تحقیق: مسجد گوهر شاد (۴ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

تحقیق: مسجد گوهر شاد

مسجد پر اجلال گوهرشاد، از باشکوه ترین و زیبا ترین مساجد ایران اسلامی‌است، که از سال ۷۹۷ هجری قمری همچنان در کنار مضجع شریف امام ابوالحسن الرضا (ع) استوار و قد برافراشته ایستاده است.

معماران و هنرمندان چیره دست و خلاق عصر بانوی آبادگر یعنی گوهرشاد، تمام نبوغ و توان فنی و هنری خویش را در ساخت این عبادتگاه باشکوه به کار گرفته، و از خود اثری که هر بیننده را مفتون و مجذوب جلوه‌های بدیع خویش می‌سازد، به یادگار گذاشته اند. ذکر این نکته بجاست، که مساجد ایران اسلامی‌به داشتن ایوان‌های بلند، با طاق‌های خوش ترکیب و خوش نقش و کاشیکاری‌های بسیار نفیس معروفند و این وجه امتیاز مساجد ایران با دیگر مساجد در جای جای جغرافیای جهان اسلام است.

مسجد جامع گوهرشاد نمونه کامل و برجسته هنر ایرانی است، تمام خصوصیات و ویژگی‌های معماری سنتی در آن بکار رفته، و به خصوص ایوان بزرگ مسجد یعنی ایوان مقصوره به گونه ای بنا و زینت یافته که اضافه بر ایجاد احساس آرامش و نشاط، نماز گزار و نیایشگر را در جهانی مرموز و ماورآیی به پرواز درآورده، در جذبه‌های عرفانی غرق می‌سازد.

مسجد گوهرشاد مربع شکل و ابعاد آن (۶۵/۵۱ × ۳۰/۵۶) و بالغ بر ۹۴۱۰ متر مربع مساحت دارد. مسجد دارای چهار ایوان و هشت شبستان کوچک و بزرگ می‌باشد، دو شبستان بزرگ در دو طرف ایوان مقصوره و هر یک دارای چهل ستون که بر آنها طاق‌های ضربی به سبک تیموریان زده شده، در دو طرف ایوان شرقی دو شبستان، و در دو سمت ایوان شمالی دو شبستان کوچک دیگر واقع است.

ایوان مقصوره که بزرگترین ایوان‌های مسجد است، دارای ۳۷ متر طول و دهانه آن حدود ۱۳ متر می‌باشد، دیوارها و سقف آن بر اساس ابتکار و ذوقی خاص تزیین یافته. هنرمندان به عمد تمام سقف و دیوارهای ایوان را با کاشی‌های معرق و مقرنس آذین نداده اند، چرا که وسعت بسیار زیاد سقف و دیوارها هرگونه زیبایی هنری را در خود محو می‌ساخت و از جلوه و درخشش می‌انداخت. از اینرو سطح بخشی از دیوارهای داخلی ایوان و سقف را سفید باقی گذاشته، جابجا با ترنح‌ها و نقش‌های جالب و اعمال ذوق در ترکیب رنگ ها، آن را چنان زینت بخشیده اند، که در هیچ یک از مساجد ایران و حتی جهان اسلام نمی‌توان برای آن نظیری پیدا نمود.

محراب حجاری شده این مسجد که در داخل ایوان قرار دارد از سنگ مرمر بوده، در میان مقرنس کاریهایی که به نقش هایی بسیار دل انگیز و خوش نما آراسته شده جلوه خیره کننده ایوان را دوچندان ساخته است.

بر بالای ایوان مقصوره گنبد عالی و مرتفع بر روی ساقه استوانه ای شکل که ارتفاع زیادی ندارد بنا شده، قسمت اصلی گنبد با قوسی نرم و جالب آغاز و به صورت نیم کره که قطر کشیده ای دارد درآمده، و نتیجتاً شکلی بدیع و زیبا پیدا می‌کند. ساقه گنبد از کاشی هایی که دارای اشکال هندسی منظمی‌است پوشش یافته، و بالای ساقه کاشیکاری، طوق مانندی است، که بنای اصلی گنبد، از آنجا آغاز می‌شود. زمینه اصلی گنبد از کاشی سبز رنگ، که در پایین آن نقوشی رنگارنگ دیده می‌شود، تزئین یافته بود.

 

تحقیق: مسجد گوهر شاد %d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af-%da%af%d9%88%d9%87%d8%b1%d8%b4%d8%a7%d8%af_000002 %d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af-%da%af%d9%88%d9%87%d8%b1%d8%b4%d8%a7%d8%af_000003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.