آشنایی با پدافند عامل و پدافند غیر عامل (۴ صفحه)

امتیاز 4 از 2 نفر

آشنایی با پدافند عامل و پدافند غیر عامل

پدافند به تدابیری گفته می‌شود که برای مقاومت در مقابل حملات سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و یا فناوری توسط یک یا چند کشور اتخاذ می‌شود. مفهوم کلی آن دفع، خنثی و یا کاهش تاثیر اقدامات آفندی و ممانعت از دستیابی دشمن به اهداف خود است که بر دو نوع عامل و غیر عامل می‌باشد.

پدافند عامل، شامل اقدامات مسلحانه و بکارگیری مستقیم تسلیحات و جنگ افزار، به منظور خنثی نمودن و یا کاهش اثرات عملیات صمانه هوافضایی زمینی، دریایی، نفوذی و خرابکارانه دشمن بر روی اهداف مورد نظر است.

پدافند غیر عامل در کنار پدافند عامل، مجموعه اقداماتی است که مستلزم بکارگیری مستقیم جنگ افزار و تسلیحات نیست و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات و صدمات به مراکز ثقل نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری نمود و یا میزان این خسارات و تلفات را یه حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیر عامل، مجموعه اقدام‌های غیر مسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود و همانگونه که مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه ای (مد ظله العالی) فرمودند: مثل مصونیت سازی بدن انسان است از بیرون و اقدامی مسلحانه و بکارگیری مجموعه ابزار، فناوری و تاکتیک هایی است که بتوان به وسیله آن انواع تهدید و تهاجم نظامی دشمن را دفع و یا خنثی نمود.

نکته مهم همانگونه که در تعاریف و مفاهیم پدافند غیر عامل دیده می‌شود این است که اقدامات پدافند عامل و غیر عامل مکمل یکدیگرند و بکارگیری اقدامات پدافند غیر عامل در کنار پدافند عامل لازم و ضروری است. این دو شیوه دفاعی در هدف مشترک اند و تفاوت تنها در ساختار و ابزارهاست لذا منطقی است که انها را مکمل هم دانسته و هم زمان به هر دو دفاع پرداخته شود. تاثیر متقابل طرح‌های پدافندعامل و پدافند غیر عامل نیز نباید نادیده گرفته شوند. در اینجاست که تعامل مثبت و سازنده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) آجا به عنوان متولی پدافند هوایی عامل و پدافند هوایی غیر عامل کشور و سازمان پدافند غیر عامل کشور به عنوان متولی پدافند غیر عامل در کشور می‌تواند مفید و راه گشای بسیاری از مسایل پدافندی باشد که الحمدا… این تعامل مثبت وجود دارد.

اصول پدافند غیر عامل

اصول پدافند غیر عامل، مجموعه اقدامات بنیادی و زیربنایی است که در صورت به کارگیری آن‌ها می‌توان به اهداف پدافند غیر عامل هم در سطح راهبردی در سطح که هدف افزایش پایداری ملی، افزایش ظرفیت و توان بازدارندگی کشور و هم در سطوح عملیاتی و تاکتیکی که هدف آن کاهش آسیب پذیری، کاهش قابلیت و توانایی دشمن در حوزه‌های کشف وشناسایی، هدفیابی و هدف گیری سلاح‌های دشمن دست پیدا کرد. مثل استتار و نامرئی سازی، انتخاب عرصه‌های ایمن در جغرافیای کشور، آمایش سرزمینی و پدافندی مناسب، پراکندگی در توزیع عملکردها متناسب با تهدیدات و جغرافیا، موازی سازی سامانه‌های خد مات رسانی عمومی و پشتیبانی وابسته، مقاوم سازی، استحکامات و ایمن سازی سازه‌های حیاتی………..

 

 

لطفا برای خواندن ادامه این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

0001 0002 0003 0004

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس
رمز فایل فشرد: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.