دانلود تحقیق درباره تغذیه و پیش‌گیری از سرطان (۴ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

دانلود تحقیق درباره تغذیه و پیش‌گیری از سرطان

تغذیه و پیش‌گیری از سرطان

درگذشته تصور می‌شد که تغذیه اثری بر سرطان ندارد، ولی امروزه محققان ثابت کرده‌اند که رژیم غذایی روزانه، نقش مهمی در بروز، پیش گیری ودرمان انواع سرطان‌ها ایفا می‌کند. بدن ما به غذا بیش از هر چیز دیگری نیازمند است و می‌توان گفت که یک سوم سرطان هایی که منجر به مرگ می‌شود، با آنچه می‌خوریم در ارتباط است. تحوّل در عادات غذایی مردم، گسترش شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای آماده موجب افزایش بروز سرطانها شده است. بعضی از عواملی که در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث یا عوامل محیطی، غیرقابل تغییرند ولی اگر نمی‌توانیم در عوامل محیطی خود تغییری ایجاد کنیم، می‌توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. دلایل ابتلا به سرطان در کشورهای مختلف متفاوت است.

در جوامع شهری و جوامع پیشرفته، مصرف بیش از حد مواد غذایی (ovrnutrition) و در جوامع فقیر، کمبودهای تغذیه‌ای (undernutrition) موجب بروز سرطان می‌شود.

چربی‌ها
چربی‌ها و روغن‌ها از بخش‌های مهم و بحث برانگیز تغذیه و رژیم غذایی افراد است. اینکه چه نوع روغنی برای مصرف کردن مناسب است یا اینکه کدامیک از انواع روغن بیشتر موجب بروز بیماری، سکته و یا چربی خون می‌شود همه جای سئوال دارد.

حتماً می‌دانید چربی‌ها انواع متعددی دارند، مثل چربی‌های اشباع که از آن جمله، چربی متصل به گوشت و روغن حیوانی است که در دمای محیط به صورت جامد هستند. نوع دیگر، چربی‌های غیراشباع است مثل روغ زیتون که در دمای محیط به صورت مایع می‌باشد. تأثیر مصرف چربی در بروز سرطان بدین ترتیب است که هم نوع و هم مقدار چربی مصرفی مهم است.

اگربیش از حد چربی مصرف کنیم، به دلیل ترشح زیاد صفرا در روده برای هضم چربی ها، بخشی از آن تبدیل به اسید آپکولیک (Apcholic Acid) می‌شود که در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد و اگر با مصرف بیش از حد کلسترول، سطح کلسترول مضر خون یا LDL افزایش یابد، خطر رشد سلول‌های سرطانی و خطر ابتلا به گرفتگی عروق بسیار زیاد می‌شود. از اینرو:

1- کل چربی مصرفی را کاهش دهید
اکثرغذاهایی که ما ایرانی‌ها مصرف می‌کنیم، پر روغن تهیه می‌شوند. آن وقت به دنبال دلایل چاقی‌های بیش از حد و سکته‌های زودرس هستیم. براساس محاسبات مبتنی بر تحقیقات تغذیه ای، در حدی مصرف چربی مناسب است که سی درصد انرژی روزانه را تأمین کند. چون با سوختن چربی در بدن دو برابر قندها و پروتئین‌ها انرژی ایجاد می‌شود، بنابراین میزان مصرف چربی برای افراد عادی نباید از هشتادگرم در روز تجاوز کند. این میزان چربی شامل چربی‌های پنهان در غذا و چربی‌های اضافه شده توسط خودمان به آن می‌باشد. با توجه به اینکه گوشت ها، لبنیات و دانه‌ها و … دارای روغن هستند، مجاز هستیم 30 تا 40 گرم روغن به غذاهای مصرفی مان در طور روز اضافه کنیم که برابر است با پنج تا هفت قاشق غذا خوری روغن مایع.

2- از روغن‌های خوب استفاده کنید
در فرهنگ ما روغن خوب را روغن حیوانی تلقی می‌کنند، در صورتی که از دیدگاه تغذیه‌ای روغنی خوب است که دارای باندهای غیراشباع و مایع باشد. این روغن در بدن بر تولید کلسترول بی‌تأثیر است یا تولید آن را کاهش می‌دهد. در صورتی که با مصرف روغن‌های جامد حیوانی، چربی‌های متصل به گوشت و دنبه، تولید کلسترول در بدن افزایش می‌یابد که از عواقب بد آن آگاه هستید.

تحقیقات نشان داده که به دلیل مصرف زیاد روغن زیتون در یونان، شیوع سرطان پستان و سرطان پروستات بسیار کمتر است. از اینرو: در جیره غذایی روزانه خود برای تأمین پروتئین، فقط به مواد گوشتی پرچربی اکتفا نکنید. سعی کنید (خصوصاً در سنین بالا) از گوشت‌های سفید و قرمز (3 بار در هفته) به علاوه حبوبات بهره بگیرید.

0001 0002 0003

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.