آیات چهار گانه الهی درباره جهان آفرینش

امتیاز 5 از 1 نفر

 « وَ هُوَ الّذی مَدَّ الاَرضَ وَ جَعَلَ فیها رَواسیَ وَ اَنهاراً وَ مِن کُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فیها زَوجَینِ اثنَینِ یُغشِی الَّیلَ النِّهارَ اِنَّ فِی ذَلِکَ لایاتٍ لَقومٍ یَتَفَکَّرونَ »

اوست که به زمین کشش و گسترش بخشید و در آن کوه‌ها و جوی‌ها قرار داد و از همه میوه‌ها جفت آفرید. شب و روز یکدیگر را می‌پوشانند. در این امور برای گروه اندیشمند آیات و نشانه‌هایی است.

در این آیه، نمونه‌های بارزی از تدبیر جهان آفرینش گفته شده است و علت یاد آوری آنها، ااین است که در آیه پیش گفته شد که تدبیر و اداره نظام خلقت به خدا تعلق دارد و اوست که مجموعه جهان هستی را با مشیت و حکمت خود اداره می‌نماید. قرآن برای روشن نمودن گفتار پیش نمونه‌های چشمگیری ازتدبیر، بیان می‌کند تا افراد اندیشمند در باره آنها فکر کنند و به طور واضح در یابند که واقعا او « مدبر الامور » است. این نمونه‌ها عبارتند از 1- اوست که زمین را توسعه و گسترش داد.

2- اوست که در پهنه زمین، کوه‌ها و نهرها را آفرید.

3-. اوست که از همه نوع میوه‌ها، جفت خلق کرد.

4. اوست که شب و روز را به دنبال هم قرار می‌دهد.

این آیات چهارگانه نه تنها گواه بر وجود تدبیر در جهان هستی است، بلکه حاکی از وحدانیت و یگانگی مدبر جهان نیز هست و برای توضیح بیشتر، هر یک از این امور را به طور جداگانه مورد بحث قرار می‌دهم.

1. توسعه و گسترش زمین:
امروز اختلافات اوقات در نقاط مختلف زمین و این که شب و روز و صبح و ظهر نقاط خاوری با مناطق باختری کاملا اختلاف دارد، روشن ترین دلیل بر کروی بودن زمین است و اگر زمین مسطح بود، باید اختلاف اوقات وجود نداشت.

در قرآن و روایات ما اشارات لطیف و زیبایی به این مطلب شده است؛ آنجا که می‌فرماید:

« فَلا اُقسِمُ بِرَبِّ المَشارِقِ و َالمَغارِبِ… »

به خدای مشرق‌ها و مغرب‌ها سوگند یاد می‌کنیم.

زیرا بر فرض مسطح بودن زمین، یک مشرق و یک مغرب بیشتر وجود ندارد و بر فرض کرویت آن، هر نقطه ای برای نقاط شرقی تر، مغرب و برای نقاط غربی تر، مشرق است.

در روایات اشارات زیادی به کروی بودن زمین شده است. چنانچه می‌فرماید:

« انَّما عَلَیکَ مَشرِقک و مَغرِبکَ »

تو باید مشرق و مغرب خود باشی.

سطح داشتن زمین، مانع از کرویت آن نیست زیرا هر کره ای برای خود سطح دارد و از این رو در هندسه کره را یکی از اقسام سطح به شمار آورده اند.

2. راز آفرینش کوه‌ها و نهرها:

« وَ جَعَلَ فِیها رَواسیَ وَاَنهاراًَ »

در آن ( زمین ) کوه‌ها و جوی‌ها را آفرید.

قرآن مجید در سوره‌های متعددی در باره آفرینش کوه‌ها سخن گفته و راز خلقت و اسرار وجود آنها را با تعبیرات گوناگونی روشن ساخته است. از میان راز ها، بیشتر روی استقرار و آرامشی که در پرتو کوه‌ها نصیب ساکنان زمین شده است تکیه کرده و وجود آنها را مانع از پدید آمدن حرکات نا موزون و اضطراب و نوسان معرفی می‌نماید و در سوره‌های متعددی می‌فرماید:

« وَ اَلقَی فِی الاَرضِ رَوَاسیَ اَن تَمیدَ بِکُم »

در زمین کوه‌هایی افکند تا حرکات آن، شما را مضطرب نسازد.

