درباره پوزیتیویسم و نظریه‌های ارتباطی اولین نظریه‌های ارتباطی (۵ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

درباره پوزیتیویسم و نظریه‌های ارتباطی اولین نظریه‌های ارتباطی

به صورت مدل و با ساختاری ریاضی ـ از طرف «شانون» و «ویور» معرفی شدند و ارتباطات به عنوان یک رشته در ایالات متحده متولد شد و دارای نظریه‌های خاص خود گشت. از همان ابتدا جامعه شناسی و رشته‌های علوم انسانی به شدت تحت تأثیر اندیشه‌های «پوزیتیویستی» رشد کرد. از آنجا که هم اکنون آنچه در ایران تحت عنوان نظریه‌های ارتباطات تدریس می‌شود، مربوط به نظریه‌های کلاسیک ارتباطاتی است و از ارتباطات به معنای آمریکایی آن سرچشمه می‌گیرد، لازم آمد تا در یک مقاله مورد بررسی قرار گیرد. «پوزیتیویسم» چارچوبی معرفت شناسی و روش شناسی را فراهم می‌کند، که پیامدهایی را از نظر نظری و کارکردی به همراه دارد. در این مقاله من ابتدا «پوزیتیویسم» را به عنوان مکتبی فکری مورد بررسی قرار داده، سپس به تاریخچه ای کوتاه از ارتباطات و تأثیر پذیری آن از این مکتب و پیامدهای آن می‌پردازم.

اثبات گرایی روشی است که از به کارگیری روش‌های علوم طبیعی در علوم اجتماعی حمایت می‌کند و طرفدار وحدت روش در علوم مختلف است. اثبات گرایی از اساس بر این ایده طبیعت گرایانه استوار است، که علم یعنی مطالعه واقعیتی، که بیرون از بحث و گفتگوی علمی‌وجود دارد (بنتون و یان کرایب، 1384). «گرارد دلانتی» (1384) اثبات گرایی را به طور کلی در پنج اصل جمع کرده است.

1- علم گرایی یا وحدت روش علمی: بنا بر اثبات گرایی، هیچ گونه تمایزی میان روش‌های علوم طبیعی و علوم اجتماعی وجود ندارد.

2- طبیعت گرایی یا پدیدار گرایی: وحدت علوم فقط در روش علوم محدود نمی‌شود، بلکه موضوع آنها هم واحد است. علم مطالعه واقعیتی است، که در مقایسه با خود علم امری خارجی شمرده می‌شود. این واقعیت به واحدهای مشاهده پذیر یا پدیده‌های طبیعی قابل تبدیل است.

3- تجربه گرایی: پایه ی علم، مشاهده است. علم اثبات گرا به کلی بر چیزی استوار است، که می‌تواند مشاهده و ارزیابی شود. به عبارت دیگر به نظر پوزیتیویست ها، محقق با روش تجربی با مشاهده، به سوی مرحله ارزیابی پیش می‌رود. یعنی دانشمند، تجربه را برای کشف قوانینی کلی که به نحو عینی وجود دارند، به کار می‌برد. قوانینی که بتوان از آنها فرضیه‌هایی را بیرون کشید، که برای پیش بینی رویدادها قابل استفاده باشند..

 

 

 

%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%88%db%8c%d8%b3%d9%85_000001 %d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%88%db%8c%d8%b3%d9%85_000002 %d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%88%db%8c%d8%b3%d9%85_000003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.