تاریخچه شهر زنجان

امتیاز 5 از 1 نفر

تاریخچه شهر زنجان

تاریخچه شهر زنجان

شهر زنجان که امروزه عنوان مرکز استان را دارد، ازقدیم به سبب قرار داشتن بر سر راه تجاری ری قدیم به آذربایجان دارای اهمیت بوده است. موقعیت جغرافیایی شهر منطبق بر 10 درجه و 12 تا 15 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 10 درجه و 15 تا 20 دقیقه عرض شمالی از خط استوا است و با تهران 135 کیلومتر فاصله دارد. این شهر در ساحل راست رودخان‌های که به همین نام مشهور است و از چمن سلطانیه واقع در 20 کیلومتری سمت شرقی آن سرچشمه می‌گیرد، ایجاد شده و دیر زمانی است که به حیات خود ادامه داده است. شهر زنجان به لحاظ دارا بودن شرایط ویژه جغرافیایی، وقایع و حوادث تاریخی بسیاری را از سر گذرانیده و ضربات مهلکی را بر پیکر خود تحمل نموده است؛ که در این مقاله با رعایت ایجاز گوشه هایی از آن بررسی خواهد شد.

شهر زنجان علی رغم دارا بودن قدمت تاریخی هم سنگ باشهر‌های شناخته شده، فاقد پیشینه مدون تاریخی است. موضوع مطالعه درارتباط با این شهر تقریباً بکر وانجام مطالعات علمی و سیستماتیک بسیار اندک بوده است. مورخین و جغرافی دانان صدر اسلام در کلیات اشاراتی به این شهر نموده و از دخول در جزئیات آن خودداری کرده‌اند. اینک برخی از مطالب مزبور اجمالاً بیان می‌گردد.

١ـ ابن خرداد متوفی به سال 154 هجری قمری در کتاب المسالک و الممالک فاصله زنجان را تا قزوین ٢٧ فرسخ و تا ابهر یا اوهر 16 فرسخ دانسته است.

٢ـ اصطخری جغرافی دان معروف ایرانی در کتاب خود تحت عنوان المسالک والممالک، درباره زنجان چنین اظهار نموده «ابهر و زنجان دو شهر کوچک و پر نعمتی هستند که دارای آب فراوان و درختان زیاد مزارع وسیعی می‌باشند و زنجان از ابهر بزرگتر است».

٣ـ کتاب حدودالعالم من المشرق الی المغرب که به سال 925 هجری قمری توسط نویسنده نامعلومی به رشته تحریر در آمده درباره زنجان چنین نقل می‌کند. «زنگان شهری است با نعمت بسیار و مردمان آهسته».

 

0001 0002 0003

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 18 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.