گاهی این حقیقت را به عبارت دیگر بیان کرده و می‌فرماید:

« وَ الجِبالَ اَوتاداً… »

کوه‌ها را میخ‌های زمین آفریدیم.

قرآن راز کوه‌ها را ضمن دو آیه در سرچشمه نهرها و تصفیه آب بیان نموده است. که مجال پرداختن بدان در این مجموعه نیست.

3. قرآن و زوجیت در موجودات:

«… وَمِن کُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فیها زَوجَینِ اثنَینِ یُغشِی الَّیلَ النَّهارَ اَنَّ فِی ذَلِکَ لایاتٍ لَقومٍ یَتَفَکَّرونَ »

و از همه میوه‌ها جفت آفرید، روز را با تاریکی شب می‌پوشاند، در این کار برای گروه متفکر نشانه‌هایی ( بر قدرت خداوند و جود تدبیر در جهان آفرینش ) وجود دارد.

یکی از رازهای عظمت قرآن و دلایل اعجاز این کتاب آسمانی، « نهایت ناپذیری » آن است. به این معنا که استفاده بشر از آن، هرگز به پایان نمی رسد و همواره همگام با زمان پیش می‌رود و هر چه بشر در گشودن رازهای طبیعت و تسخیر قله‌های علم و دانش، پیروز تر می‌گردد، حقایق نوتری بر او از آیات قرآن آشکار می‌گردد. تو گویی قرآن به سان یک اقیانوس ژرف و ناپیدا کرانه ای است که با هیچ قدرت به ژرفای آن نمی توان رسید و با هیچ نیرویی نمی توان مرغ اندیشه بشر را در کرانه‌های آن به پرواز در آورد و یا به سان جهان هستی است که هر چه دانش‌ها و بینش‌ها وسیع تر گردد رازهای نهفته آن تجلی بیشتری می‌یابد.

قرآن در اثر داشتن حالت « نهایت پذیری » از اقامه هر نوع دلیل بر ارتباط خود با مبدا نا متناهی بی نیاز است و از کتابی که از ناحیه خدای بزرگ برای هدایت و راهنمایی جهانیان تا روز رستاخیز فرستاده شده است جز این انتظار نمی رود.

– زوجیت در جهان گیاهان:

« اَوَلَم یَرَوا اِلَی الاَرضِ کَم اَنبَتنا فیها مِن کُلِّ زَوجٍ کَریمٍ »

آیا به زمین نمی نگرند که در آن جا از هر جفت، زیبا و ارزنده ای رویانده ایم ؟

در باره زوج بودن تمام موجودات جهان آفرینش با صراحت می‌فرماید:

از هر چیزی یک جفت آفریدیم تا شما به عظمت جهان آفرینش و قدرت آفریننده آن پی برده و متذکر گردید.

قرآن با این که به خردمندان دستور می‌دهد در آفرینش جهان تفکر بیشتری نمایند و یکی از نشانه‌های بندگان خدا را تامل فراوان و عمیق در آیات خلقت می‌داند با این وجود از جانب مسلمانان در این حقیقت قرآنی، که خود یکی از معجزات علمی قرآن است و به تازگی پژوهشگران به این راز دست یافته اند دقت کافی به عمل نیامده است.

– بررسی لفظ زوج از نظر لغت:
لفظ « زوج » در زبان عربی به چیزی گفته می‌شود که معادل و لنگه دارد.

«… اسکُن اَنتَ وَ زَوجُکَ اَلجَنَّۀ »

تو با زوج ( همسر خود ) در بهشت سکنا گزین.

اگر قرآن موقع بیان زوجیت موجودات جهان لفظ زوج را تثنیه آورده و می‌فرماید « وَ مِن کُلِ شَیءٍ خَلَقنَا زَوجَینِ؛ از همه چیز زوج و جفت آفریدیم » برای این است که در این زبان به هر یک از دو چیزی که جفت است زوج می‌گویند و لذا در بیان ریشه انسان باز این این لفظ را تثنیه آورده است.

4. پی در پی آمدن شب و روز
تاریکی شب، مولود چیست ؟

تاریکی شب جز سایه خود زمین چیز دیگری نیست.

