ترمز ضد قفل ABS (8 صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

ترمز ضد قفل ABS

اگر شما هم رانندگی در روزهای برفی و بارانی را تجربه کرده اید، حتما «به خوبی می‌دانید هدایت خودرو در جاده‌های لغزنده بخصوص زمان توقفهای ناگهانی، تا چه حد مشکل و دردسر ساز و البته در بسیاری از موارد؛ غیر ممکن است. در چنین مواقعی به دلیل قفل شدن چرخها، خودرو بر سطح لغزنده خیابان همچنان به حرکت ادامه می‌دهد، به طوریکه علاوه بر افزایش زمان توقف، کنترل ان نیز بسیار مشکل خواهد شد. آمار هم نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای مربوط به همین نقص فنی در سیستم ترمزهاست. تلاش متخصصان برای رفع این نقیصه، منجر به پدید امدن ترمزهای ضد قفل یا همان سیستم معروف ABS شده است، ترمزهایی که به دلیل عملکرد منحصر به فرد و کارایی بالای خود، به سرعت جایگزین سیستم‌های رایج امروزی می‌شوند و پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده شاهد به کارگیری انها در بیشتر وسایل نقلیه باشیم. ترمزهای ABS از 4 قسمت عمده زیر تشکیل می‌شوند:

1- سنسورهای سرعت که زمان قفل شدن چرخها را نمایش می‌دهند و با قرار گرفتن در هر چرخ و یا دیفرانسیل این اطلاعات را ارسال می‌کند.

2- سوپاپها که معمولا» در 3 موقعیت عمل میکنند: در وضعیت اول کاملا« باز هستند و فشار سیلندر اصلی را به داخل ترمز می‌فرستند، در حالت دوم دریچه سوپاپها بسته می‌شوند و ترمز از سیلندر اصلی جدا می‌شود. این کار، از افزایش بیش از حد فشار داخل ترمز که راننده را به اعمال نیروی بیشتری روی پدال وادار می‌کند، جلوگیری می‌نماید. در موقعیت سوم، سوپاپها مقداری از فشار را از طریق ترمز خارج می‌کنند.

3- از ان جا که سوپاپها مقداری از فشار خود را از طریق ترمز گیری از دست می‌دهند. نقصان فشار، با استفاده از پمپ جبران می‌شود.

4- چهارمین بخش سیستم، یک دستگاه کنترل کننده است که به عنوان رایانه کوچکی در خودرو عمل می‌کند و سنسورهای سرعت و سوپاپها را تنظیم می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم‌های ABS با وجود الگوریتم‌های متفاوتی که برای انها تعریف شده، بسیار ساده و ابتدایی است. چناچه شما خودروی خود را که از سیستم ABS استفاده نمیکند، به جای توقف ناگهانی، با فشار چندین بار پا روی پدال ترمز متوقف کنید، همان کار ترمز‌های ضد قفل را انجام داده اید، با این تفاوت که در یک سیستم ABS، تمامی‌این کارها خودکار صورت می‌گیرد. در معمولترین شکل، این کار دستگاه کنترل کننده سنسورهای سرعت را در همه حال تحت نظارت خود قرار می‌دهد و هر کاهش سرعت ناگهانی و خارج از قاعده را ثبت میکند همانطور که میدانید، هر چرخ خودرو، دقیقا» پیش از قفل شدن با یک کاهش سرعت….

 

 

  • فهرست مطالب و مندرجات
  • ترمز ضد قفل ABS. 3
  • چگونه متوجه وجود سیستم ABS در اتومبیل خود شویم.. 6
  • قطعات اصلی این سیستم عبارتند از: 7
  • سیستم الکترونیکی: 8
  • منابع و مآخذ. 8

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.