چرا انسان‌های اولیه در غار زندگی می‌کردند؟ (۵ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

مقدمه

چرا انسان‌های اولیه در غار زندگی می‌کردند: انسان اولیه برای در امان ماندن از خطرات طبیعی مانند  سیل و حمله حیوانات و یا گرما و سرما غار را برای زندگی خود برگزیدند.

بررسى و مطالعه‌ی ابزار در جریان دوره‌هاى ابتدائى و پارینه سنگی، میانه سنگى و نوسنگى در مناطق مختلف مى‌تواند شیوه‌هاى مختلف زندگی، انواع فرهنگ و تمدن را که در مناطق مختلف با شرایط گوناگون به‌وجود آمده‌اند.مشخص نظام ابزارسازى با شیوه و نحوه‌ی زندگى انسان‌هاى دیرینه ارتباط داشته، از این‌رو هر نوع از انواع روش‌هاى زیستى فرهنگى خاص خود را به‌وجود مى‌آورد. آنجا که فراوانى مواد غذائى است با سرزمینى که خشک و بى‌حاصل است و آنجا که گرم و مرطوب و طاقت‌فرسا است با مناطقى که سرد و یخبندان است شیوه‌ی زندگى یگانه‌اى ندارند. به همین سبب باید گفت که بین مراحل مختلف تکامل ابزار و شیوه‌هاى مختلف زندگى و فرهنگ آن ارتباط وجود دارد.

شیوه جنگل‌‌نشینى

در این دوره انسان در جنگل‌ها زندگى مى‌کرده و مانند میمون‌هاى آدم‌نما خوراک خود را از میوه‌هاى درختان و گوشت برخى از جانوران و ساقه میوه گیاهان تأمین مى‌کرده است. نوع زندگى انسان با آنچه که نزد حیوانات پیرامون او وجود داشته تفاوت چندانى نداشت.

اساسى‌ترین تفاوت آنها تکامل مغز انسان بود، که او را قادر مى‌ساخته در مقابل عوامل خارجى عکس‌العمل‌هائى داشته باشد و او را در مقابل مشکلات وادار به اندیشیدن و چاره‌جوئى مى‌کرد. مى‌توان گفت که انسان، حتى در ابتدائى‌ترین مراحل تکوین زندگى اجتماعی، تحت تأثیر دو جریان متقابل بین انسان و طبیعت، اعمال نسبتاً آگاهانه‌اى داشته است. در این‌باره گوردون چایلد مى‌نویسد: جانوران با اعضاء بدن و به کمک طبیعت خود با محیط سازش مى‌کنند ولى انسان با ابزار و اختراعات با سختى‌هاى محیط مى‌سازد (انسان خود را مى‌سازد)

قائم بودن انسان سبب شده است که دید او از آنچه که در اطراف او مى‌گذرد وسیع‌تر باشد. با این دید وسیع توانست اتفاقات را پیش‌بینى کند. قائم بودن سبب شد که دست‌هاى انسان را در اختیار خود قرار گیرد. به‌راحتى بتواند براى برداشتن، نگهدارى و تغییر شکل اشیاء پیرامون خود از آنها استفاده کند.

به سبب وجود، جنگل‌ها در مناطق گرم استوائى و نیمه‌استوائى و نیمه‌مداری، زندگى جنگل‌نشینى بیشتر در این مناطق شکل گرفته است، شرایط آب و هوائى و رطوبت زیاد سبب شد که آثار زیادى از ابزار و وسایل زندگى آنها و حتى استخوان‌هاى بدن آنها به دست نیاید. باستان‌شناسان ولى بر این باور هستند که انسان‌هاى نخستین میلیون‌ها سال در شیوه‌ی زندگى جنگل‌نشینى به‌سر برده‌اند تا توانسته‌اند به مرحله‌ی دیگرى از شیوه زندگى یعنى غارنشینى یا دیگر شیوه‌هاى زندگى دست یابند…

 

 

 

 

 

چرا انسان‌های اولیه در غار زندگی می‌کردندچرا انسان‌های اولیه در غار زندگی می‌کردندقسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.