قران درباره پیدایش جهان، تعبیرات گوناگونی دارد.

خداوند می‌فرماید: {ثم استوی إلی السماء وهی دخان فقال لها وللأرض ائتیا طوعا أو کرها قالتا أتینا طآئعین }[ فصلت:11]

پس اراده آفرینش فرمود در حالی که به صورت دود بود به آن و به زمین دستور داد به وجود آئید و شکل گیرید، خواه از روی اطاعت و خواه از روی اکراه آنها گفتند ما از روی اطاعت می‌آئیم( به وجود می‌آییم وشکل می‌گیریم )

در جای دیگرمی فرماید: {أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ} [الأنبیاء: 30]آیا کافران ندیدند ( نمی دانند ) که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم و هر موجود زنده ای را از آب قرار دادیم، آیا ایمان نمی آورند. در این آیه صراحتاً منشاءآفرینش را آب معرفی می‌نماید و به پیوستگی آسمان و زمین در پیش از پیدایش آب اشاره دارد. مسلماً آنچه که پیوستگی آسمان و زمین را موجب می‌شود عدم وجود اتمسفر در اطراف کره زمین بوده است. پس از تشکیل اتمسفر و تمرکز گازهای حیاتیدر بخش‌های پایینی جو، اتمسفر زمین شکل گرفته و با پیدایش آب و استقرار آن بر روی زمین و پس از تشکیل خاک اولین موجودات

حیاتی متابولیسم‌دار خلق شده‌اند.

در این دو آیه به سه نکته مهم درباره آفرینش جهان و موجودات زنده اشاره شده است

جهان در آغاز به صورت گاز و دود بود

جهان درآغازبه هم پیوسته بود سپس کرات آسمانی از هم جدا شدند.

آغاز آفرینش موجودات زنده از آب است.

شرح: گرچه درباره کیفیت پیدایش جهان ونحوه آن فرضیات مختلفی وجود دارد که از حدود فرضیه تجاوز نمی کند، ولی با توجه به مطالعاتی که روی کهکشانها ومنظومه‌هایی که در حال پیدایش وشکل گیری هستند به عمل آمده مسلم است که جهان در آغاز به صورت توده گازی ابر مانند فشرده ای بود که بر اثر گردش به دور خود، قطعاتی از آن جدا شده وبه اطراف پراکنده گشته است واین قطعات تدریجاً سرد شده و به صورت مایع و در موارد زیادی به صورت جامد در آمده، و تشکیل کرات مسکونی وغیر مسکونی را داده است.

مشاهدات دانشمندان فلکی در مورد «سحابی‌ها»، این مسأله را که دنیادر آغاز به صورت توده گاز دود مانندی بوده، به عنوان یک نظریه قطعی معرفی می‌کند، این چیزی است که محافل عملی جهان، آن را پذیرفته اند !

درنخستین آیه فوق نیزمی خوانیم که: «آسمانها (کرات آسمانی) درآغاز (مانند) دود بودند»

هماهنگی این آیه با اکتشافات دانشمندان که چندان ازعمرآنها نمی‌گذرد نشانه ای ازاعجازعلمی قرآن می‌باشد که پرده ازروی مطلبی که درعصرنزول قران کاملاً ناشناخته بوده است برمی دارد.

دومین آیه، نیز سخن به هم پیوستگی جهان درآغاز امر وسپس جدا شدن اجزای آن ازیکدیگرمی گوید.پیدایش موجودات زنده – اعم از گیاهی وحیوانی – در نخستین بار از آب دریاها نیز، امروز یک نظریه معروف علمی است.

قرآن نیز در دومین آیه فوق، پیدایش همه موجودات زنده را از آب بازگو می‌کند.حتی آیاتی که آفرینش انسان را به خاک نسبت می‌دهد، تصریح دارد که این خاک با آب آمیخته بود و به صورت طین ( گل ) بود. واینهاهمان چیزهایی است که امروز به عنوان نظریات مسلم علمی شناخته می‌شود

فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟
خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه 16 مى‏فرماید: «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.

و در آیه 85 سوره حجر مى‏فرماید: «و ما خَلَقنا السّموتِ و الأرضَ و ما بَیْنَهُما إلا بالحَقِّ…»؛ خداوند آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دوست، جز به حق نیافرید.

