تحقیق و مقاله درباره تئاتر تجربی (۱۱ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

مقدمه

به نظر می‌رسد که سوءتفاهم در مورد تئاتر تجربی مربوط به کاربرد ناهمگون این اصطلاح و بار کردن مفاهیم گوناگون بر آن است تا جایی که همواره برابهام مطلب افزوده شده است.

اصطلاح تئاتر تجربی برگردان Experimental Theatre است. در واژه‌نامه آکسفورد Experiment به معنای «آزمایش دقیق به منظور مطالعه آن‌چه روی می‌دهد و کسب دانستن نو» است. (هورن بای‌، 299، 1987). به این مفهوم این اصطلاح به گونه‌ای از تئاتر اطلاق می‌شود که آن را آزمایشگاهی نامیده‌اند. همه منابعی که از تئاتر تجربی نام برده‌ا‌ند به همین مفهوم نظر داشته‌اند. از جمله کتاب «تئاتر تجربی» که به فارسی نیز ترجمه شده است. از استانیسلاوسکی تا باربا کسانی که به پیشگامان تئاتر تجربی شهره‌اند، همه به نوعی آزمایشگاه داشته‌اند. استانیسلاوسکی در ملک خود محیطی برای آزمایش نظریه‌های خود ایجاد کرده بود و تجربه‌هایش را گاهی حتی با یک تماشاگر می‌آزمود. در مورد پیشگامانی مثل گروتفسکی، بروک، منوشکین، باربا و دیگران نیز بسیار گفته و نوشته‌اند. این جنبش را تئاتر تجربی، آوانگارد یا پیشرو، آزمایشگاهی، کارگاهی و درون کارگاهی گفته‌اند.

اما از مجموعه مباحث چنین برمی‌آید که اصطلاح تئاتر تجربی را در مورد هر کار غیرمتعارفی نیز به کار برده‌اند. در حقیقت بخصوص در تئاتر کشور ما هر تجربه ریز و درشت غیر متعارفی را تئاتر تجربی نامیده‌اند. باید دید که آیا این دو مفهوم برهم منطبق‌‌اند یا خیر و اگر نیستند، اصرار بر این خلط مبحث از کجاست.

تجربه برگردان اصطلاح Experience است و آن «فرایند کسب دانش یا مهارت با انجام دادن و دیدن امور است و به دانش یا مهارتی که از این راه به دست می‌آید نیز گفته می‌شود». (هورن بای، 299، 1987). به این معنا هر اثر هنری یک تجربه است و «تئاتر تجربی» اصطلاحی زیاده‌گو و بی‌معناست.

واقعیت این است که هر اثر هنری به معنای دقیق کلمه یک «تجربه» است و همه آدم‌ها هم بالقوه هنرمندند. این که تجربه واقع شود و کسی بالفعل هنرمند گردد، تابع شرایطی است و چون این شرایط برای همه مهیا نیست یا همیشه دست نمی‌دهد، همه تراوشات ذهنی و قلمی و دستی نیز تجربه (هنر) نیستند. خیلی‌ها تولید می‌کنند، ولی تجربه نمی‌کنند. خیلی‌ها یک بار تجربه می‌کنند و باقی عمر به تکرار تجربه خود می‌پردازند. پدر یوجین اونیل بیست سال هر شب نقش کنت مونت کریستو را تکرارکرد و در این تکرار حسرت نبوغ ونوآوری وخلاقیت او بردل او و خانواده‌اش ماند. خیلی‌ها تجربه دیگران را تقلید می‌کنند. چه بسیار کارهایی که‌ در تئاتر و ‌در سینما ‌‌به عنوان تجربه مورد استقبال قرار گرفته‌اند؛ و بعداً معلوم شده که کپی از روی دست کسی در جایی دیگر بوده…

 

 

  • فهرست مطالب
  • چکیده. 2
  • مقدمه. 3
  • منابع. 11

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 11 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.