دانلود تحقیق درباره ایمنی و بهداشت کار

امتیاز 3.8 از 13 نفر

دانلود تحقیق درباره ایمنی و بهداشت کار

در محیطهای صنعتی با وجود ماشین آلات و ابزار فراوان، غالبا ًکارگران در معرض مخاطرات مختلف قرار دارند. با توسعه تکنولوژی و افزایش کاربرد ماشین در امر تولید نیز احتمال مخاطرات و حوادث در این گونه محیطها زیاد تر می‌شود. سوانح در کارخانجات ممکن است باعث نقص عضو یا فوت افراد شود که به سهولت وسرعت قابل جبران نیست و برای سازمان فقدان یک متخصص که سالها برای تربیت او سرمایه و وقت مصرف شده است، زیان سنگینی به شمار میآید.

در سازمانهای تولیدی که اصول و موازین (ایمنی و حفاظت فنی) مراعات نمی‌شود، روحیه کارکنان نیز ضعیف و متزلزل است و کمتر امکان دارد کارگر خوب و طراز اول در خدمت چنین سازمانهایی مشغول به کار باشد؛ بنابراین اجرای تدابیر و برنامههایی به منظور ایمنی و حفاظت فنی کارکنان، در درجه اول اهمیت، در راستای تأمین و نگهداری نیروی انسانی، قرار دارد. در عین حال، صرف هزینه و تخصیص اعتبار در برنامههای سازمان، به منظور ابداع تدابیر و استقرار وسایل جهت جلوگیری از حوادث، در مقابل منافع حاصل از آن، اندک و ناچیز به شمار میرود.

اصولاً ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت صنعتی رشته وسیع و گستردهای است که تحت عنوان (حفاظت صنعتی) به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می‌شود که با به کار گرفتن آنها بتوان نیروی انسانی و سرمایه را در مقابل خطرات مختلف و محتمل در محیطهای صنعتی به نحو مؤثری حفظ و حراست کرد و یک محیط کاری بیخطر و سالم جهت افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد.

ایمنی حریق
به طور کلی بعد از انقلاب صنعتی ایمنی جهت جلوگیری از خسارت شکل گرفت.

ایمنی حریق اهداف زیر را دنبال می‌کند:

1. کاهش مرگ و میر

2. کاهش مصدومیت

3. کاهش آسیبها و خسارتهای وارده به تجهیزات

4. مهم‌ترین هدف کاهش زمان پاسخ یا زمان تأخیر

حریق واکنشی است شیمیایی که در طی آن واکنش، ماده سوختنی با اکسیژن ترکیب شده و تولید حرارت و گازهای سمی می‌کند. (حرارت هم بهعنوان ماده اولیه و هم محصول حریق خوانده می‌شود.)

سیستم حفاظت در برابر حریق: (اطفاء حریق)
1. سطلهای آتش نشانی حاوی شن وماسه: این سطلها در قدیم حاوی آب بودهاند که امروزه جای خود را به شن و ماسه دادهاند. گنجایش این سطلها 15-10 لیتر است که در حال حاضر بیشتر در پمپ بنزینها نگهداری میشوند.

2. کپسول اطفاء حریق شامل: کپسول حاوی آب، کپسول حاوی پودر، کپسول حاوی کف، کپسول حاوی هالونها و مهم ترو پرکاربردی‌ترین کپسول حاوی co2

کپسولهای آب: به رنگ قرمز، حاوی آب و گازهای عامل فشاراست.

کپسولهای پودر: به رنگ آبی، حاوی پودر و گازعامل فشار است.

کپسولهای کف: به رنگ کرم، حاوی سولفات آلومینیوم و بیکربنات سدیم هستند.

کپسولهای هالون: به رنگ سبز، حاوی هیدروکربنهای هالوژنه هستند.

و کپسولهای: به رنگ مشکی، نازل شیپوری، بدنه‌یکپارچه و خروج به شکل برف ماننداند. گفتنی است تشکیل دانههای برفی بدین علت است که گاز درون کپسول تحت فشار زیاد به شکل مایع در آمده و در هنگام خروج از کپسول گرمای هوا را گرفته تا به شکل اولیهاش در آید. در این هنگام مولکولهای بخار آب موجود در هوا نه گاز گرمای خود را از دست داده و به شکل دانههای برف در میآیند.

