اخلاق فضیلتمدار
استعمال امروزین «اخلاق فضیلتمدار» (1) به نحوى است که یک دیدگاه را از سایر دیدگاههاى موجود در اخلاق تمیز مىدهد. اما در فلسفه یونان این تقسیم نامعقول بوده است، بدان جهت که در این فلسفه، که فضیلتیک مزیت (آریته) (2) به شمار مىآمده و اخلاق به مزایاى مربوط به خصلت و منش مىپرداخته است، اخلاق یکسره اخلاق فضیلتمدار مىبود. اخلاق فضیلتمدار معاصر تا حدى احیاى شیفتگىهاى برخى یونانیان مىباشد که نیاز به عنوان نمودن مشکلات فلسفه اخلاق جدید، آنها را دگرگون ساخته است.
سقراط (حدود 399-470ق.م.) در جریان ارائه ناسازگاریهاى آتنیان درباره فضایلى چون شجاعت و پارسایى، چهار سؤال اصلى در اخلاق فضیلتمدار یونان را طرح نمود: چه امرى یک وصف خاص انسانى را تبدیل به فضیلت مىکند؟ چگونه معرفتبه چیستى فضایل، با دارا بودن فضایل ربط دارد؟ آیا فضایل مختلف، جنبههاى [گوناگون] یک فضیلت واحد هستند یا ربط و پیوند آنها به گونهاى دیگر است؟ و چگونه به فضایل عمل کنیم تا خیر یا خیرهاى مخصوص انسان را به دست آوریم؟ افلاطون (حدود 347-430ق.م) و ارسطو (حدود384-322ق.م) با بسط پژوهشهاى سقراط، ابعاد ضرورى روانشناختى، سیاسى و متافیزیکى هر نظریه جامعى را در باب فضایل مشخص نمودند. بدینسان افلاطون در جمهورى، در جستجوى پاسخ این سؤالات سقراط، اعتدال (3) را مزیتخاص بخش شهوانى روح، شجاعت و حکمت را مزیتهاى بخش روحانى و عقلانى [آن]، و عدالت را مزیتى دانست مربوط به انتظام درست این اجزاء در روحى که عقل در آن حاکم است. هر فضیلت نیز مزیت دسته شایستهاى از شهروندانى است که در یک دولتشهر نظاممند نقش خود را ایفا مىکنند. معرفتبه این که هر یک از فضایل چیستند، و نیز این که چگونه هریک، نمونهاى از یک فضیلت مثالى را نشان مىدهند یعنى آن معرفتى که موجب کسب فضایل به وسیله کسانى که عقل بر آنان حاکم است مىشود معرفتى است از مثل ازلى، در پرتو نورى که به وسیله مثال خیر (4) فراهم آمده است؛ آن خیر اعلایى که هر حیات بشرىاى که با فضایل شکل یافته باشد در یک روند عقلانى به سوى آن در حرکت است.
این که فضایل، هم تا اندازهاى مؤلفههاى خیر اعلاى انسانى هستند و هم باید آنها را نه فقط به خاطر خودشان، به عنوان مزیتهاى اصیل، بلکه علاوه بر آن به خاطر خود آن خیر کسب نمود، نظریهاى است که از ارسطو به ما به ارث رسیده است. اما تصور متفاوت او از صور (مثل) و نقد راهگشاى او از علمالنفس و علم سیاست افلاطون، مستلزم شرحى به همین نسبت متفاوت، درباره آن خیر و درباره فضایل بود؛ شرحى که هم جوابهاى…
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 12 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net