جایگاه کار در سیره امیرالمؤمنین علی (ع) – (۱۱ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

جایگاه کار در سیره امیرالمؤمنین علی (ع)

با نگاهی به سیره امامان شیعه(علیهم السلام) درمی‌یابیم که سخت کوشی، تلاش و پرداختن به فعالیت‌های تولیدی از برجسته ترین ویژگی‌های این بزرگواران است. آنان با این روش خویش، درس بزرگی و عزّت نفس به شیعیانشان آموختند. این مقاله نگاهی کوتاه به جنبه کار و تلاش در زندگی امیرالمؤمنین، علی(ع)، دارد.

کار و تلاش رمز اصلی بقا و سرزندگی همه جوامع انسانی است. مردمی‌که با تکیه بر توانمندی و ذخایر خداداد ملی خویش، بر ضعف و فقر غلبه کرده اند، مایه خرسندی درونی و اقتدار ملی خویش را فراهم ساخته اند. اگرچه نمی‌توان گفت که امروز روحیه راحت طلبی بر عموم جوانان ما حاکم است، اما می‌توان گفت که بسیاری از نسل جوان از انجام کارهایی که مستلزم تلاش و سخت کوشی است، کراهت داشته و طالب رفاه و راحتی با کم ترین زحمت هستند. سودآوری برخی از مشاغل غیرتولیدی و دلّال مآبانه نیز این روحیه را تقویت کرده است.

با نگاهی به سیره امامان شیعه(علیهم السلام) درمی‌یابیم که سخت کوشی، تلاش و پرداختن به فعالیت‌های تولیدی از برجسته ترین ویژگی‌های این بزرگواران است. آنان با این روش خویش، درس بزرگی و عزّت نفس به شیعیانشان آموختند. این مقاله نگاهی کوتاه به جنبه کار و تلاش در زندگی امیرالمؤمنین، علی(علیه السلام)، دارد.

آثار سازنده کار بر روان آدمی‌

رهاورد روحیه کار و تلاش در یک جامعه، اقتصاد سالم آن جامعه است و بالعکس روحیه راحت طلبی و سستی، بیماری اقتصاد آن جامعه را سبب خواهد شد. کار، سازنده انسان و بنا به اعتقاد استاد شهید مطهری(رحمه الله)، از عوامل تربیت کننده اوست. ارتباط انسان و کار، ارتباطی متقابل است؛ ضمن این که انسان آفریننده کار و فعالیت خود است، نوع کار انسان نیز سهم فراوانی در تکوین شخصیت وی دارد. وقتی ابعاد گوناگون شخصیتی همچون امیرالمؤمنین(علیه السلام) را مورد مداقّه قرار می‌دهیم، ملاحظه می‌کنیم که ایشان در عین حال که زاهدترین فرد زمان خود است، فعّال ترین آن‌ها نیز هست. ایشان در عین آن که بیش ترین عبادت‌ها را…

 

  • فهرست مطالب
  • آثار سازنده کار بر روان آدمی‌.. 3
  • علی(علیه السلام) و کار. 5
  • موارد مصرف درآمد توسط علی(علیه السلام) 7
  • پی نوشت‌ها 10
  • منابع و مآخذ. 11

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 11 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.