دانلود تحقیق درباره مهندسی ژنتیک

امتیاز 4.5 از 2 نفر

مهندسی ژنتیک چیست؟

رمزهای شیمیای بنیادی هستند که طبیعت فیزیکی موجودات زنده را تعیین می‌کنند. ژنها مسوول ساخت DNA هستند و DNA کنترل کننده سلول است که نحوه گسترش سلول را در تمام جهات تعیین می‌کند.
مهندسی ژنتیک یا Biotech روابطی است که منجر به ایجاد تغییر در ماده«…………………………….»
دستکاری ژنتیکی مواد غذایی شامل وارد کردن ژنهای موجودات زنده به دیگرموجودات می‌باشد که این روش برای بالابردن مقاومت گیاه در برابر علف کش ها، کم کردن خسارات ناشی از سرما زدگی یا زیاد کردن سرعت رشد آنها انجام«…………………………….» وضعیت بشر امروزی نمی‌باشد بلکه در تضاد کامل با تنوع زیستی می‌باشد.
محصولات ژنتیکی GEFOOD
1- اثرات غیر قابل پیش بینی
دانش امروز برای دانستن این موضوع که ژنها چگونه سازمان یافته‌اند بسیاری محدود است. هر گونه تغییر در هر نقطه از DNA به احتمالزیاد اثرات جانبی در بر داردکه غیر قابل پیش بینیو کنترل است. به چند مثال در این مورد توجه کنید:
* لیگنین ماده استحکام بخش و حفاظت کننده برای گیاهان چوبی است. برای صنعت کاغذ سازی درختانی از راه مهندسی ژنتیک طراحی شده‌اند که تعداد لایه‌های لیگنین آن کاهش یافته باشد. با این حال مطالعات نشان می‌داده که وقتی«…………………………….» دستکاری شود تاثیرات منفی را باعث می‌گردد. ماند رشد غیر طبیعی درخت یا عدم رشد آن.
چون وارد کردن ژن جدید با بالاترین دقت امکان ندارد، انتقال ژن ممکن است کنترل دقیق موجود بوسیله DNA را مختل کند.
مثلا ژن جدید می‌تواند واکنش شیمیایی درون سلول را غوض کند یا عملکرد سلول را از بین ببرد. این باعث نا پایداری، بوجود آمدن سموم جدید و مواد آلرژن جدید می‌شود و از ارزش‌های مواد غذایی را تعییر می‌دهد.
* روغن کانولایی که بوسیله مهندسی ژنتیک ساخته شده دارای سطح بالاتری از pro-vitamin A است. در عوض بدلیل بدلیل این دستکاری ویتامین E آن به طور محسوسی کم شده و ترکیب اسیدهای چرب آن تغییریافته است.
* وقتی پژ وهشگران در آمریکا سطح فیتواستروژن (ماده‌ای شیبه به «…………………………….» در عمل تخمیر؛ اما این تغییر باعث ساخـته شدن متیلکلیواکزال methyl- glyoxal شد که دارای خواص سمی و موتاژنتیک می‌باشد.
* انتقال ژن (رمز) رنگدانه قرمز از ذرت به گل گیاه اطلسی، نه تنها باعث تغییر رنگ سفید گل شده بلکه گل ها، برگها و جوانه‌های بیشتری شدند. علاوه بر این، مقاومت آنها را نسبت به قارچ افزایش داد اما باروری آنها را کاهش داد.
۲ – انجام ندادن آزمایشات کافی مربوط به امنیت غذایی بر زوی «…………………………….» غذایی این محصولات را تضمین کند؛ زیرا محصولات ژنتیکی داری مولکول‌های جدید ممکن است باشند که کاملا غیر منتظره بوجود آمده‌اند و باعث سمیت یا آلرژی زایی می‌گردند.
پس یک محصول ژنتیکی می‌تواند کاملا شبیه نوع طبیعی خود باشد ولی دارای ترکیبات مضری باشد ما انتضارش را نداشتم.
