از خود بیگانگى در پرتو آیات قرآن (۱۶ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

از خود بیگانگى در پرتو آیات قرآن

مفهوم از خودبیگانگى، که در زبان انگلیسى با واژه Alienation از آن یاد مى‏شود، مفهومى جامعه‏شناختى، روان‏شناختى، انسان‏شناختى، فلسفى و حتى مفهومى ارزشى و اخلاقى است که در اکثر علوم انسانى جدید از آن سخن به میان آمده است. دائره این مفهوم گاه آن قدر توسعه مى‏یابد که شامل انسان نابسامان یا آنومیک دورکیم، دوگانگى شخصیت در روان‏شناسى و امثال آن مى‏شود و گاه بر این نکته تاکید مى‏شود که نباید مفهوم از خودبیگانگى را با این مفاهیم به هم آمیخت.

واژه (Alienation)، (1) که در زبان لاتین براى بیان مفهوم از خودبیگانگى از آن سود مى‏جویند، در اصل به معناى جن‏زدگى است و مى‏توان گفت استفاده از این واژه براى اداى چنین مقصودى بدان لحاظ است که از حاکمیت موجودى نامریى و مسلط حکایت مى‏کند. انسان به صورت ناخودآگاه تسلیم اوست و به اندیشه و رفتار انسان شکل و جهت مى‏دهد.

ریشه‏هاى اولیه مساله از خودبیگانگى را باید در تعالیم ادیان آسمانى جستجو کرد; این ادیان آسمانى هستند که بیش و پیش از هر متفکر و مکتبى مساله را با بیانهاى گوناگون مطرح کرده، نسبت‏به آن هشدار داده و براى پیشگیرى و درمان آن، راه حل‏هاى عملى ارائه کرده‏اند.

سه دیدگاه مهم

سیر تاریخى این مفهوم نشان مى‏دهد که از خودبیگانگى کاربردهاى متفاوت و حتى متضادى داشته است و در زبانهاى مختلف با واژگان مختلف، هر چند متقاربى، از آن یاد شده است.

در مباحث علوم انسانى و اجتماعى نوعا طرح و تبیین مفهوم از خودبیگانگى به برخى از دانشمندان سده هیجده و نوزده میلادى، بویژه فوئر باخ، هگل و مارکس نامبردار است. (2)

هگل (1770-1831) معتقد است که در مدینه یونانى، که رابطه شهروند (فرد) و دولت‏یا جامعه‏اى که هویت واقعى افراد است، رابطه این‏همانى بود و از خود بیگانگى وجود نداشت، ولى با زوال مدینه یونانى، جامعه براى شهروند بیگانه و فرد از عقلانیت‏بریده شد و در مسیر تحقق مجدد این همانى چاره‏اى جز دست‏برداشتن از آزادى، فردیت و ذاتیت‏خود ندارد و این همان از خود بیگانگى است. هگل جوهر از خودبیگانگى را در این نکته نهفته مى‏بیند که فرد انسان احساس مى‏کند که شخصیت فردى او خارج از ذات او یعنى در جامعه و دولت…

  • فهرست مطالب
    سه دیدگاه مهم 3
    قرآن و از خود بیگانگى 5
    نمودهاى از خود بیگانگى 7
    1- اصالت دادن به دیگرى 7
    2- بر هم خوردن تعادل روحى 8
    3- بى‏هدفى وبى معیارى 9
    4- عدم آمادگى و قدرت بر تغییر وضعیت 9
    5- اصالت ماده و مادیات 10
    6- عدم بهره‏گیرى از عقل و دل 11
    از خود بیگانگى و توحید ناب 12
    از خود بیگانگى‏فرهنگى – اجتماعى (فقدان هویت) 12
    درمان از خودبیگانگى 13
    پى‏نوشت‏ها 15
    منابع و مآخذ 16

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 16 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.