تحقیق درباره وارونگی هوا

امتیاز 5 از 3 نفر

وارونگی هوا چیست؟

تحقیق درباره وارونگی هوا

وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولاً باعث آلودگی هوا می‌شود.

کاهش درجه حرارت با افزایش ارتفاع از سطح دریا همیشه اتفاق نمی‌افتد یک گاهی در شرایط بخصوص درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی جو می‌باشد. عواملی که در ایجاد وارنگی هو موثرند به قرار زیر می‌باشند. 1- وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می‌گردد. 2- آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می‌بخشد. 3- شب‌های طولانی که سبب می‌شود که طول مدت تشعشع بنفش از تابش آفتاب باشد. 4- هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود. عوامل ذکر شده بالا باعث می‌شود که هنگام شب تشعشع شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست بدهد و خیلی زود سرد شود. در این هنگام هوای سرد طبقه پائین جو به طرف سطح زمین حرکت می‌کند و بدین ترتیب سردتر از طبقه فوقانی خود می‌شود هوای گرم شبهای کوتاه با دو وجود ابرومه از عواملی هستند که قانع وارنگی هوا می‌شوند.

وارونگی هوا

نمایی از شهر شانگهای در زمستان، که پس از وارونگی هوا دچار آلودگی شدید هوا شده است.وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده ای گفته میشود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد میشود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی میباشد. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی هوا میشود.

عوامل ایجاد وارونگی هوا

عوامل زیر موجب میشود که هنگام شب تشعشع(از زمین) شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی هوا پدید آید.

وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می‌گردد.

آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می‌بخشد.

هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود.

تحقیق درباره وارونگی هوا %d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7_000002 %d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7_000003

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 18 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.