3. شیرهای آتش نشانی: این شیرها به رنگ قرمز در مسیر ورودی اماکن بزرگی چون بازارها قرار دارند و شامل شلنگهای بلندی هستند تا امر اطفاء حریق با سهولت انجام شود.

4. جعبههای آتش نشانی که با حرف F نمایش داده شده اند: جعبه‌ها به رنگ قرمز، دارای قسمت شیشهای در قسمت پایین که با شکستن شیشه کلید جعبه برداشته شده و محتویات (شلنگهای طولانی که به مخزن آبی غیر از آب شهر متصل است، کپسول اطفاء حریق و شاید تبری جهت آسانی شکستن شیشهها توسط آتش نشان) مورد استفاده قرار میگیرد.

5. دربهای ضد حریق: این دربها در برابر حرارتهای بالا مقاوم بوده و تا کاهش دما و اطفاء حریق بسته میمانند و از این رو لازم است به راههای خروج اضطراری ختم شوند.

6. اسپرنکیلرها: در اصطلاح لولهکشی هایی در قسمت سقف و دیوارهای ساختمانهای بزرگ هستند که در بیشتر مواقع به مخزن آب متصلاند و در صورت آتشسوزی به طور خودکار عمل می‌کنند. (لازم به ذکر است که در بعضی از صنایع بزرگ از اسپرنکیلرهای موضعی با توجه به نوع آتشسوزی‌های احتمالی استفاده می‌شود.)

7. فرد آتش نشان: فردی آموزشدیده، با توان جسمی و سرعت بالاست.

سیستم پیشگیری در برابر حریق
1. انسان (آتش نشان)

2. اسپرنکیلرها

3. چراغ چشمک زن یا آژیر اعلام حریق

4. آشکار ساز یا Detector که شامل حرارتی، دودی، شعله‌ای و گازی هستند. این وسایل مهمترین وسایل پیشگیری بوده که به چراغهای چشمکزن و آژیر متصلاند.

ایمنی ساختمان: شرایط کارگاه
استاندارد وسعت کارگاه برای هر فرد کارگر 12 متر مکعب است؛ و اگر فاصله زمین تا سقف 3 متر باشد، سطح مورد نیاز هر کارگر 4 متر مربع در نظر گرفته می‌شود. در صورت وجود ماشین آلات در کارگاه فضا به کارگاه افزوده می‌شود. کف کارگاه باید صاف، قابل شستشو، غیر لغزنده و بدون برآمدگی بوده تا از آسیب به کارگر جلوگیری کند. همچنین جهت سنگفرش آن باید از بتونهای چهار گوش استفاده کرد. در صورت وجود وسایل حمل و نقل داخل کارگاهی لازم است محل مناسب با خطکشی ایمنی تعبیه شود.

شرایط نرده‌یا حفاظهای کارگاهی:
کلیه پرتگاهها و محلهایی که احتمال سقوط کارگر وجود دارد باید نرده گذاری شود. این مکانها شامل: اطراف پلهها، اطراف کانالهای زیرزمینی و کنارههای آدمرو میباشند. نردهها باید از جنس آهن، پروفیل و یا به طور کلی مقاوم بوده و دارای ارتفاع حداقل 90 سانتی مترو به فاصله 2 متر از یکدیگر دارای پایه مقاوم متصل به زمین باشند.

شرایط پله:…

 

  • فهرست مطالب
  • ایمنی و بهداشت کار. 3
  • ایمنی حریق.. 3
  • سیستم حفاظت در برابر حریق: (اطفاء حریق) 4
  • سیستم پیشگیری در برابر حریق.. 5
  • ایمنی ساختمان: شرایط کارگاه. 5
  • شرایط نرده‌یا حفاظهای کارگاهی: 5
  • شرایط پله: 5
  • روشنایی ساختمان: 6
  • شرایط نردبان: 6
  • رنگ ساختمان: 6
  • سیستم Earth: 7
  • ایمنی انبار مواد شیمیایی: 7
  • ایمنی برق: 7
  • ایمنی ماشین آلات: 9
  • ایمنی جوشکاری: 10
  • منابع و مآخذ. 11

 

 

 

 

 

0001 0002 0003

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 11 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.