۳- محصولات ژنتیکی در مغاره‌ها
در سال ۱۹۹۸ محصولات ژنتیکی با اقبال زیادی در آمریکا مواجه شـد روغن کانولا، ذرت، کتان و سویای مقاوم در برابر علف کش‌ها و آفت کش‌ها و آفت کش ها. سیب زمینی و کدوی مقاوم به ویروس، روغن کانولا که دارای غلظت بالای اسید لوریک می‌باشد گوجه فرنگی که دیر می‌رسد یا پوست کلفتری دارد، واکسن (vaccine) هاری، یک یک نوع باکتری که تثبیت نیترو ژن در خاک را بالا می‌برد؛ و هورمون رشد rBGH/ BST r که ساخت شیر را در گاوهای شیرده بالا می‌برند، همه و همه بوسیله مهندسی ژنتیک ساخته شدند.
۴ -نگرانی عمومی
بجز موارد خاص، دولت‌های کشورهای صنعتی مشتاقند تاغذاهای ژنتیکی را رواج دهند.
انتخاب
مصرف کنندگان از عدم جداسازی وعلامت گذاری محصولات ژنتیکی نگرانند و چون اغلب عذاهای دستگاری شده‌اند غیر ممکنمی باشد.
سلامتی
مردم آگاه شدند که پایه‌های علمی برای نگرانی درباره محصولات ژنتیگی وجود دارد؛ و دوست ندارند که غذای را که از سلامتی آن مطمعن نیستند جایگزین غذای قبلی خود کنند. ولی FDA مدعی شده که تفاوتی بین غذای معمولی «…………………………….» سلامتی مردم دارد؛ بنابراین سع
ی در مهار فشارهای وارده از طرف عموم می‌کنند.
نظام اخلاقی و اعتقادی:
برای عدهای از مردم مسئله سلامتی یا عدم سلامتی غذاهای ژنتیکی مطرح نیست بلکه این کارها را غیر معمول و غیر طبیعی ودر تضاد شدید با نظاماخلاقی بین انسان و طبیعت می‌دانند.
مهندسی ژنتیک در مجموع علم جدیدی است. پیش از این علم نگران و در گیر موضوع نظام خلقت بود حالا خود طبیعت را دستکاری می‌کند و اساس طبیعت را در هم می‌ریزد.
گیاهخواران مذهبی مانند هندوها، بودایی‌ها دوست ندارند که درگیاهان و میوه‌های آنها ژن‌های حشره، حیوان وحتی انسان باشد. یهودها و مسلمانان دارای اداب غذایی خاصی می‌باشند، بطور مثال دوست ندارند مه در هویج مورد «…………………………….»
سیاست:
نگرانی دیگر از این است که تحت پیمان تجارت آزاد بین المللی امور اقتصادی بر سلامت محیط زیست و اقتصاد ترجیح داده شود.
تجارت محصولات ژنتیکی تنها در دست چند شرکت چند ملیتی است مانند مون سانتو، سین ژنتا، آونتیس و دو پنت، محققاً اینها تنها کسانی‌اند که از محصولات ژنتیکی نفع می‌برند.
محیط زیست:
شواهد زیادی است که نشان می‌دهد که مهندسی ژنتیک به اکوسیستم خطر تازه‌ای وارد می‌کند؛ زیرا باعث تهدید تنوع زیستی، حیات وحش و کشاورزی پایدار می‌شود.
منتقدان فن آوری زیستی (Biotech) معتقدند موجودات طراحی شده بوسیله مهندسی ژنتیک که به محیط وارد می‌شوند ممکن است تغییرماهیت داده و به موجودی تبدیل شوند که هیچگاه نتوان جلوی آن را گرفت.
