تحقیق مدیریت سازمان (۱۶ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

تحقیق مدیریت سازمان

سازمان

جامعه ما یک جامعه سازمانی است، در جوامع، سازمان‌ها اگر غالب نباشند لااقل مهم هستند. سازمان‌ها در تمدن‌‌های کهنه نیز وجود داشته اند اما در جوامع مدرن می‌توان سازمان‌های زیادی را مشاهده نمود که عهده دار انجام وظایف بسیار متنوعی می‌باشند. ما در جامعه پیچیده ای از سازمان‌ها زندگی می‌کنیم، زندگی ما، به مدیریت مؤثر شرکت‌های تجاری، دانشگاه‌ها و دانشکده‌‌ها و نهاد‌های دولتی و انواع دیگر سازمان‌ها بستگی دارد. سازمان و مدیریت به مدیریت مؤثر سازمان‌ها مرتبط می‌شود. تعاریف متعددی از سازمان صورت گرفته است در یک تعریف، ‌ سازمان به گروهی از انسان اطلاق می‌شود که از افراد متخصص تشکیل یافته و آن‌ها در حول وظیفه و مسئولیتی مشترک، دوش به دوش یکدیگر کار می‌کنند. سازمان به گونه ای هدفمند طراحی می‌شود و برخلاف جامعه، اجتماع یا خانواده، نه از طبیعت و فطرت روانی انسانی و نه از ضرورت‌های زیستی و تکنولوژیکی، ‌ ناشی نمی‌شود (Stueart and Moran 1990,93). یک سازمان همواره براساس تخصص شکل می‌گیرد و در اثر مسئولیت و وظیفه خاص خود، اهمیت پیدا می‌کند و تعریف می‌شود. در حالی که اجتماع و جامعه از طریق مجموعه ای شامل زبان، فرهنگ، تاریخ یا تقسیمات جغرافیایی معنا و مفهوم پیدا می‌کند، یک سازمان زمانی ثمربخش و مفید فایده است که تن‌ها در حول یک مسئولیت و وظیفه تخصص و تمرکز پیدا کند. (دراکر، ترجمه طلوعی ‌1374، 93). وظیفه سازمانها، در واقع ثمربخش کردن علوم و معارف است سازمان‌ها دقیقاً به سبب بروز دگرگونی در مفهوم دانش و استفاده از علوم به جای علم در تمامی‌کشور‌های توسعه یافته نقش محوری و عمده ای را در جامعه پیدا کرده‌اند.

هر جامعه ای برای رسیدن به اهداف خودش نیازمند سازمانهاست. تقریباً هر کالایی که شما مشتری آن هستید و هر خدمتی که می‌خواهید، از طریق تلاش جمعی دو یا چند نفر از افراد قابل حصول می‌باشد. سازمان‌ها چیزهایی را تولید می‌کنند و دارای هدفی می‌باشند. یک سازمان مجموع‌های از افراد می‌باشد که برای رسیدن به اهدافی گرد هم می‌آیند. یک دلیل عمده برای استخدام مدیران این است که آن‌ها اعضای سازمان را برای رسیدن به اهداف تلاش‌‌های جمعی، یاری می‌رسانند. سازمان مجموعه ای است که مدیر عمل مدیریت را انجام می‌دهد، و فرصتی برای عمل مدیریت وقتی که در کاری تلاش یک فرد درگیر است وجود ندارد (1990,12).

سازمان‌ها در اطراف ما هستند و زندگی ما را به شیوه‌‌های متعددی شکل می‌دهند. آن‌ها منابع را برای رسیدن به اهداف و ستاده‌‌های مطلوب با هم ترکیب می‌کنند و مصرف می‌نمایند و کالا‌ها و خدمات را بطور کارا تولید کرده نوآوری را تسهیل می‌نمایند. همچنین از تکنولوژی بر مبنای کامپیوتر و کارخانجات مدرن استفاده می‌کنند و خود را با تغییرات محیطی تطبیق داده و بر آن نفوذ می‌کنند و برای مالکان، مشتریان و کارکنان ارزشی ویژه ایجاد می‌نمایند در نهایت با چالش‌های تنوع، اخلاقیات، الگو‌های مسیر شغلی و انگیزش و هماهنگی کارکنان همگام می‌شوند. (Daft 1998,9).

سازمان پدیده ای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و مزد‌های نسبتاً مشخص می‌باشد و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله اصول دائمی‌فعالیت می‌کند. در تفسیر تعریف فوق باید گفت که عبارت بصورت آگاهانه هماهنگ شده دلالت بر مدیریت دارد. پدیده اجتماعی دال بر این معناست که سازمان از افراد یا گروههایی که با هم در تعاملند تشکیل شده است و یک سازمان دارای مرز‌های نسبتاً مشخص می‌باشد که این مرز‌ها به مرور زمان، می‌توانند تغییر کنند و ممکن است کاملاً واضح و روشن نباشند. اما بهرحال باید مرز‌های مشخصی وجود داشته باشند تا بتوان اعضاء را از غیراعضا باز شناخت. مشخص شدن چنین مرزهایی از طریق انعقاد قرارداد‌های رسمی‌یا غیررسمی‌بین اعضاء و سازمان صورت می‌گیرد. افراد با سازمان پیوندی دائمی‌داشته، ‌ اما این پیوند دائمی‌عضویت مادام العمر را تضمین نمی‌کند بلکه برعکس،..

 

 

  • فهرست مطالب
  • سازمان. 3
  • سازمان رسمی‌و غیررسمی.. 4
  • مدیریت… 5
  • سیر تحولات نظریه‌‌های سازمان و مدیریت… 6
  • فرایند مدیریت… 10
  • منابع سازمانی.. 11
  • وظایف مدیریت… 12
  • فرایند سازماندهی: 13
  • وظایف مدیریتی در سطوح مختلف مدیریت… 15
  • منابع و مآخذ. 16

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 16 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.