تحقیق یاد خدا (۱۰ صفحه)

امتیاز 4 از 2 نفر

پروژه و تحقیق درباره خدا و یاد خدا

مقدمه

یاد خدا عالى ترین سرمایه انسان عارف است تو گویى که ذکر او هوایى است که عارف از آن بهره مى گیرد و با آن حیات نو مى یابد. با یاد او خویشتن را هماره در صحت و سلامتى نگاه مى دارد، و با او هر لحظه به شدن نزدیک تر مى گردد.

یاد او مایه اصلى دین و پایه بنیادین عرفان است، بى یاد او نه دین پیامى دارد و نه عرفان کلامى. کلام عارفان و پیام دینداران ذکر و یاد اوست. این یاد سبب آرامش و اطمینان قلب سالک است و بدون یاد خدا آدمى مدام در خطر سقوط و تغییر هویت انسانى است. یاد او باعث بیدارى و بصیرت است. سبب دورى شیطان از انسان است و باعث رشد و تعالى آدمیان است.

ذکر او عین نماز است، کلمات دلنشین قرآن است و بنیاد سلوک الى الله است. ذکر او چونان آتش است آتش تند و سرکش که هواى نفس و شیطان را به یکباره مى سوزد و خاکسترش مى سازد و آدمى را خالص و ناب مى گرداند. این ذکر سبب رسیدن و کامل شدن عارف است. اما بدون معرفت و بدون عشق به راستى که بى معناست، لقلقه اى بیش نیست. ولى با عشق و معرفت معنى مى گیرد، و کارگر مى افتد.

این آتشین بودن ذکر زمانى پدیدار مى آید که آدمى صاحب معرفت باشد و دلى سرشار از عشق داشته باشد. این عشق سبب مى شود تا لحظه اى از یاد محبوب و معشوق غافل نباشد، هر لحظه و در هر کجا به یاد او باشد و این یاد در واقع همه هویت و همه سرمایه عاشق است، تو گویى که عاشق چونان نى درون تهى شده و از او دیگر هیچ باقى نیست، از اصل دور افتاده و آتش به جانش رسیده و حامل نواهاى نوادان است.

ذاکر که عاشق نباشد در واقع زبان و لب مى جنباند و هیچ یاد نمى کند و شرط یاد کردن توجه به مذکور است و این توجه زمانى حاصل مى شود که ذاکر صاحب معرفتى نسبت به ذکر و ذاکر و مذکور باشد و هم عشق به مذکور در جانش مشتعل باشد. به هر جهت یاد خدا على رغم این که بر همه زبان‌ها جارى است اما به راستى که فهم دقیق آن براى کم تر کسى میسر شده است.

یاد خدا

«شناخت خدا و پرستش وی» عهد و پیمانی بوده که در طول زمان، به دست فراموشی سپرده شده، و خدا با فرستادن انبیاء الهی درصدد بوده که دوباره آن را به یاد آدمیان آورد. در سوره اعراف آیات 173-172 سخن از…

 

تحقیق یاد خدا

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 10 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.