن که جمعیت خفاش‌ها حفظ شود، خداوند به آنها عمر طولانی هدیه کرده است. آنها حدود 20 سال عمر می‌کنند که این طول عمر با توجه به جثه کوچکشان زیاد است.

از طرفی در برخی گونه‌ها، همانند خفاش بال‌سفید، زمان بارداری قابل کنترل است. خفاش بال‌سفید جفتگیری را در فصل پاییز انجام می‌دهد؛ اما می‌تواند سلول‌های نر را در بدن خود نگه دارد و بارداری خود را تا بهار به تاخیر بیندازد؛ چون خفاش ماده ناچار است با وزن سنگین جنین خود پرواز کند، پس می‌تواند زمان بارداری خود را نیز انتخاب کند.

خفاش‌ها، در زمستان می‌خوابند و با فرارسیدن بهار به پرواز و شکار می‌پردازند. ارتفاع پرواز آنها 2 تا 14 متر است. بعضی از گونه‌های خفاش‌ها سرعت پرواز فوق‌العاده‌ای دارند. خفاش‌ها بینایی بسیار محدودی دارند (به…

 

  • فهرست مطالب و مندرجات
  • خفاش پرنده‌ای پستاندار. 3
  • عادات و رفتار خفاش‌ها 3
  • خفاش‌های ایران‌. 4
  • خفاش میوه‌خوار. 4
  • خفاش‌های حشره‌خوار. 4
  • 13 واقعیت شگفت‌انگیز درباره خفاش‌ها! 5
  • منابع: 7

 

دانلود تحقیق درباره خفاش

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.