اخلاق فضیلت‏ مدار (۱۲ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

اخلاق فضیلت‏مدار

استعمال امروزین «اخلاق فضیلت‏مدار» (1) به نحوى است که یک دیدگاه را از سایر دیدگاههاى موجود در اخلاق تمیز مى‏دهد. اما در فلسفه یونان این تقسیم نامعقول بوده است، بدان جهت که در این فلسفه، که فضیلت‏یک مزیت (آریته) (2) به شمار مى‏آمده و اخلاق به مزایاى مربوط به خصلت و منش مى‏پرداخته است، اخلاق یکسره اخلاق فضیلت‏مدار مى‏بود. اخلاق فضیلت‏مدار معاصر تا حدى احیاى شیفتگى‏هاى برخى یونانیان مى‏باشد که نیاز به عنوان نمودن مشکلات فلسفه اخلاق جدید، آنها را دگرگون ساخته است.

سقراط (حدود 399-470ق.م.) در جریان ارائه ناسازگاریهاى آتنیان درباره فضایلى چون شجاعت و پارسایى، چهار سؤال اصلى در اخلاق فضیلت‏مدار یونان را طرح نمود: چه امرى یک وصف خاص انسانى را تبدیل به فضیلت مى‏کند؟ چگونه معرفت‏به چیستى فضایل، با دارا بودن فضایل ربط دارد؟ آیا فضایل مختلف، جنبه‏هاى [گوناگون] یک فضیلت واحد هستند یا ربط و پیوند آنها به گونه‏اى دیگر است؟ و چگونه به فضایل عمل کنیم تا خیر یا خیرهاى مخصوص انسان را به دست آوریم؟ افلاطون (حدود 347-430ق.م) و ارسطو (حدود384-322ق.م) با بسط پژوهشهاى سقراط، ابعاد ضرورى روان‏شناختى، سیاسى و متافیزیکى هر نظریه جامعى را در باب فضایل مشخص نمودند. بدین‏سان افلاطون در جمهورى، در جستجوى پاسخ این سؤالات سقراط، اعتدال (3) را مزیت‏خاص بخش شهوانى روح، شجاعت و حکمت را مزیتهاى بخش روحانى و عقلانى [آن]، و عدالت را مزیتى دانست مربوط به انتظام درست این اجزاء در روحى که عقل در آن حاکم است. هر فضیلت نیز مزیت دسته شایسته‏اى از شهروندانى است که در یک دولت‏شهر نظام‏مند نقش خود را ایفا مى‏کنند. معرفت‏به این که هر یک از فضایل چیستند، و نیز این که چگونه هریک، نمونه‏اى از یک فضیلت مثالى را نشان مى‏دهند یعنى آن معرفتى که موجب کسب فضایل به وسیله کسانى که عقل بر آنان حاکم است مى‏شود معرفتى است از مثل ازلى، در پرتو نورى که به وسیله مثال خیر (4) فراهم آمده است؛ آن خیر اعلایى که هر حیات بشرى‏اى که با فضایل شکل یافته باشد در یک روند عقلانى به سوى آن در حرکت است.

این که فضایل، هم تا اندازه‏اى مؤلفه‏هاى خیر اعلاى انسانى هستند و هم باید آنها را نه فقط به خاطر خودشان، به عنوان مزیتهاى اصیل، بلکه علاوه بر آن به خاطر خود آن خیر کسب نمود، نظریه‏اى است که از ارسطو به ما به ارث رسیده است. اما تصور متفاوت او از صور (مثل) و نقد راهگشاى او از علم‏النفس و علم سیاست افلاطون، مستلزم شرحى به همین نسبت متفاوت، درباره آن خیر و درباره فضایل بود؛ شرحى که هم جوابهاى…

 

 

اخلاق فضیلت‏ مدار

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 12 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.