در خلقت و آفرینش، دو هدف مى‏توان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایى و عالى. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم‏السلام) روشن مى‏شود که هدف متوسط، خلقت براى عبادت و بندگى خداست؛ این مطلب در همه پدیده‏هاى عالم سارى و جارى است. خداوند در آیه 44 سوره اسراء، درباره همه اشیاء مادى عالم مى‏فرماید: «… و إن ِمن شىٍ‏إلاّ یُسَبِّح بحمدِهِ ولکن لا تَفقهُون تَسبیحَهُم…»؛ همه موجودات تسبیح خدا مى‏گویند، اما شما تسبیح آن‏ها را نمى‏فهمید.

و درباره انسان و جن نیز در سوره ذاریات، آیه 56 مى‏فرماید: «وَ مَا خَلقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلاّ لِیَعبُدُونِ»؛ آفرینش انسان و جن براى بندگى است.

بنابراین از دیدگاه وحى، همه هستى تسبیح گوى ذات او هستند و مشغول عبادت، و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.

اما هدف عالى و غایى، وصول به مبدأ نور هستى است. یعنى منتهى الیه سیر مخلوقات، اوست: «وَ أَنّ إلى رَبِّکَ المُنْتهى‏»؛ انتهاى سیر انسان به سوى پروردگار است.

«إنَّ إلى رَبّکَ الرُّجْعى‏»؛3 برگشت به سوى خداست.

«إنا لِله و إنا اِلَیه راجِعون»؛4 که همگى این آیات، غایت سیر را روشن مى‏کنند. پس روشن شد که هدف غایى خلقت، به کمال رسیدن همه موجودات و رسیدن انسان به مقام قرب الهى است.

در این جا دو مطلب دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد: نخست این که خداى تعالى، فیاض به تمام معنا است، و باران رحمت او بر سر بندگان، همیشه مى‏بارد و مانعى هم براى آن نمى‏توان تصور کرد. به دیگر سخن، مقتضى موجود و مانع مفقود است، پس باید خلق کند؛ چون لازمه ذات او خلاقیت و فیاض بودن است.

دوم این که آیا خدا در آفرینش ذى نفع است یا نه؟ در پاسخ باید گفت: منفعت و سود به خلق برمى‏گردد، نه به خالق؛ یعنى خدا ذى نفع نیست، یا به عبارت دیگر، ناقص نیست که با این کار به کمال برسد، بلکه سود به مخلوق برمى‏گردد.

من نکردم خلق تا سودى کنم‏

بلکه تا بر بندگان جودى کنم‏

به دیگر سخن، آفرینش نوعى احسان و فیض است از جانب خدا نسبت به مخلوقات؛ و چنین آفرینشى حُسن ذاتى دارد؛ و قیام به انجام فعلى که ذاتاً پسندیده است، جز این که خود فعل زیبا باشد، به چیز دیگر نیاز ندارد. بنابراین اگر کسى سؤال کند که چرا خالق منان دست به چنین کار پسندیده بالذات زده است؟ در پاسخ باید گفت: خداوند که فیاض على الاطلاق است، با توجه به این که مى‏توانست موجودى را خلق کرده و به کمال برساند، اگر چنین نمى‏کرد، جاى پرسش داشت که چرا خداوند متعال با این که مى‏توانست موجودى را خلق کرده و به کمال برساند، این کار پسندیده را انجام نداده است؟5

ممکن است این پرسش نیز در ذهن انسان مطرح شود که مگر خداوند نیازمند پرستش بندگان است؟

در پاسخ مى‏گوییم: همان طور که مى‏دانید، هدف از فعل، در خداوند متعال و انسان‏ها متفاوت است. هدف در افعال انسان عبارت است از: فایده‏اى که هنگام فعل، انسان در نظر مى‏گیرد و براى رسیدن به آن تلاش مى‏کند. یعنى هدف انسان از فعالیت‏هایش رفع کمبودها و نیازمندى‏هاى خودش مى‏باشد. اما درباره خداوند نمى‏توان گفت که هدف از فعل او تأمین نیازمندى‏ها و رفع نواقص است؛ زیرا خداى متعال به چیزى نیاز ندارد تا براى تأمین آن کارى انجام دهد. او کمال مطلق است و هر کس هر چه دارد و هر بهره‏اى که از هستى داشته باشد، از او گرفته است و در ذات خود فاقد چیزى نیست تا با انجام دادن کارى کامل شود؛ بلکه هدف از افعال خداوند، تناسب با ذات الهى داشتن یا رفع نیاز بندگان است.