مهمترین مشکلی که مهندسین ژنتیک و محصولاتش برای محیط زیست ایجاد می‌کند این است که وقتی این محصولات یا موجودات در محیط رها می‌شوند دائما در برخورد با اکوسیستم‌ها می‌باشند. اکوسیستم هایی که حاصل میایون‌ها «…………………………….» کرده‌اند این موجودات یا محصولات باعث از هم پاشیدگی ۱ درصد از اگوسیستم در سال می‌شوند. (!)
مشکل بالقوه دیگر ویروس‌ها به ماده ژنتیکی میزبان خود تجاوز می‌کنند و معمولا آن را متلاشی کرده و برای ویروس‌های جدید آنها را دوباره به هم وصل می‌کنند. وقتی این اتفاق در خارج از آزمایشگاه می‌افتد ویروس جدیدی که ژن‌های دستکاری شده «…………………………….» و مرگ و میر موجودات زنده گردند.
۵- برچسب گذاری labeling
برچسب گذاری و جدا سازی مواد ژنتیکی حق مردم است تا بتوانند بین محصولات معمولی و ژنتیکی حق انتخاب داشته باشند.
طبق محاسبات انجام شده اینکار می‌تواند سالانه ۴-۵ میلیارد به صادرات کشاو«…………………………….» – با وجود اینگونه تهدیدها فشار روز افزون مردم و نگرانی آنها از سلامت محصولات ژنتیکی بیشتر دولت‌ها را مجبور به نظارت بر این محصولات و جدا سازی و رچسب زنی روی آنها کرده است.
بر اساس پیمان جداسازی محصولات ژنتیکی کشورهای عضئ این پیمان در سال ۲۰۰۱ شامل استرالیا و نیوزلند – کشورهای عضو اتحادیه اروپایی – جمهوری چک، نروژ، لهستان، سوئیس، لتوانی، روسیه، فیلیپین کره، ژاپن، هنگ کنگ، تایوان، تایلند، عربستان، اسرائیل و مکزیک می‌باشد.
۱٫ Genetic Engineerin
2. Substantial Equivalence
خصوصی سازی بهره برداری از محیط
تنوع زیستی امروز دسخوش موج خطرناک خصوصی سازی کشته که شامل «…………………………….» مثل گیاه و … یا ژن‌های آنها اختراعات شخصی نیستند و برای همین هیچگاه نباید در کنترل خصوصی یا حق بهر برداری باشند.
مهندسی ژنتیک بوسیله حق بهر برداری از حیات نه تنها برروی موجودات زنده‌ای که خود ساخته کنترل می‌کند بلکه بر زنجیره غذایی و میراث ژنتیکی زمین نیز احاطه‌یافته است.
این حق بهر برداری به صنعت اجازه می‌دهد که موجوداترا استثمار کرده ودر مالکیت خصوصی خود قرار دهد و از این راه آنها را به فروش برساند.
افشاگری
آزمایشات اخیر بر روی مواد غذایی کارخانه Nestle در کشورهای تایلند«…………………………….» نشان داده که ۱۳ درصد محصولات فروخته شده به کودکان به ذرت ژنتیکی آلوده بوده‌اند.
شبیه سازی (ژنتیک)
شبیه سازی باز تولیدی بسیار گران است و امید انجام مطلوب آن بسیار کم است. علاوه برآن رشد تومورها در آن به سرعت انجام می‌شود و کوچکترین بیماری برای این نوع حیوانات، می‌تواند منجر به مرگ شود. اکثر این حیوانات رشد غیرطبیعی دارند و گاه به دلایل نامشخص به‌یک باره می‌میرند
شبیه سازی (cl
oning) یکی از پیشرفته‌ترین دست یافته‌های بشر در زمینه علم پزشکی و مهندسی ژنتیک است که هر مرحله پیشرفت آن جنجال‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. صرف نظر از پیامدهای اخلاقی شبیه سازی که در این مجال مورد بحث ما نیست، در این مقاله سعی شده است بیشتر به خود شبیه سازی و روش‌های آن پرداخته شود. روش هایی که شبیه سازی انسان فقط بخشی از آنهاست و حوزه بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود.
