اطلاعاتی درباره نقش قرقره‌ها در زندگی (۲ صفحه)

امتیاز 4.1 از 23 نفر

اطلاعاتی درباره نقش قرقره‌ها در زندگی

دربار‌ه‌ی نقش قرقره‌ها در زندگی اطلاعاتی را به همراه تصویر، جمع آوری کنید و آن را در کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

 قرقره‌ها در زندگی کاربرد زیادی دارند. مثلاکارگری در حال کشیدن مصالح با استفاده از قرقره به بلای ساختمان است. از مزیت اهرم قرقره استفاده کرده است

 قرقره

یکی دیگر ازماشین‌های ساده است.این ماشین چون دقیقا همانند اهرم عمل می‌کند جزو خانواده ی اهرم‌ها به حساب می‌آید.

قرقره چرخی است که حول یک محور می‌چرخد وعموما شیاری دارد که ریسمانی درآن جای می‌گیرد. قرقره‌ها را به دودسته  ۱ – قرقره ثابت   ۲ – قرقره متحرک      دسته بندی می‌کنند.

زمانی که چرخ شیاردار قرقره به یک سطح ثابت متصل باشد، به آن قرقره ثابت می‌گوییم. یک قرقره ثابت

 با تغییر دادن جهت نیرو به ما کمک می‌کند. به عنوان مثال، برای بلند کردن یک وزنه به کمک یک قرقره ثابت، نیروی محرک در جهت پایین اعمال می‌شود ولی وزنه به سمت بالا حرکت می‌کند. ولی باید توجه داشت که یک قرقره ثابت هیچ مزیت مکانیکی ای ندارد و مقدار نیروی محرک هیچ تفاوتی نخواهد کرد و قرقره تنها جهت نیرو را تغییر می‌دهد.

گروه دیگر قرقره‌ها، قرقره‌های متحرک اند. در این نوع قرقره‌ها، طناب به یک سطح ثابت متصل می‌شود و خود قرقره بر روی طناب حرکت می‌کند. نیروی مقاوم بر روی چرخ قرقره وارد می‌شود و نیروی محرک به سمت محل اتصال طناب و سطح ثابت است. یک قرقره متحرک، نیروی محرک لازم برای غلبه بر نیروی مقاوم را کاهش می‌دهد.

این دو نوع قرقره‌ها می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند و یک دستگاه قرقره مرکب را بسازند. این دستگاه حداقل از ۲ قرقره تشکیل شده است. بنابراین قرقره‌های مرکب بسیار متنوع و گوناگون خواهند بود. با پیچیده شدن قرقره مرکب، نیروی محرک لازم برای غلبه بر نیروی مقاوم کاهش می‌یابد. به عنوان مثال یک قرقره ی مرکب که یک قرقره ثابت و یک قرقره متحرک دارد، هم نیروی محرک را نصف خواهد کرد هم جهت آن را تغییر می‌دهد.

قرقره مرکب

برای آنکه هم جهت نیرو راتغییر دهیم وهم مقدار نیرو را افزایش دهیم معمولا ازترکیب قرقره‌های ثابت ومتحرک به طور همزمان استفاده می‌کنیم و به این ترتیب قرقره ی مرکب را می‌سازیم.

درقرقره مرکب، هر قرقره ی ثابت جت نیرو راتغییر می‌دهد و هر قرقره متحرک مقدار نیرو را افزایش می‌دهد. مثلا در شکل زیر که ازترکیب دو قرقره ثابت با دو قرقره متحرک درست شده است مسافتی که نیروی محرک طی می‌کند چهار برابر مسافتی است که نیروی مقاوم طی می‌کند یعنی درواقع نیروی ما چهار برابر می‌شود…

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 2 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.