دانلود تحقیق درباره ازون (۶ صفحه)

امتیاز 5 از 1 نفر

دانلود تحقیق درباره ازون (6 صفحه)

ازون

اوزون یکی از آلوتروپهای اکسیژن است. مولکولهای آن بر خلاف مولکولهای گاز اکسیژن که دو اتمی هستند سه اتم اکسیژن دارند. نحوه تشکیل اوزون به این صورت است که اشعه فرابنفش خورشید گاز اکسیژن را به اتم‌های آن تجزیه می‌کنند و این اتمها مجدد‏‎ا‎ً به شکل گروههای سه تایی با هم ترکیب می‌شوند.

درجو، اوزون به طور مداوم تجزیه و مجدداً تشکیل می‌شود و لایه ثابتی را تشکیل می‌دهد. این لایه با جذب تشعشع مضر فرابنفش، حیات روی زمین را محافظت می‌کند.

در سالهای اخیر، لای اوزون بالای قطب جنوب بوسیله کلروفلوئوروکربنها صدمه دیده است

گاز ازون

Stratospher مولکول‌های تازه اوزن مدام با واکنشهای شیمیایی و دریافت انرژی لازم از پرتوهای خورشید، به مولکول و اتم اکسیژن تجزیه می‌شوند. این اتم‌های اکسیژن که بسیار فعالند، طی مدت زمان کوتاهی کمتر از کسر ثانیه، از هم جدا و به مولکولهای اکسیژن متصل می‌شوند و تشکیل مولکولهای سه اتمی اکسیژن، یعنی ازون، می‌دهند. غیر از این چرخه طبیعی، طی واکنشهایی با ازت و هیدروژن و کلر تولید شده در سطح و رها شده به اتمسفر، از بین می‌رود.

ساختمان و فرمول گسترده ازون

فرمول ازون به صورت رزونانسی نمایش داده می‌شود.

اهمیت ازون در حیات بشر

اگر فضانوردی، در ارتفاع زیاد، به این سیاره خانه ما نظاره کند، نوار نازک آبی رنگی که دور زمین را فراگرفته، نظرش را جلب خواهد کرد. این پوشش شفاف، حیات را در جو زمین تأمین می‌نماید. حیات، بصورتی که ما می‌شناسیم، تنها با پوشش حفاظتی ازون میسر می‌شود. بدون وجود اوزن ادامه‌ی زندگی امکان ناپذیر است. تشعشعات خورشیدی، یکنواخت نیست. این تشعشعات، شامل اشعه‌ای به نام اشعه ماورای بنفش است.

چنانچه تمامی این تشعشعات به سطح زمین می‌رسید، وجود حیات در روی زمین امکان ناپذیر است؛ زیرا این تشعشعات حامل مقدار زیادی انرژی مرگ‌زا برای موجودات زنده است. خوشبختانه تنها بخش ناچیزی از اشعه ماورای بنفش خورشید به سطح زمین می‌رسد. قسمت اعظم این اشعه، انرژی خود را در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری سطح زمین و در جو آن از دست می‌دهد. در این عمق از جو فراگیرنده زمین، مقادیر متنابهی ازون موجود است و این ازون، اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کند.

 

۰۰۰۱ ۰۰۰۲ ۰۰۰۳

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.