امکان شبیه سازی انسان زمانی مطرح شد که دانشمندان اسکاتلندی«…………………………….» و امیدواری‌های زیادی برای بهبود زندگی بشر ایجاد کرد. به دلیل حساسیتی که تولید دالی در برداشت، رسانه‌ها توجه خاصی به پدیده شبیه سازی نشان دادند، اما این نوع شبیه سازی تنها یک نوع خاص از چندین روش شبیه سازی موجود در علم پزشکی و ژنتیک است که به شبیه سازی بازتولیدی مشهور است. علاوه بر این نوع شبیه سازی، چند نوع دیگر شبیه سازی هم وجود دارد که می‌توان از آنها علاوه بر باز تولید یک ارگانیزم خاص در انجام دیگر تحقیقات پزشکی«…………………………….» خواهیم کرد:
۱ – شبیه سازی دی ان‌ای یا فناوری دی ان‌ای باز ترکیب شده
۲ – شبیه سازی باز تولیدی
۳ – شبیه سازی درمانی
در این قسمت می‌توان فناوری دی ان‌ای باز ترکیب شده، شبیه سازی دی آن ای، شبیه سازی مولکولی یا شبیه سازی ژنی را در کنار هم دسته بندی کرد، چون همه از یک پروسه مشترک پیروی می‌کنند. انتقال دستواره (تکه‌ای از دی ان‌ای اصلی که برای تکثیر از آن جدا می‌شود) از یک ارگانیزم به‌یک عنصر ژنتیک خود همانندساز مانند پلازمید باکتریایی. دانشمندانی که بر روی یک ژن خاص کار می‌کنند «…………………………….» از دی ان‌ای کروموزومی به ناقل شبیه سازی در آزمایشگاه وصل می‌شود، به آن مولکول دی ان‌ای بازترکیب شده گفته می‌شود. با انتقال این مولکول به سلول میزبان مناسب، دی ان‌ای باز ترکیب شده در کنار دی ان‌ای سلول میزبان باز تولید می‌شود.
شبیه سازی باز تولیدی شبیه سازی بازتولیدی فناوری است برای تولید یک حیوان که از همان هسته دی ان‌ای بهره می‌برد که حیوانی دیگر در همان زمان یا پیش از آن، آن هسته دی ان‌ای را داشته‌یا دارد. دالی گوسفند معروف اسکاتلندی‌ها «…………………………….» ان‌ای کروموزومی و هسته‌ای آن همانند حیوان اهدا کننده است. در این زمینه موفقیت پروژه دالی بسیار چشمگیر است چرا که اثبات کرد مواد ژنتیک یک سلول بالغ می‌توانند برای تولید یک ارگانیزم جدید کامل مورد استفاده قرار گیرند. پیش از این دانشمندان بالاتفاق تصور می‌کردند هنگامی که سلولی به کبد، «…………………………….» آنها نبود غیرفعال می‌شوند. برخی محققین براین باورند که اشتباه‌یا کامل انجام ندادن پروسه باز برنامه ریزی، سبب مرگ، نقص عضو و معلولیت حیوانات شبیه سازی شده خواهد شد.
