فلس یا پولک چیست؟ (۴ صفحه)

امتیاز 3.3 از 4 نفر

فلس یا پولک چیست

فلس چیست؟ آیا همه ماهی‌ها فلس دارند و جنس فلس از چیست؟

فلس یا پولک قسمت زیادی از بدن ماهی‌ها را پوشانده است و این پوشش مراقب بدن آن‌ها می‌باشد. فلس‌ها کمک می‌کنند تا ماهی در آب راحت تر شنا کند. پولک‌ها از جنس استخوان هستند.

بعضی ماهی‌ها مانند کوسه ماهی‌ها پولک مشخص ندارند. خزنده‌ها هم پولک دارند اما این پولک‌ها بر خلاف پولک ماهی‌ها مرطوب و لغزنده نیست. پانگولین جانوری پستاندار است که بدنش از پولک پوشیده شده است.

پولک یا فلس در واژگان تخصصی و نام‌های زیست‌شناختی صفحه‌ای سفت و محکم است که برای کارکرد محافظتی روی پوست یک حیوان می‌روید. در گونه‌های متعلق به راستهٔ پروانه‌سانان (پروانه و شاپرک)، پولک‌ها صفحاتی بر روی سطح بال حشره هستند و رنگ‌آمیزی حشره را تشکیل می‌دهند. پولک‌ها بخش کالبدشناختی و اندامی‌رایجی هستند و چند بار در فرایند فرگشت همگرا با تفاوت در ساختار و کارکرد دچار دگرگونی شده‌اند. به طور عمومی، پولک‌ها بخشی از دستگاه پوششی بدن جاندار هستند. انواع گوناگونی فلس یا پولک بسته به شکل پولک و طبقه‌بندی جاندار وجود دارد. بسیاری از ماهی‌ها، حشراتی مانند پروانه‌ها، بیشتر خزندگان (نظیر مارها و سوسمارها)، اکثر پرندگان در قسمت پا و همچنین برخی پستانداران (مانند آرمادیلو و پانگولین (نوعی مورچه‌خوار)) دارای پولک یا فلس هستند.

سایر جاندارانی که فلس دارند و جنس فلس آن‌ها از چیست؟

پانگولین که نام دیگرش مورچه‌خوار پولک‌دار است جانوری است که بر روی پوست خود فلس‌هایی از جنس کراتین دارند و تنها پستاندارانی هستند که چنین نوع از پوشش بدن را دارا هستند. پولک‌پوست‌ها در مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند و نام پانگولین از زبان مالای گرفته شده و به معنی «جمع‌شونده رو به بالا» است. این جانوران شب‌زی هستند و از حس بویایی قوی خود برای یافتن حشرات در شب استفاده می‌کنند.

پانگولین‌ها بیشتر روز را به خوابیدن می‌گذرانند و به هنگام خواب رو به بالا می‌غلتند و به صورت گلوله‌ای در خود جمع می‌شوند. فلس‌های پانگولین همه جای بدن او به‌جز شکم و سمت داخلی بازوهایش را می‌پوشاند. پولک‌پوست‌ها به هنگام احساس خطر خود را مانند جوجه‌تیغی جمع می‌کنند و تنها کفتار و گربه‌سانان بزرگ قادر به نفوذ به پوشش فلسی آن‌ها هستند…

 

  • فهرست مطالب
  • سایر جاندارانی که فلس دارند و جنس فلس آن‌ها از چیست؟. 2
  • آیا تمامی‌ماهیان فلس دارند؟. 3
  • انواع فلس در ماهیان. 3

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.