دانلود تحقیق درباره تفکر

امتیاز 3.1 از 7 نفر

تفکر

در حاشیه‌ی همایش بین المللی «هایدگر و آینده‌ی فلسفه در شرق و غرب» که در تاریخ پنجم آذرماه [۸۴] در انجمن پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران برگزار شد، فرصتی دست داد تا با بانی و دبیر همایش دکتر سایمن فرید اولیایی دیداری داشته باشیم. نتیجه‌ی این دیدار گفت و گویی بود با وی درباره‌ی آینده‌ی تفکر فلسفی در جهان معاصر، ماهیت و موضوعات آن و جایگاه تفکر پسامدرن در جهان امروز. دکتر اولیایی، دارای تحصیلات فلسفه‌ی تاریخ از دانشگاه‌های آمریکا، فرانسه و بلژیک است و به زودی کتاب «نیچه و تحول هویت فرهنگی در جهان معاصر» از او در غرب به چاپ خواهد رسید. این گفت و گو را در پی می‌خوانید:

 بحث تفکر آینده و چگونگی مشخصه‌ها و موضوعات آن از جمله‌ی مهمترین بحث‌هایی است که به‌ویژه از زمان مارتین هایدگر به بعد رواج یافت و بخصوص توسط اندیشمندان موسوم به پسامدرن در کانون توجه قرار گرفت. گذشته از آنکه درباره‌ی چند و چون آراء این متفکران مناقشه است و اینکه آیا گفتمان فکری امروز فراتر از پسامدرنیته است یا نه، تلقی شما از وضعیت تفکر و مآلاً تفکر فلسفی چیست؟

 پیش از هر چیز فکر می‌کنم که نخستین اهمیت پارادایم پست مدرن از نظر فلسفی این باشد که به پیچیدگی ماهیت و موقعیت فلسفه در جهان کنونی اشاره می‌کند. البته ممکن است فردی پست مدرن نباشد اما به پیچیدگی فلسفه‌ی معاصر وقوف داشته باشد. از این رو، معتقدم که فلسفه‌ی معاصر بسیار پیچیده است چرا که در دنیای پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم. این پیچیدگی به قدری زیاد است که ماهیت خود فلسفه را تغییر داده است. این پیچیدگی از این نظر است که امروزه فلسفه معنای دانشگاهی خود را از دست داده و بیشتر تفکر نقش مهمی پیدا کرده است. البته، این تفکر فلسفه است. با این توضیح که در پایان سالهای دهه‌ی شصت و اوایل هفتاد دنیای ساده‌ای وجود داشت و از آن به بعد به واسطه‌ی تحولات متعدد تاریخی ابعاد پیچیده‌ای یافت.

 ارتباط این مسأله با شورش مه ۱۹۶۸ فرانسه چه بود؟

 این مسأله بی‌شک متناظر با تحولات اجتماعی است که در سطح جهان اتفاق اتفاق افتاده بود و امواج آن بعداً به فرانسه می‌رسد. از این رو فرانسه آخرین کشوری بود که این تحولات را تجربه می‌کرد و به تبع آن جنبش مه ۱۹۶۸ رخ داد.

 آیا می‌توان گفت تاریخ جهانی شده بود؟

 همین طور است. درواقع پیچیدگی جهانی فلسفی که بدان اشاره می‌کنم، غیرقابل اجتناب شده بود. این تحولات مهم به گونه‌ای بود که تمام موضع‌گیریها و جناح‌بندی‌هایی که تا قبل از ۱۹۶۸ وجود داشت، معنای سابق‌ خود را از دست داد و کمرنگ‌تر شد. به طور مثال، قبلاً در دنیای غرب، تفاوت میان فیلسوفان تحلیلی و قاره‌ای را داشتیم. این تفاوت به یکباره معنای خود را از دست داد. یکی از دلایل این امر این بود که بیشتر مردم شروع به مسافرت به جاهای مختلف کردند. آنچه که قبلاً اتفاق نمی‌افتاد. پیش از ۱۹۶۸ مردم کمتر مسافرت می‌کردند. از این رو، بحث‌هایی آغاز گردید که پیشتر سابقه نداشت. کم کم افرادی که به سنتها و مکاتب گوناگون فلسفی تعلق داشتند، متوجه شدند که دوستان و همکارانشان در دیگر مکاتب فکری مسائل و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که ولو با زبان و اصطلاحات متفاوت ولی بسیار نزدیک به تفکر و آرای آنهاست.

 یعنی امروزه مرزبندی بین این دو نحله‌ی کلان فلسفی وجود ندارد؟

 

0001 0002 0003 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.