• شبیه سازی درمانی
این شبیه سازی که به شبیه سازی جنینی هم معروف است در واقع تولید جنین‌های انسانی برای استفاده در تحقیقات است. هدف از انجام این شبیه سازی تولید انسان‌های شبیه سازی شده نیست، بلکه هدف کشت سلول هایی است که می‌توانند در تحقیقات پیشبردی انسان و همچنین درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این سلول‌ها برای محققان بیومکانیک بسیار با اهمیت هستند برای این«…………………………….» سازی، این سؤال مطرح می‌شود که اصلاً چرا انسان باید شبیه سازی شود؟ و یا این که آیا تا به حال هیچ انسانی شبیه سازی شده است؟ در مورد شبیه سازی انسان باید گفت که تا به حال هیچ انسانی از کشت سلول‌های یک انسان دیگر تولید نشده است؛ اما در مورد این که چرا انسان باید شبیه سازی شود، این گروه از دانشمندان موارد ذیل را ذکر می‌کنند. یکی از کاربردهای شبیه سازی می‌تواند برای زوج ناباروری اتفاق بیفتد که تمایل بسیار زیادی به «…………………………….» شد. شبیه سازی باز تولیدی بسیار گران است و امید انجام مطلوب آن بسیار کم است. نزدیک به ۹۰ درصد اقدام‌های شبیه سازی در این زمینه به نتیجه نمی‌رسند و برای انجام یک شبیه سازی موفق، باید نزدیک به ۱۰۰ بار انتقال هسته‌ای صورت گیرد و در همین یک مورد موفق هم حیوان شبیه سازی شده نسبت به عفونت‌ها بسیار غیرمقاوم است. نمونه آن هم دالی بود که بر اثر عفونت ریه مرد. علاوه برآن رشد تومورها در آن به سرعت انجام می‌شود و کوچکترین بیماری ب«…………………………….» .
از میان حیواناتی که تاکنون شبیه سازی شده اند، می‌توان به گوسفند ها، موش ها، گاو‌ها و حیوانات خانگی از قبیل گربه اشاره کرد؛ اما یکی از وسوسه انگیزترین شبیه سازی ها، شبیه سازی حیوانات ما قبل تاریخ مانند دایناسورها است،«…………………………….» . با این تفاسیر شبیه سازی موجودات منقرض شده فعلاً امکان ناپذیر است. البته شاید روزی فرزندان شبیه سازی شده دانشمندان امروزی بتوانند دایناسورها را هم اهلی کنند.
انگشت نگاری ژنتیکی
فرض کنید که در یک زندان به علت مظنون بودنتان به‌یک جرم یا تبهکاری محبوس شده‌اید و هیچگونه مدرکی دال بر بی‌گناهی شما وجود ندارد، روزهای سرد وسیاه حبس تا آخر عمر انتظارتات را می‌کشد تا اینکه با کمک یک آزمون علمی شگرفت انگیز بی‌گناهی شما ثابت می‌گردد و ناباورانه آزاد می‌شوید. این تصور خیالی دقیقا با بخشی از واقعیت زندگی ویلیام توماس از ایالت کنتاکی عجین شده است فردی که در سال ۱۹۹۳ در جریان یک بزهکاری مظنون شناخته شد اما همواره در دادگاه بر بی‌گناهی خود پافشاری نمود تا اینکه ۶ سال بعد بی‌گناهی وی با آزمون DNA«…………………………….» حاوی بازهای نوکلئوتیدی تکراری را پس ازجداسازی ازکل ژنوم وارد باکتری نمود و بااستفاده ازتکنیک نشاندار کردن قطعات حاصل از تکثیرو الکتروفورز، الگوهای مختلف باندی را در روی ژل مشاهده کرد. این دانشمند برجسته مشاهده کرد که وجود توالیهای بازی تکراری تنها مختص ژن میوگلوبین نیست بلکه در سایر نقاط DNA ژنومی نیز این توالیها را می‌توان یافت. عجیبتر اینکه در هر فرد این توالیها منحصر به آن فرد است از والدین به نسبت مساوی به فرزندان منتقل می‌شود.
