آشنایی با شغل جهانگردی

امتیاز 0 از 0 نفر

اصولا جهانگردی یک نوع فعالیت خدماتی است و تعداد زیادی از افراد و کسانی که یک جهانگرد با آنها روبرو می‌شود و برای تامین نیازهای اساسی و تفریحاتی خود بدانها تکیه می‌کند، برای موفق شدن یک مکان یا منطقه (مقصد مسافر) نقش حیاتی و سرنوشت ساز دارد. همچنین جهانگردی نوعی فعالیت مهمانداری و میهمان نوازی است بنابر این هنگامی که خدمتی ارائه می‌شود مسئله صمیمیت و لطف ارائه کننده خدمت اهمیت زیادی پیدا می‌کند. واقعیت غیر قابل انکار این است که انسان به جایی که احساس نماید مورد استقبال و خوش آمد گویی قرار نخواهد گرفت، نمی‌رود. بنابر این نقش‌های میهمان و میزبان تا حد بسیار زیادی تعیین کننده تجربه‌های فراموش نشدنی و خاطره هیا ی یک جهانگرد است و او را وا می‌دارد که باز هم آن را تجربه کند یا اینکه عطایش را به لقایش ببخشد. تخصص، مهارت‌های اثر بخش، کارایی و رعایت احترام به هنگام ارائه خدمت از جمله چیزهایی نیستند که در خلا رخ دهند، بلکه نتیجه سرمایه گذاریهایی هستند که در زمینه آموزش و پرورش افراد می‌شود.

برنامه ریزی منابع انسانی و اهمیت آن
برنامه ریزی منابع انسانی روشی منظم برای اطمینان یافتن از اینکه در زمان مناسب افرادی مناسب در پست‌های مناسب قرار بگیرند. از آنجا که صنعت جهانگردی نوعی فعالیت خدماتی و به میزان زیادی به افرادی وابسته است که در آن صنعت کار می‌کنند، بنابر این برای توسعه صنعت مزبور باید دانست برای احراز پست‌های کنونی چه تعدا افراد با چه نگرش هایی، مهارت‌ها و دانشی لازم است. در توسعه منابع انسانی علاوه بر رعایت جنبه کمی باید نسبت به جنبه‌های فرهنگی – اجتماعی و جامعه میزبان حساسیت نشان داد.

2- تعریف عملیاتی شغل
امروزه بیشترکشورهای جهان دررقابتی نزدیک وتنگاتنگ درپی بهره گیری ازمزایای اقتصادی، اجتماعی فرهنگی وبویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد وبالابردن سطح اشتغال ناشی از صنعت جهانگردی درکشور خود هستند.

کشورما علیرغم دراختیار داشتن جاذبه‌های فراوان حتی درمیان هشتاد کشور نخست درزمینه پذیرش گردشگری هم قرارندارند وشکی نیست که با توجه به جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی وتاریخی، این وضعیت با سهمی که کشورمان می‌باید دارا باشد فاصله زیادی دارد.

ازطرفی اهمیت رویکرد به صنعت گردشگری در ایران بویژه دردهه‌های آینده که امکانات کشورازدرآمدهای نفتی محدودتر خواهد شد، برکسی پوشیده نیست که برنامه ریزی درخصوص صنعت گردشگری همت والایی را می‌طلبد، این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که میزان رشد ورونق صنعت جهانگردی درکشور‌های جهان، دروهله اول بستگی به کیفیت ارائه خدمات ونحوه رفتارمیزبان دارد. اگر چه مردم ما درطول تاریخ به اعتبار فرهنگی غنی دینی وملی خود، به میهمان نوازی شهرت داشته‌اند. اما باید به این واقعیت توجه داشت که صنعت جهانگردی درجهان امروزه با ظرافت‌های بسیاری درآمیخته است وتنها وجود گردشگاه‌های طبیعی وجاذبه‌های سیاحتی برای جذب جهانگردان کفایت نمی‌کنند. بنابراین پرورش نیروی انسانی متخصص وکارآزموده بااتکابرفرهنگ پربار وریشه دارخود بهره گیری ازعلوم وفنون پیشرفته دراین بخش کشور را قادر خواهد ساخت با استفاده منابع وجاذبه‌های جهانگردی به جایگاه درخور خود دست یابد. لزوم اطلاع وارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی درباره این صنعت ایجاب می‌کند، کارشناسان ودست اندرکاران به فعالیت گسترده‌تر دراین زمینه همت گمارند وبا تلاش خودگامهای موثری درراه حصول به اهداف صنعت جهانگردی کشور بردارند.

ایران یکی از پنج کشور اول برخودار از بیشترین تنوع زیستی در کره زمین ونیز یکی از ده کشور اول تاریخی جهان است. واین دو ویژیگی، درواقع دو امتیاز مهم جهت جذب توریست محسوب می‌شود ولازم است با برنامه ریزی درست واختصاصی بودجه مناسب امکانات وشرایط ضروری برای استفاده از توانمندیهای طبیعی وتاریخی کشور فراهم آید.

با توجه به دوویژگی یاد شده، توریسم درایران باید درحال حاضر سالانه به طورمتوسط 20 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اما می‌دانیم که اینگونه نیست واکنون توریسم ایران با درآمد سالانه کمتر ششصد میلیون دلار حتی درمیان 80 کشور توریستی نخست جهان نیز جایی ندارد. لذا با تقویت فرهنگ عمومی می‌توان سهم بیشتری از این صنعت عاید کشورکرد. عمده ترین راه برای رشد صنعت توریست وجذب جهانگردان علاوه برآماده سازی امکانات، فرهنگ سازی جامعه است.

3- تاریخه شغل جهانگردی
مردم در تمدن‌های ما قبل تاریخ فقط برای بدست آوردن غذا ودوری از خطر و یا نقل مکان به مناطقی که دارای آب و هوایی بهتر بود، اقدام به سفر می‌کردند. در دوره‌های بعد، انگیزه تجارت و تبادل کالا به علل فوق اضافه شد.

با گسترش امپراطوری‌های باستان، مسافرت‌های رسمی دولتی، که حاصل از اعزام نمایندگان حکام به مکانهای دور دست، جهت جنگها و یا دریافت مخارج و مالیات بود، نیز شروع گردید.

0001 0002 0003

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 11 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.