تحقیق درباره مینیاتور (۱۶ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

مینیاتور

اطلاق لفظ مینیاتور به نقاشی قدیمی‌ایران مصداق ندارد، زیرا ایرانیان در فرهنگ ایرانیان نقاشی یا اصطلاحات مترادف آن از قبیل صورت گری، چهره گشایی و نگار گری به هیچ وجه محدود به ساختن تصورهای ریز نقش نبوده است. چنانکه از همان شیوه ی متداول رد عصر صفویان برای آرایش دیوارهای وسیع هم استفاده می‌شده است.

مینیاتورهای ایرانی و اروپایی از نظر خصوصیات معنایی و صوری و کیفی با هم متفاوت دارند. منظور از مینیاتورهای اروپایی همان نقش‌های دوره‌های مذهبی گوتیک و بیزانس است. واژه ی مینیاتور نخستین بار توسط جهانگردان اروپایی و سپس خاور شناسان سده ی 19 برای نقاشی ایرانی به کار رفت. ولی هنرمندان ایرانی برای نقاشی سنتی ایران لفظ «نگارگری» را قبول دارند. در فرهنگ ایرانی واژه ی نگار(نگاریدن و نگاشتن) در معانی متعددی چون نقش و نقاشی؛ نقشی که از حنا بر دست و پای محبوب کنند، تحریر، بت، صنم، معشوق به کار رفته است.

در حقیقت نگارگری مفهومی‌عام دارد و روش‌ها و سبک‌های گوناگون نقاشی ایرانی را در برمی‌گیرد. این سبک‌ها را می‌توانیم بر روی دیوارها و سطح‌های وسیع ببینیم و شکل ظریفتر این سبک‌ها را میتوان در نسخ خطی و کتابها به صورت تذهیب، تشعیر، حاشیه سازی، جدول کشی و گل و مرغ و….. ببینیم.

در نگارگری ایرانی ابداع و تجسم هر چه بیشتر زیبایی‌ها را می‌توانیم ببینیم، که این ابداعات و تجسمات در خیال هنرمند نقش بسته است. آن چیزی که نگارگر ایرانی از آن الهام می‌گیرد، «طبیعت» است ولی با این حال از آن تقلید نمی‌کند بلکه آنچه را که لازم است از آن برداشت میکند و براساس اعتقادات خود، مجسم و مصور می‌کند. بنابراین تفاوت در خصوصیات معنایی، صوری و کیفی و فنی آنها با مینیاتورهای سده ی میانه ی اروپا تا اندازه ای است که نمی‌توان هر دو را با یک عنوان بررسی کرد. متوجه غرب به طبیعت و زیبایی‌های جسمانی به عنوان نمادی کامل از زیبایی و در مقابل آن توجه شرق مخصوصا هنر چین به طبیعت و کوچک شمردن انسان در مقابل آن و بی اهمیتی انسان در کنار پرتگاه‌های بلند و مرتفع و قلل مه آلود شاهد این مدعاست. اما اندیشه ی هنرمند ایرانی تعادلی میان این دو برقرار کرده است(میان انسان، کردار او، طبیعت و پدیده‌های آن).

 

  • فهرست مطالب و مندرجات
  • مینیاتور. 3
  • تاریخچه: 4
  • مکاتب نگارگری ایرانی در دوره ی اسلامی: 5
  • مکتب تبریز در دوره ی دوم(صفویه): 6
  • سلطان محمد: 7
  • آقا میرک: 8
  • مشخصه ی کلی نگاره‌های صفوی در مکتب تبریز: 8
  • نگارگری در خراسان: 8
  • حبیب الله: 9
  • مهدی: 9
  • مکتب قزوین: 9
  • مشخصه ی کلی نگاره‌های صفوی در مکتب قزوین: 11
  • نگاهی کوتاه به تاریخ اصفهان: 11
  • مکتب اصفهان: 13
  • رضا عباسی: 15
  • سبک تلفیقی و نوآوری در مکتب نقاشی اصفهان: 15
  • منابع مأخذ: 16

 

تحقیق درباره مینیاتور (16 صفحه)

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 16 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.