خانواده (۲۳ صفحه)

امتیاز 3.9 از 8 نفر

خانواده چیست

از بدو پیدایش انسان بر روى کره زمین، همواره زنان و مردان، با تشکیل کانونى به نام خانواده، عمرى را در کنار یکدیگر گذرانیده و فرزندانى در دامان پرمهر خویش پرورانده و از این جهان رخت بر بسته اند.

طبیعى ترین شکل خانواده، همین است که هیچ عاملى جز مرگ نتواند پیوند زناشویى را بگسلد و میان زن و شوهر جدایى بیفکند.

کوشش مصلحان جامعه – مخصوصاً پیامبران خدا – این بوده است که نظام خانواده، یک نظام مستحکم و پایدارى باشد و هیچ عاملى نتواند این کانون سعادت را متلاشى گرداند.

دنیاى امروز که دنیایى مضطرب و پریشان است، على رغم پیشرفت هاى حیرت انگیز علم و صنعت، در مسأله خانواده با مشکلات بزرگى روبه رو است.

براى این که بتوانیم مشکلات زندگى خانوادگى را از جامعه خود ریشه کن کنیم و گامى در راه تداوم بخشیدن به کوشش مصلحان و رهبران اجتماعى برداریم، ابتدا باید بدانیم که خانواده چیست و این واحد کوچک اجتماع از دیدگاه قرآن مجید چگونه است.

خانواده را از دیدگاه‌هاى مختلف مى توان تعریف کرد. که پاره اى از آنها سطحى و پاره اى دیگر عمقى است.

پر واضح است که هر چه دیدگاه ما عمیق تر باشد، به شناختى کامل تر و قابل اعتماد تر رسیده ایم و هر چه شناخت ما از خانواده کامل تر و عمیق تر باشد، بهتر مى توانیم به این نهاد مقدس، رونق بخشیم و تزلزل و ناپایدارى را از محیط آن دور سازیم.

در یک نگاه ظاهرى متوجه مى شویم که عناصر اصلى تشکیل دهنده خانواده، یک زن و یک مرد است که مطابق آداب و رسوم اجتماعى خویش با یکدیگر پیوند زناشویى بسته اند و بعد فرزند یا فرزندانى بر جمع آنها افزوده شده است.

خانواده را با همین نگاه ظاهرى مى شود تعریف کرد، ولى این اندازه کافى نیست، عمده این است که ببینیم چرا زن و مرد، به دنبال تشکیل زندگى مشترک مى روند و آیا این یک نیاز فطرى و طبیعى است یا – به قول مارکسیست‌ها که همه چیز را روبناى اقتصاد مى دانند – یک نیاز غیر طبیعى و طبقاتى است.

در این جا نمى خواهیم درباره نظریه مارکسیسم بحثى داشته باشیم‏(1) شاید کسانى باشند – و هستند – که زناشویى آنها انگیزه اقتصادى دارد. پدرى دختر خود را به خاطر سبک کردن هزینه زندگى به خانه شوهر مى فرستد، یا براى استفاده از مزایاى اقتصادى، دختر خود را به مرد ثروتمندى مى دهد، همچنان که بعضى از مردان، دخترى را به خاطر ثروت او یا ثروت پدرش به همسرى انتخاب مى کنند.

بعضى از ازدواج‌ها نیز به خاطر قدرت و موقعیت است، خانواده‌هاى قدرتمند و داراى موقعیت، در ازدواج هاى خود به این مسأله زیاد توجه مى کنند؛ آنها مى کوشند که از این راه، بر موقعیت و قدرت خود بیفزایند و نگذارند که از طبقه محروم، کسى به این خوان انحصارى دسترسى پیدا کند.

زیبایى هم یکى از انگیزه‌هاست. بسیارند کسانى که زیبایى اندام را اصل و محور مى شناسند و به هیچ یک از ارزش هاى انسانى توجه نمى کنند.

در مجموع، براى کسانى که به خاطر مال یا جمال یا قدرت، تشکیل خانواده مى دهند، خانواده، کانون بهره گیرى مرد یا زن از ثروت یا قدرت یا زیبایى دیگرى است و چون فلسفه تشکیل خانواده را همین امور مى دانند، دوام و استحکام خانواده نیز در نظر آنها به همین امور بستگى دارد و هیچ مانعى نیست که با از بین رفتن آنها، زندگى خانوادگى نیز همچون سایه اى به دنبال آنها محو و زایل گردد…

 

 

  • فهرست مطالب
  • خانواده چیست… 3
  • واژگان کلیدی.. 6
  • تنظیم و تکثیر موالید در اندیشه دینی.. 7
  • خانواده در اندیشه حقوقی.. 7
  • سابقه تاریخی خانواده. 8
  • مفهوم تنظیم در لغت و اصطلاح.. 9
  • مواردی از وضعیت نگران کننده فعلی.. 10
  • سابقه تاریخی مسأله تنظیم خانواده. 11
  • تنظیم خانواده در قرن 19. 12
  • تنظیم خانواده در آیات و روایات… 13
  • ارزیابی روایات تکثیر و کنترل. 14
  • روایات و حکم «عزل» 15
  • روایات ترغیب بر تکثیر. 16
  • جمع بین روایات… 16
  • ضرورتهای کنترل و تنظیم در جوامع فعلی.. 17
  • تنظیم خانواده و روش آن. 17
  • بررسی نظر موافقان تنظیم خانواده. 18
  • بررسی نظرات مخالفان تنظیم خانواده. 20
  • نتیجه‌گیری.. 21
  • منابع و مآخذ. 22

 

خانواده %d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87_000003 %d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87_000005

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 23 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.