ازدواج موقت در دیدگاه شهید مطهری
ازدواج موقت و دائم در پارهای از آثار با هم یکی هستند و در قسمتی اختلاف دارند. آنچه در درجه اول ایندو را از هم متمایز میکند، یکی این است که زن و مرد تصمیم میگیرند به طور موقتبا هم ازدواج کنند و پس از پایان مدت اگر مایل بودند تمدید کنند تمدید میکنند و اگر مایل نبودند از هم جدا میشوند…..
۱) مقدمه
من بر خلاف بسیاری از افراد، از تشکیکات و ایجاد شبهههایی که در مسایل اسلامیمیشود- با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم- به هیچ وجه ناراحت نمیشوم، بلکه در ته دلم خوشحال میشوم زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کردهام که این آیین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبههها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است.
خاصیتحقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک میکند. شک مقدمه یقین، و تردید پلکان تحقیق است.در رساله زنده بیدار از رساله میزان العمل غزالی نقل میکند که:
«…گفتار ما را فایده این بس باشد که تو را در عقاید کهنه و موروثی به شک میافکند زیرا شک پایه تحقیق است و کسی که شک نمیکند درست تامل نمیکند. و هر که درست ننگرد، خوب نمیبیند و چنین کسی در کوری و حیرانی بسر میبرد.»
بگذارید بگویند و بنویسند و سمینار بدهند و ایراد بگیرند، تا آنکه بدون آنکه خود بخواهند وسیله روشن شدن حقایق اسلامیگردند.
یکی از قوانین درخشان اسلام از دیدگاه مذهب جعفری-که مذهب رسمیکشور ماست-این است که ازدواج به دو نحو میتواند صورت بگیرد:دائم و موقت.
ازدواج موقت و دائم در پارهای از آثار با هم یکی هستند و در قسمتی اختلاف دارند. آنچه در درجه اول ایندو را از هم متمایز میکند، یکی این است که زن و مرد تصمیم میگیرند به طور موقتبا هم ازدواج کنند و پس از پایان مدت اگر مایل بودند تمدید کنند تمدید میکنند و اگر مایل نبودند از هم جدا میشوند.
دیگر اینکه از لحاظ شرایط، آزادی بیشتری دارند که به طور دلخواه به هر نحو که بخواهند پیمان میبندند.مثلا در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهدهدار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقتبستگی دارد به قرارداد آزادی که میان طرفین منعقد میگردد;ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.
در ازدواج دائم، زن خواه ناخواه باید مرد را به عنوان رئیس خانواده بپذیرد و امر او را در حدود مصالح خانواده….
- فهرست مطالب
- ۱) مقدمه. 3
- ۲) زندگی امروز و ازدواج موقت… 5
- ۳) جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسی.. 6
- ۴) رهبانیت موقتیا کمونیسم جنسی یا ازدواج موقت؟. 6
- ۵) ازدواج آزمایشی.. 7
- ۶) راسل و نظریه ازدواج موقت… 7
- ۷) معایب و مفاسدی نکاح منقطع و مسئله تعداد زوجات… 9
- ۸) سرنوشت فرزندان در ازدواج موقت… 12
- ۹) ازدواج موقت و مساله حرمسرا 13
- ۱۰) علل اجتماعی حرمسراسازی.. 14
- ۱۱) آیا تشریع ازدواج موقتبرای تامین هوسرانی است؟. 15
- ۱۲) حرمسرا در دنیای امروز. 16
- ۱۳) منع خلیفه از ازدواج موقت… 17
- ۱۴) حدیثی از علی علیه السلام. 19
- ۱۵) انتقادات… 20
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 21 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net