دانلود تحقیق جهاد در راه خدا (6 صفحه)
جهاد در راه خدا
«جهاد در راه خدا» عنوانی است که بر تلاش و مبارزه با دشمن اطلاق میشود؛ اینکه گروهی از مؤمنان با جان و مال خویش با خدا معامله میکنند و در مقابل بذل جان و مالبهشت جاویدان الهی را دریافت میکنند. بر چنین افرادی هم صدق میکند. قبل از بررسیاین دلیل چند نمونه از آیات قرآن را که درباره جهاد با تعابیر مختلفی وجود دارد، ملاحظهکنید:
«ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلونو یقتلون وعداً علیه حقاً فی التوریه و الانجیل و القرآن و من اوفی بعهده من الله فاستبشرواببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم»[۱۸]
در این آیه از معامله گروهی از مؤمنان با خدا سخن گفته شده که «جان و مال خود را بهخدا تقدیم میکنند و در مقابل بهشت جاویدان الهی را دریافت میکنند»، «در راه خدامیجنگند، میکشند و کشته میشوند.» این دو تعبیر و عنوان، شامل هر دو گروهی که درسطرهای پیشین معرفی کردیم، میشود؛ هم کسی که به قصد قربت به میدان جهاد و شهادتقدم میگذارد و به دست دشمن شهید میشود و هم کسی که با همین انگیزه به مصاف بادشمن میرود و برای نابودی جمعی از دشمنان اقدامی میکند که خودش هم در ضمن کشتهمیشود. هر دو با خداوند عقدی منعقد میکنند تا بر اساس آن جان و مال خود را با بهشت ابدی معامله کنند. بلکه میتوان صدق مفهوم «اشتراء» به معنای خرید جان و مال مؤمن
توسط خداوند در برابر بهشت [۱۹] را در عملیات استشهادی روشنتر یافت چون حقیقتاًجانش را به خدا میفروشد.
«و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤوف بالعباد.»[۲۰]
این آیه نیز شبیه آیه قبلی است که بعضی از انسانها برای رضایت الهی جان خود را فدامیکنند و به او واگذار مینمایند.
«… جاهدوا باموالکم و انفسکم فی سبیل الله ذلکم خیر لکم آن کنتم تعلمون.»[۲۱]
در این آیه به همه مردم دستور میدهد که با اموال و جانهای خودتان در راه خدا جهادکنید که خیر شما در آن است. «جهاد با مال و جان» نیز عنوانی است که بر هر دو گروه یاد شده، منطبق است. کسی که به عملیات شهادتطلبانه اقدام میکند، حقیقتاً در راه خدا مجاهدهمیکند؛ هم انگیزهاش الهی است و هم هدفش ضربه زدن به دشمنان خدا و یاری دین اوست. اطلاق لفظ «جهاد فی سبیل الله» شامل چنین فردی هم میشود.
جانبازی در راه خدا
«ما کان لاهل المدینه و من حولهم من الاعراب آن یتخلفوا عن رسول الله و لا یرغبوا بانفسهمعن نفسه ذلک بانهم لا یصیبهم ظمأ و لا نصب و لا مخمصه فی سبیل الله و لا یطئون موطئاًیغیظ الکفار و لا ینالون من عدوّ نیلاً الا کتب لهم به عمل صالح آن الله لا یضیع اجرالمحسنین.»[۲۲]
در این آیه مبارکه از اینکه مسلمانان از دستور رسول خدا سرپیچی نموده و برای حفظجان خود پیامبر را حمایت نکنند و بدین وسیله از جان آن حضرت چشم بپوشند، اظهارناخشنودی شده و آن را زیبنده مسلمانان ندانسته است. سپس از پاداشی که از رهگذر تحملتشنگی، خستگی و گرسنگی در راه خدا و مقاومت در برابر ضربات دشمن نصیب مسلمانانخواهد شد سخن میگوید.
بدیهی است وقتی که مسلمانان مجاز نباشند برای حفظ جان خود، از جان پیامبر که درمعرض خطر قرار میگیرد، بگذرند و موظف باشند برای حمایت از پیامبر فداکاری نموده واز جان خود بگذرند و مشکلات را تحمل نمایند، به طریق اولی چنین وظیفهای را در راه حفظ دین و حمایت از راه و رسم پیامبر و هدف آن حضرت بر عهده دارند. دین و آیینی کهپیامبران و اولیای الهی جان خود را در راه حمایت از آن فدا نمودند. پس جانبازی در راه دینخدا نه تنها مانعی ندارد، بلکه وظیفه مسلمانان بوده و از بهترین اعمال به شمار میرود و یکیاز مصادیق بارز جانبازی در راه دین خدا انجام «عملیات استشهادی» برای ضربه زدن به دشمنان است.
ضرورت آمادگی نظامی
«و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم …»[۲۳]
این آیه به مسلمانان امر میکند که هر قدر توان دارید، از نیروی انسانی و ادوات جنگیتدارک ببینید که در برابر مشرکان همواره مهیا باشید. [۲۴]
در بعضی از روایات «قوه» را توان تیراندازی و در بعضی دیگر دژهای مستحکم معناکردهاند. [۲۵] در بعضی دیگر با رنگ سیاه خضاب کردن محاسن معنا کردهاند، [۲۶] روشن است کهروایات بیانگر بعضی از مصادیق «قوه» است که متناسب با عصر نزول آیه و صدورروایاتمیباشد.
«ترهبون به عدو الله و عدوکم» به منزله علت این دستور است، یعنی به منظور ترساندندشمنان خدا و دشمنان خود همیشه آماده باشید. برخی از فقها نتیجه گرفتهاند که «هر چه بهآن ترساندن حاصل شود، خوب است»[۲۷]
عملیات شهادتطلبانه مهمترین هدفش سلب امنیت از دشمن است.
شیخ الشریعه اصفهانی در پاسخ استفتایی در خصوص حمله روس، انگلیس، فرانسه، ژاپن بلژیک، صرب و مونتهنگرو به دولت عثمانی ضمن واجب شمردن دفاع از بلاد مسلمینبر همه فرق اسلامی از آنان میخواهد که به قدر توان و میسور بذل جهد نمایند:
«یکی به مال، دیگری به جان، ثالثی به بذل سلاح، رابعی به آبرو و جاه، خامسی به اعمال حیلهو تدبیر، سادسی به زدن تفنگ و تیر و هکذا».
سپس برای این منظور به آیه مبارکه «ترهبون به …» استناد میجوید. [۲۸] این فتوا شاملچنین عملیاتی در مقام دفاع از بلاد مسلمین میشود.
نتیجه آنکه عناوینی که در آیات یاد شده مطرح است و درباره مجاهدان راه خدا به کاررفته مانند
«جهاد با جان»، «معامله با خدا و خریدن بهشت و رضای الهی در برابر بذل جان»، «آمادگی نظامی به منظور ایجاد رعب در دل دشمن»، «ضرورت فداکاری و جانبازی در راه حمایت از پیامبر و دین خدا» همگی درباره کسانی که با قصد قربت و مقابله با دشمنان دین خدا به عملیات استشهادی اقدام میکنند، صادق است.
ب. روایات
علاوه بر آیات قرآن، روایات فراوانی وجود دارد که بهروشنی بر مشروعیت و فضیلت عملیات استشهادی دلالت میکند. هم در منابع شیعی و هم در منابع اهل سنت نمونههایفراوانی را میتوان یافت.
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net