زندگی‌نامه استاد محمدرضا شجریان (۳ صفحه)

امتیاز 2.5 از 2 نفر

زندگی‌نامه استاد محمدرضا شجریان

محمد رضا شجریان در اول مهر ماه ۱۳۱۹ هجری خورشیدی برابر با ۱۹۴۱میلادی در شهر مقدس مشهد در خاندانی که(هنر از هر دو سو موروثی بود که از طرف پدر و جد پدری که صوتی دلنشین داشتند و از طرف خاندان مادری نیز هم به موسیقی و هم به خوشنویسی) پا به عرصه زندگانی نهاد در رابطه با خاندان بزرگ شجریان باید عرض کنیم که این خاندان از شهر طبس بر خاسته اند و جد بزرگوار ایشان به دلایل نامعلومی‌به مشهد مهاجرت می‌کند. وی دارای سه فرزند پسر بوده که یکی از این سه تن مرحوم حاج علی اکبر بود که پدر بزرگ استاد می‌باشند و دارای دو پسر به نامهای علی و مهدی(حاج آقا مهدی پدر بزرگوار استاد می‌باشند)و دو دختر به نام سلطنت خانم و زهرا سلطان.

همانطوری که خود استاد می‌فرمایند مرحوم پدربزرگ ایشان دارای املاک و ثروت زیادی بوده که از جمله چهارده هزار هکتار زمین کشاورزی و ملک قاسم آباد که بسیار آباد و بزرگ بوده(در بخش غربی شهر مشهد)ولی به دلایلی (که در این مقوله جای بحث آن نیست)از این همه ثروت مادی چیزی عاید محمد رضا نشد ولی ثروت بزرگتری که استاد از جد بزرگوارشان به ارث بردند همان صدای زیبا و ملکوتی می‌باشد که بسیار بالاتر وجاودان تر از هر ثروتی می‌باشد.

استاد در اوایل کودکی (در سنین پنج- شش سالگی)شروع به خواندن ترانه‌های کودکانه کرد. وی در سال ۱۳۲۶ به مدرسه پانزده بهمن مشهد وارد شد. وی در همان زمان نیز شروع کرد به آموختن تلاوت قرآن نزد پدر و در سن ده سالگی شروع به تلاوت قران در مراسمات و اجتماعات سیاسی آن زمان کرد و همان طور که خود استاد می‌گوید در سن دوازده سالگی تمام مشهد او را می‌شناختند.

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 3 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.