امروزه واژه میکروساتلایت و مینی ساتلایت واژه بسیار آشنا برای متخصصان علم ژنتیک می‌باشند. معمولترین تکرارهای موجود در ژنوم پستانداران، تکرارهای (CA)n و (CT)n و (dG-dT) می‌باشند. تعداد بازهای موجود در ه
ر ماهوارک ممکن است به ۲، ۳، ۴ و حتی بیشتر برسد که طبق قاعده خاصی در ژنوم تکرار می‌شود. برای چنین آزمونهای نیاز به بررسی تمام ژنوم نمی‌باشد و همانطور که وجود یک خال در بدن می‌تواند دلیلی محکم بر شناسائی یک بی‌گناه‌یا قاتل باشد بررسی یک ناحیه کوچک از ژنوم فرد مظنون نیز چنین مدارکی ارزشمندی را مهیا خواهد نمود. این مقاله سعی دارد که در یک نگرش اجمالی، بعضی از کاربردهای انگشت نگاری ژنتیکی را همراه با وقایع شگفت انگیزی که این تکنیک در آنها مورد استفاده قرار گرفته است را بیان نمایید.
آزمون انساب (تعیین هویت): در ژوئیه ۱۹۹۷، مونیکالمود، زنی که ۸ ماهه آبستن بود به همراه همسر خود توسط نیروهای امنیتی ایالت بوئنوس آیرس در کشور آژانتین ربوده شد. سرنوشت این زوج و کودکی که مونیکا در رحم داشت ناشناخته«…………………………….» پس از استخراج DNA از نمونه‌ها و همچنین مقایسه الگوهای باندی حاصل از نمونه خون مقتول و با الگوهای باندی حاصل از نمونه حاوی مخلوطی از سلولهای جنسی مقتول و قاتل، الگوهای باندی متعلق به قاتل را تشخیص داد. انگشت نگاری ژنتیکی همچنین می‌تواند برای شناسائی اجسادی که تخریب و متلاشی شده‌اند و یا به هر علتی قابل تشخیص نیستند، مورد استفاده قرار گیرند. در سال ۱۹۸۹ پلیس بقایای جسدی را که در یک فرش پیچیده شده بود را پیدا«…………………………….» نگاری DNA به عنوان مدرکی در دادگاه پذیرفته شد.
تشخیص سرطانها: در برخی از انواع سرطانها، به طور قابل توجهی افزایش یا کاهش تعداد توالیهای میکروساتلایت دیده می‌شود. چنین تغییراتی باعث ایجاد ریز ماهوارکهای متفاوت می‌شود که براحتی قابل تشخیص هستند.
برآورد پارامترهای جمعیتی: با استفاده از انگشت نگاری DNA، تمایز ژنتیکی، تعداد مهاجران در هر نسل، میزان همخونی را برآورد نمود به خصوص با استفاده از این ابزار قدرتمند، زمان اشتقاق گونه‌ها را نیز می‌توان محاسبه نمود.
تایید صحت ادعاهای شبیه سازی: یکی از موارد جالب کاربرد انگشت نگاری ژنتیکی، آزمون صخت ادعاهای موجود در رابط با شبیه سازی می‌باشد. به عنوان مثال در گوسفند دالی که اولین پستانداری بود که به روش انتقال هسته سوماتیک بوجود آمد این آزمون توسط Ashworth و همکاران در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت و با انگشت نگاری ژنتیکی مشخص شد که او حامل ۷ اللی ریزه ماهوارهای است که در «…………………………….» این محققان موهای باقیمانده موجود در آشیانه‌های موقت موجود در نوک درختانی که شمپانزه‌های در آن می‌خوابیدند را جمع‌آوری نمودند و DNA مورد نیاز را از ریشه موها استخراج کردند، با مقایسه الگوهای باندی ماده‌ها و نرهای بالغ و ۱۳ بچه شمپانزه در یافتند که ۷ بچه متعلق به نرهای این گروه «…………………………….» نموده‌اند. کشف چنین روابطی با انگشت نگاری ژنتیکی، می‌تواند توضیح دهد که چگونه در گروهای کوچک شمپانزه‌ها نیز حفظ تنوع ژنتیکی و اجتناب از همخونی امکان پذیر می‌باشد.

منابع و مآخذ
وب‌سایت اینترنتی «چهارگوش» به آدرس www.4goush.net

۰۰۰۱ ۰۰۰۲ ۰۰۰۳

 

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات:  13صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.