کوتاه درباره عطر (۴ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

عطر

به طور کلی در تعریف عطر می‌توان گفت که عطر مجموعه‌ای از مواد خوشبو کننده بعلاوه یک حلال مناسب است اجزای اصلی یک عطر را 1- حلال یا حامل 2- مواد تثبیت کننده 3- عناصر خوشبو تشکیل میدهند. حاملها یا حلال :از حلالهای جدید و پرکار امروزی برای نگهداری مواد معطر مخلوط اتیل الکل بسیار خالص به همراه مقدار کم یا زیاد آب است. میزان آب بر طبق انحلال پذیری روغنهای مورد استفاده تعیین میشود. حلال مذکور بدلیل فراریت بالایی که دارد پخش بویی را که حمل می‌کند آسان میسازد و ضمن آنکه تاثیر سوئی هم بر پوست و همچنین واکنش خاصی با مواد حل شونده ندارد.

اما قبل از هر چیز باید بوی الکل از بین برود که برای اینکار از مواد برطرف کننده بو یا پیش تثبیت کننده استفاده می‌شود از موادی که چنین کاری را انجام میدهند می‌توان به صمغ بنزویین و یا دیگر تثبیت کننده‌های رزینی اشاره کرد که این مواد به الکل اضافه میشوند و بعد از مدت یک یا دو هفته الکل تقریبا بی‌بو بدست می‌آید، بوی خام طبیعی آن با رزین خنثی میشود.

تثبیت کننده‌ها: به طور کلی در یک محلول حاوی مواد معطر و فرار، جزئی که فراریت بالاتری دارد اول تبخیر میشود، و از آنجایی که مجموعه مواد مختلف ایجاد بوی معطر میکنند باید بر این اشکال غلبه کرد برای همین از یک تثبیت کننده استفاده میکنند، ماده ایکه فراریت پایین تر از روغنهای عطری دارند و سرعت تبخیر اجزای تشکیل دهنده و معطر را کند و یکسان میکنند.

از انواع تثبیت کننده‌ها می‌توان به 1- ترشحات حیوانی نظیر مشک و عنبر و … 2- محصولات رزینی که بر اثر آسیب دیدگی و یا بطور طبیعی از گیاهان خاصی ترشح میشوند مانند:بنزویین و صمغ یا ترپنها 3-روغنهای اسانسی که هم بوی خوش و هم نقطه جوش بالاتر از حد متعارف {285-290درجه سلسیوس}دارند مانند مرموک و صندل و. … 4-مواد تثبیت کننده سنتزی:

برخی از استرهای نسبتا بی‌بو با نقطه جوش بالا مانند گیسریل دی استات نقطه جوش 259درجه سلسیوس و اتیل فتالات با نقطه جوش 295 درجه بنزیل بنزوات با نقطه جوش 323 درجه سلسیوس و همچنین مواد که بوی خاصی دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوی خود را منتقل میکنند مانند: آمیل بنزوات، استوفنون، استرهای الکلی سینامیک، استر‌های اسیدی سینامیک و. … مواد خوشبوی موجود در عطر: به طور کلی مواد خوشبوی موجود در عطرها به موارد زیر تقسیم میشوند:

1- روغن اسانسی 2- مواد مستقل 3- مواد شیمیایی سنتزی یا نیم سنتزی روغنهای اسانسی :در حقیقت از نوع روغنهای خوشبوی فرار با منشاء گیاهی هستند. البته باید میان روغنهای بدست آمده از عطرگیری با روغنهای جاذب یا استخراج توسط حلال و روغنهای اسانسی بازیابی شده توسط تقطیر تفاوت قائل شد. در روغنهای حاصل از تقطیر ممکن است اجزای سازنده غیر فرار و اجزایی که بدلیل تقطیر از بین رفته‌اند را نداشته باشد، به طور کلی می‌شود گفت در عمل تقطیر ما قسمتی از مواد مورد نیاز مان را از دست میدهیم

بعنوان مثال: گل محمدی که فنیل الکل در بخش آبی محصول تقطیر از بین میرود و یا عصاره …

 

 

 

0001 0002 0003

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.