جاوا اسکریپت (۸ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

جاوا اسکریپت، امروزه یکی از متداول ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان است. این زبان از لحاظ ظاهری شباهت‌های زیادی به ++C دارد ولی در اصل می‌توان تفاوت‌های بنیادین زیادی را برای آنها بر شمرد. بر خلاف بسیاری دیگر از زبان‌های کامپایلری که سورس کد آنها پس از کامپایل شدن به باینری یک ماشین حقیقی ترجمه می‌شود، برنامه‌های جاوا پس از کامپایل شدن به باینری ماشینی به نام ماشین مجازی جاوا یا JVM ترجمه می‌شود. این کد باینری را بایت کد می‌گویند. ماشین مجازی جاوا عمدتا بصورت نرم افزاری پیاده سازی می‌شود ولی پیاده سازی‌های سخت افزاری یا ترکیبی (بیشتر به صورت کمک پردازنده) از آن نیز وجود دارد. استفاده از ماشین مجازی یک روش مدرن در زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود و مزایای زیادی دارد. ماشین مجازی جاوا می‌تواند امنیت اجرای برنامه‌ها را تضمین کند و حق دسترسی‌های مختلفی برای برنامه‌ها در نظر بگیرد. همچنین ماشین مجازی جاوا سازگاری اجرای برنامه‌های جاوا را تحت سیستم عامل‌های مختلف حفظ می‌کند. یک باور غلط در بین بسیاری از مردم این است که برنامه‌های نوشته شده به زبان جاوا کندتر از برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های کامپایلری اجرا می‌شود، در حالی که سرعت اجرای یک برنامه جاوا کاملا بستگی به نحوه پیاده سازی ماشین مجازی دارد. ماشین‌های مجازی جدید جاوا معمولا از تکنیکی به نام کامپایل در زمان لازم یا JIT استفاده می‌کنند. در این روش در هنگام اجرای برنامه بایت کد ابتدا به کد باینری ماشینی حقیقی که بر روی آن اجرا می‌شود ترجمه می‌شود و سپس باینری ترجمه شده بر روی ماشین اصلی اجرا می‌شود. در این فرآیند ماشین مجازی می‌تواند بهینه سازی‌های خاص ماشین حقیقی را بر روی کد انجام دهد که در برخی موارد باعث می‌شود برنامه‌های جاوا حتی سریع تر دیگر زبان‌های کامپایلری اجرا شود.

 

تاریخچه

جاوا در مقایسه با سایر زبان‌ها همچون ++C یا Basic یا Fortran زبان نسبتاً جدیدی است. شرکت سان میکروسیستمز (یا به اختصار سان) در سال 1991 یک پروژه تحقیقاتی به نام Green را آغاز کرد. هدف این پروژه ایجاد یک زبان جدید شبیه به ++C بود که نویسنده اصلی آن، جیمز گاسلینگ، آن را بلوط Oak می‌نامید. اما بعدها به دلایل مشکلات حقوقی نام آن به جاوا تغییر کرد. پروژه گرین به دلیل مشکلات بازاریابی در شرف لغو شدن بود تا اینکه گسترش وب در سال 1993 باعث نمایش توانایی‌های وافر جاوا در این عرصه گشت. و به اینگونه بود که سان در می‌1995 جاوا را رسما افتتاح کرد.

برنامه‌های جاوا و اپلت‌ها

جاوا برای نوشتن انواع برنامه‌های کاربردی مناسب است. با جاوا می‌توان انواع برنامه‌های زیر را نوشت:

  • برنامه‌های تحت وب؛
  • برنامه‌نویسی سیستم‌های کوچک مانند موبایل، پاکت پی‌سی و…؛
  • برنامه‌های کاربردی بزرگ (Enterprise)؛
  • برنامه‌های رومیزی (Desktop)؛
  • و غیره.

قابلیت خاصی در جاوا وجود دارد بنام اپلت. اپلت‌ها امکانات فراوانی برای نوشتن برنامه‌های تحت وب در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهند که دیگر زبانهای برنامه نویسی فاقد آن هستند. البته وجود ماشین مجازی جاوا برای اجرای اپلت لازم است.

 

جاوا اسکریپت %d8%ac%d8%a7%d9%88%d8%a7_000003 %d8%ac%d8%a7%d9%88%d8%a7_000004

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.