عبادت هم جزو اهداف آفرینش است و از اهداف متوسط براى رسیدن به کمال نهایى و غایى مى‏باشد و فایده عبادت، تنها عاید بنده مى‏شود و او را پرورش داده، از نقص به کمال مى‏برد و در عبادتِ بنده هیچ فایده‏اى براى خداوند متصور نیست.

بنابراین، همان طور که اشاره شد، هدف غایى از آفرینش انسان، تکامل و وصول به رحمت الهى است و افرادى مى‏توانند از این رحمت و فیض الهى استفاده کنند که به نهایت درجه تکامل رسیده باشند. از این رو، اثر تکامل، آرامش در سایه سار رحمت الهى است. خداوند در آیه 118 و 119 سوره هود مى‏فرماید: «وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفینَ* إلاّ مَن رَحِمَ رَبُّکَ و لِذلِک خَلَقَهم»؛ آنان همواره در اختلافند؛ مگر آن چه پروردگارت رحم کند و براى همین (رحمت) آنان را آفرید.

که این باعث ورود به بهشت و زندگى جاویدان در آن جا مى‏شود.

چنان که مولاى متقیان مى‏فرماید: «بى گمان، خداى سبحان دنیا را مقدمه‏اى براى زندگى پس از آن قرار داده است و آن را براى مردم بوته آزمونى شمرده است تا هر آن که را نیکوکارتر است، باز شناسد. این است که ما براى دنیا آفریده نشده‏ایم و مأموریت مان تلاش در جهت آن نیست، بلکه براى آزمایش در دنیا نهاده شده‏ایم.»7

در پایان، مناسب است به «هدف نهایى» در کارهاى انسان نیز اشاره‏اى کنیم:

از ویژگى‏هاى هدف نهایى این است که هر چه باشد، چون و چرا نمى‏پذیرد. توضیح این که اگر از دانش آموزى بپرسیم: براى چه درس مى‏خوانى؟ مى‏گوید: براى این که به دانشگاه راه یابم. باز اگر سؤال کنیم: دانشگاه را براى چه مى‏خواهى؟ مى‏گوید: براى این که دکتر یا مهندس شوم. مى‏گوییم: مدرک براى چه مى‏خواهى؟ مى‏گوید: براى این که فعالیت مثبتى انجام دهم و درآمد خوبى داشته باشم. باز اگر بپرسیم: درآمد خوب را براى چه مى‏خواهى؟ مى‏گوید: براى این که زندگى آبرومند و مرفهى داشته باشم و سرانجام مى‏پرسیم: زندگى مرفه و آبرومند براى چه مى‏خواهى؟ در این جا مى‏بینیم، لحن سخن او عوض مى‏شود و مى‏گوید: خوب براى این که زندگى مرفه و آبرومندى داشته باشم. یعنى همان پاسخ سابق را تکرار مى‏کند و این پاسخ نهایى او به شمار مى‏رود. دلیل آن هم این است که او همواره بر پاسخ پایانى خویش تأکید خواهد کرد.

در این جا هم وقتى گفته مى‏شود: هدف از آفرینش چیست؟ مى‏گوییم: براى تکامل انسان و دریافت رحمت خدا. اگر پرسیده شود: تکامل و قرب پروردگار براى چه منظورى است؟ مى‏گوییم: براى قرب به پروردگار! یعنى این هدف نهایى است و همه چیز را براى تکامل و قرب مى‏خواهیم. اما قرب و دریافتِ رحمت، ذاتاً ارزشمند است.

آغاز آفرینش از دیدگاه امام على علیه السلام
خداشناسی

سال 1379 که به ابتکار مقام معظم رهبرى مد ظله سال امام على بن ابى طالب علیه السلام نام گرفته داراى دو عید غدیر ست‏یکى 6/1/79.

