دامداری سنتی و صنعتی (۵ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

دامداری سنتی و صنعتی

فرایند تولید دامداری‌ها به تدریج به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود، بیش از ۷۰% درصد شیر و گوشت مورد نیاز کشور را دامداری‌های سنتی و خرد روستایی تأمین می‌کنند و سهم دامداریهای صنعتی کمتر از ۳۰% درصد است.

در حال حاضر۵۳ میلیون گوسفند، ۲۶ میلیون بز و بزغاله و حدود۵/۵ میلیون گاو، گاومیش و شتر جمعیت دامهای سبک و سنگین کشور را تشکیل می‌دهند.

دامداری سنتی از حداقل امکانات و تجهیزات برخوردار است و در این شیوه نگاه بهره بردار، نگاه معیشتی به دام است.

در دامداری‌های سنتی، سرمایه گذاری فقط در دام است و ریسک سرمایه گذاری در سنتی‌ها پایین تر از دامداری‌های صنعتی است، در دامداری‌های صنعتی با توجه به این که دام به صورت متمرکز پرورش داده می‌شود، آسیب پذیری بیشتر است و رعایت یک سری اصول و فنون و دانش را می‌طلبد که این خود از موانع رشد دامداری‌های صنعتی است.

در خصوص دلایل بروز روند کند تبدیل دامداریهای سنتی به صنعتی می‌توان گفت: در واحدهای صنعتی چون دام با یک منظور خاص نگهداری می‌شود، دانش فنی از جهات مدیریت، تغذیه و بحثهای اصلاح نژاد دام از اصول کار است؛ زیرا اگر نیاز دام از این حیث تأمین نشود قطعاً نمی‌توان بازده تولید مورد انتظار را پاسخگو باشد. از سوی دیگر چون پرورش دام این واحدهای صنعتی به صورت متمرکز است، بروز هر عارضه ممکن است خسارات سنگینی ایجاد کند، بنابراین حضور دامپزشک در این دامداری‌ها ضروری است و دامدار باید از نظر اطلاعات فنی و بخصوص مدیریت در سطح بالایی باشد.

ارتقای سطح آگاهی بهره برداران به نوع دام و کاری که انجام می‌دهند، برگزاری دوره‌های آموزشی، اعمال سیاستهای حمایتی چون تأمین مصالح ساختمانی در گذشته و اعطای تسهیلات بانکی را از جمله سیاست‌ها و حمایتهای دولت برای تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی می‌باشد.

در مقایسه قیمت تمام شده محصولات دامی‌در دو روش سنتی و صنعتی می‌توان گفت: در دامداریهای سنتی چون نگاه تولید، معیشتی و خانوادگی است، هزینه‌های نیروی انسانی را لحاظ نمی‌کنند و تصور اذهان بر این…

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.