دانلود تحقیق درباره نقش بینش در مدیریت

امتیاز 0 از 0 نفر

موفقیت، همیشه در راهی که بینش در آن متولد شده، شروع می‌شود. یک بینش، در آغاز از یکی از دو محل زیر ناشی می‌شود، یا رهبر می‌تواند آنرا ایجاد کند یا آنرا تشخیص می‌دهد. این یک خطای ادراکی است که مردم فکر می‌کنند که رهبران باید منبع تمام ایده‌ها باشند. خیر آنها این طور نیستند، یک رهبر، بزرگ باید درست همانطور که رویای یک ایده را می‌بیند قادر به تشخیص آن باشد و در حقیقت، مورد دوم را که بیشتر قابل اندازه گیری است، بیشتر داشته باشد؛ بنابراین، یک رهبر، یا یک ایده را ابداع کرده است، یا اینکه ممکن است آنرا تشخیص دهد.

اهمیت بینش
پیتر داکر که یک نویسنده کتابهای مدیریتی است، اشاره کرده است که «بهترین راه برای پیش بینی آینده، ایجاد کردن آن می‌باشد» بیتشر رهبران، کاملا با این عقیده موافق هستند. یک رهبر، می‌خواهد تفاوتی را ایجاد کند و سعی می‌کند که چیزی را ایجاد کند که قبلا هرگز وجود نداشته است، این اختلاف و تفاوت یک بینش را شکل می‌دهد.

مهمترین وظیفه یک رهبر، ایجاد یک تصویر روشن و توجیه کننده از آینده و تضمین حفظ تعهد به آن آرمان می‌باشد، سخنان «هنری فورد» را در زمانی که بینش خود را برای ساختن یک ماشین به اطلاع توده مردم می‌رساند، در نظر بگیرید

(من یک خودروی سواری برای جمعیت انبوه انسانها، خواهم ساخت که پس از آنکه مهندسان امروزی، ساده ترین فرم طرحها را ابداع کردند، توسط بهترین کارکنان استخدام شده و با بهترین مواد ساخته شود، قیمت آن به قدری پائین باشد که هیچ فردی که حقوق مناسبی دارد، از داشتن آن ناتوان نباشد و همراه با خانواده اش از موهبت ساعات لذت بخش در فضاهای آزاد و وسیع خداوند، بهره مند گردد.)

موفقیت رهبری فورد، با یک بینش، شروع شد. او برای موفقیت، یک استراتژی به این بینش اضافه کرد. سه ایده بزرگ که به بینش وی، حیات بخشید، عبارت بود از:

1. خط مونتاژ متحرک

2. پرداخت به کارکنان، نه به کمترین میزان ممکن بلکه تا اندازه‌ای که عادلانه باشد.

3. یکپارچگی عمودی که کارخانه ریوررج فورد را تبدیل به شگفتی جهان صنعتی نمود.

یک رهبر، علاوه بر ایجاد یک بینش و استراتژی برای موفقیت، باید از قوت و استقامت لازم برای به پایان رساندن این اهداف، برخوردار باشد. (مانینک و دیگران:2003،56)

آگاهی از اهمیت چشم انداز و ضرورت خلق یک چشم انداز مناسب برای افراد، سازمانها و ملت‌ها یک وظیفه غیر قابل چشم پوشی است. مطالعات متعدد در این زمینه این اهمیت و ضرورت بوده است. داشتن چشم انداز و نیل به موفقیت آنچنان لازم و ملزوم یکدیگرند که به طرح این سئوال منجر می‌شود: آیا تصویر مثبت یک ملت از آینده پیامد کسب موفقیت آن ملت است یا موفقیت آنها پیامد داشتن یک چشم انداز مثبت بوده است؟ «پژوهش حاکی از آن است که اگرچه تصویر آینده در ذهن‌های افراد خلاق پدید می‌آید اما یک چشم انداز جالب و موثر پیش از کسب موفقیت چشمگیر وجود داشته است.

بسیاری از ملتها در ابتدای راه رسیدن به بزرگی و شوکت خود، همواره منابع قابل توجه، جمعیت فعال و موثر یا یک استراتژی برتر نداشته‌اند و غالب با فایق آمدن بر تضادها به موفقیت رسیده‌اند و سلاح آنها داشتن چشم اندازی عمیق از آینده خودشان بوده است، بنابراین داشتن چشم انداز اگر نه تنها عامل، حداقل، مهمترین عامل موفقیت است، افراد و سازمان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند (ابیلی و دیگران: 1382، 93)

تعریف بینش (vision)
بینش، یک تصویر ایده آلی از آنچه که می‌تواند و باید انجام شود می‌باشد رهبر باید به منظور محک زدن بینش خود به سه سئوال پاسخ دهد.

1_آیا مسیر انتخاب شده، جهت صحیح می‌باشد؟

2_آیا اهداف انتخاب شده، اهداف صحیح می‌باشد؟

3_ آیا زمانها، زمانهای صحیح می‌باشند؟ (مانینگ و دیگران: 2003، 57)

0001 0002 0003

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.