مقدمه
ادبیات به عنوان یکی از راههای معرفت انسان نسبت به هستی به طورعام و هستی اجتماعی به طور خاص، همواره مورد توجه پژوهشگران وعالمان اجتماعی بوده است. در این میان از آن جا که ادبیات داستانی اطلاعات زیادی در مورد زندگی وجهان بینی افراد به ما میدهد و به خاطر ظرافت فوق العادهاش در بازنمایی و تحلیل رفتار متقابل افراد و تحولات اجتماعی، مورد توجه خاص محققان قرار گرفته است. ادبیات داستانی در واقع بازتاب واقعیت بیرونی است که با درک نویسنده آمیخته شده است و از این رو محقق اجتماعی را قادر میسازد تا از خلال آن به بازآفرینی و بازنمایی واقعیت اجتماعی بپردازد.
جلال آلاحمد از جمله نویسندگان پرکار معاصر است که به خوبی تاریخ و شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عصر خود را در آثارش منعکس کرده وبه نقد آن پرداخته است و از این جهت بیانش نمود شرایط روزگارش میباشد. او آثار بسیاری را درانواع گوناگون نثر ادبی تولید کرده که شامل آثار داستانی، سفرنامه ها، تک نگاری ها، ترجمهها و مقالات متعدد میشود. لذا با توجه به حجم کارهای جلال آلاحمد وتنوع آثار وی در حوزههای مختلف، بدون شک میتوان او را یکی از مولدان عرصه تولید، در میدان ادبی ایران در نظر گرفت.
آلاحمد در جایگاه یک متفکر اجتماعی نقش بسزایی در کشمکشهای فکری و نظری دهههای 30 و 40 تاریخ معاصر ایران داشته و اغلب نارضایتی از وضع موجود، دستمایه بسیاری از آثار وی در حیطه ادبیات داستانی بوده است؛ به طوری که در آثار خود تلاش کرده تا به نوعی با واقعیتی که استقرار یافته و روابط و مناسبات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده، مبارزه کرده و شکل بهتری از مناسبات را نشان دهد. به این ترتیب آلاحمد در ادبیات داستانی خود در پی بازنمایی و داستانی کردن موضوعاتی است که در نظریات اجتماعیاش مطرح کرده است که از جمله مهم ترین آنها میتوان به مساله غرب زدگی و کم رنگ شدن ارزشهای فرهنگی و اصالتهای بومی و نیزرسالت روشنفکران و روحانیون در این شرایط اشاره نمود.
در این راستا پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی اجمالی اندیشه اجتماعی جلال آلاحمد بپردازد اما از آن جا که کاوش در زوایای زندگی این نویسنده، میتواند در تحلیل آثارش بسیار موثر باشد، در این پژوهش ضمن بررسی آثار جلال آلاحمد به بررسی اجمالی زندگی این نویسنده و نیز فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمان وی میپردازیم.
زندگینامه جلال آل احمد
جلال الدین سادات آلاحمد معروف به جلال آل احمد، فرزند سید حسین طالقانی دریازدهم آذر سال 1302 در محله سید نصر الدین از محلههای قدیمی شهر تهران به دنیا آمد، وی نهمین فرزند خانواده بود که پس از هفت دختر و یک پسر متولد شد. جلال دوران کودکی را در محیط مذهبی گذراند و خانواده وی هم از جانب پدری و هم از جانب مادر روحانی بودند. در نظام خانوادگی آلاحمد به علت حاکم بودن فرهنگ مذهبی، شغل آنها نیز در همین راستا و بیشتر در مسند روحانیت بوده است. پدرجلال نیز در کسوت روحانیت بود. خود جلال شرایط خانوادگیاش را این گونه مطرح میکند:
- فهرست مطالب و مندرجات
- مقدمه. 3
- زندگینامه جلال آل احمد.. 4
- تاثیر پذیری از دیگر اندیشمندان.. 12
- معرفی اجمالی آثار جلال آل احمد.. 14
- سرگذشت کندوها 14
- مدیر مدرسه. 16
- نون و القلم.. 17
- نفرین زمین.. 18
- خسی در میقات… 19
- اورازان.. 20
- تات نشینهای بلوک زهرا 21
- غرب زدگی.. 23
- در خدمت و خیانت روشنفکران.. 24
- سیری در اندیشه جلال آل احمد.. 25
- غرب زدگی در اندیشه آل احمد.. 26
- ماشین و تکنولوژی.. 28
- روشنفکری در اندیشه آل احمد.. 30
- مذهب و روحانیت دراندیشه جلال آل احمد.. 31
- بازگشت به خویشتن در آثار آل احمد.. 33
- فرهنگ و آموزش و پرورش…. 37
- تصویر زن در آثار آل احمد.. 38
- جایگاه ده و روستا در اندیشه آل احمد.. 41
- گاهشمار زندگی و آثار جلال آلاحمد در بستر تاریخی ایران معاصر: 42
- الف) آثار جلال آل احمد.. 44
- ب) درباره آل احمد.. 47
- مقالات… 49
- پایان نامهها: 53
- منابع. 54
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 55 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net