و دیگرى 24/12/79

چنین رخدادى (دو هیجده ذیحجه) در صدر اسلام و در سالى که امیرالمؤمنین علیه السلام به خلافت منصوب گردید نیز رخ نمود، یکى 8/1/10ش.

و دیگرى 27/12/10ش. (×)

عید غدیر در احادیث اسلام بزرگترین عید و به عنوان، عید بزرگ خداوند «عید الله الاکبر»، بازگشت روزى که شادمانى در آن تازه مى‏گردد و روزى که پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم به فرمان خداوند بزرگ آقا على بن ابى‏طالب علیه السلام را به خلافت، جانشینى و رهبرى جهان اسلام منصوب فرموده، خوانده شده است.

ابن عباس گوید: در این روز (عید غدیر خم) پنج عید گرد آمد، جمعه، غدیر، عید یهود، عید نصارى و عید نوروز (مجوس) و پیش از آن چنین امرى رخ نداده است. (1)

البته مصادف شدن غدیر با نوروز با موازین ریاضى و نجوم، امرى مسلم است چنان که در پانوشت‏به آن اشاره شد.

با این پیش درآمد سخن را پیرامون موضوع آغاز آفرینش، از دیدگاه امام على علیه السلام پى مى‏گیریم:

دیدگاه امام على علیه السلام

سخن على علیه السلام درباره‏ى آغاز آفرینش از منبع جوشان قرآن کریم سرچشمه گرفته و با آیات قرآن کاملا هماهنگ است، بنابر این در این نوشته ما هر دو را باز مى‏کاویم.

لیکن جهت‏یادآورى و سنجش میان نظر دانشمندان گذشته تا عصر حاضر، نخست اشاره‏اى گذرا به نکات برجسته گفتار پیش خواهیم داشت، از این رو:

1. جهان ماده با مهبانک (انفجار بزرگ) پدید آمد و همه‏ى انرژى موجود کنونى در گوى کوچک بى‏نهایت‏سوزان و بى اندازه چگالى متمرکز بود.

2. در این نظریه، جهان انبساط مى‏یابد، فضا باز مى‏شود و عمر جهان بین ده تا پانزده میلیارد سال است.

3. جهان در حال نوسان است، انبساطى که با انفجار بزرگ آغاز شد رو به انقباض مى‏رود، و سپس انفجار بزرگى دیگر….

4. جهان نه آغاز دارد نه پایان، ازلى و ابدى است، و زمان و فضا پیوسته بدون تغییر خواهند بود.

5. انفجار بزرگ با این اشکال‏ها روبه رو است که:

الف) در تلسکوپ‏هاى عصر ما اخترنماهایى با بیش از زمان و فاصله مزبور مشاهده گشته‏اند.

ب) مرکز انفجار بزرگ کجا است؟

ج) عامل اصلى انبساط کدام است؟

6. براى جهان هنوز یک هندسه‏ى پایدار ثابت نشده و هندسه‏هاى مسطحه، هذلولوى و بیضوى با اشکال‏هاى جدى روبه رو است و نمى‏تواند اطراف و گستره‏ى جهان ماده را تفسیر و ترسیم کند.

7. هنوز به دلیل قاطعى نرسیده‏اند که جهان ماده، ازلى و ابدى است‏یا حادث.

8. نظریه‏ى نسبیت در کیهان شناسى «اینشتاین‏» هنوز بسیارى از پرسشها را پاسخ نگفته و با دشوارى‏هایى روبه رو است. و اینک:

سخن على علیه السلام
«ثم انشا سبحانه فتق الاجواء و شق الارجاء وسکائک الهواء… ورقیم مائر». (2) «سپس خداوند جوها را از هم شکافت و جوانب و ارتفاعات هوا را باز نمود».

آب انبوه و پر موج و خروشان را که بر پشت‏باد تندوز و پر قدرتى قرار داده بود، در لابه لاى فضاهاى باز شده به جریان انداخت.

با این باد تندوز آب را از جریان طبیعى بازداشت و آن گاه باد نیرومند را بر آب مسلط کرد و آب را در بالاى آن قرار داد.

فضا را در زیر باد پر قدرت باز، و آب در روى باد، جهنده و جنبان شد.

سپس خداوند سبحان با…….

لطفا برای خواندن ادامه این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

0001 0002 0003

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 19 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.