جنگ جهانی دوم (۷ صفحه)

امتیاز 5 از 1 نفر

جنگ جهانی دوم

شصت و چهار سال پیش، در نهم شهریور ماه 1318 هنگامی‌که نیروهای رایش سوم با حمله ناگهانی به لهستان جنگ جهانی دوم را آغاز کردند، ایرانیان هیجان زده شدند اما نگران نبودند، چون میهن ما هزاران کیلومتر از جبهه‌های جنگ اروپا فاصله داشت و بر خلاف جنگ جهانی اول که نیروهای روسیه تزاری و امپراتوری عثمانی بلافاصله بعد از شروع جنگ در آذربایجان وارد یک درگیری تمام عیار شدند، در آن شرایط هیچ خطری ایران را تهدید نمی‌کرد، زیرا جنگ جهانی دور از مرزهای ما و مساله اروپایی‌ها بود و تنها پی آمدهای اقتصادی آن می‌توانست دامنگیر میهن ما شود که آن هم منحصر به ملت و مملکت ایران نبود. یک جنگ جهانی پی آمدهایی دارد که تا دوردست‌ها در همه جای دنیا تأثیرگذار می‌شود.

دولت ایران در شهریور ماه 1318، به محض شروع جنگ، اعلام بی طرفی نمود، همچنان که در جنگ جهانی اول در نخستین روزهای جنگ اعلام شد که ایران بی طرف است. لکن موقعیت میهن ما در شهریورماه 1318 با موقعیت سیاسی – جغرافیایی آن در جنگ جهانی اول تفاوت بسیار داشت.

در جنگ جهانی اول به هنگام آغاز درگیریهای نظامی، احمدشاه قاجار چند هفته ای بیشتر از تاجگذاریش نمی‌گذشت، او در کار سلطنت بی تجربه و مملکت دستخوش رقابت گروههای سیاسی گوناگون بود و ارتش قابلی هم در اختیار دولت نبود تا از حدود و ثغور مملکت حراست کند.

در جنگ جهانی دوم 19 سال از کودتای 1299و به قدرت رسیدن رضاخان سواد کوهی می‌گذشت و او با عنوان رضا شاه پهلوی، کاملا زمام امور مملکت را در دست داشت. با گذشت 19 سال از کودتا، گروههای سیاسی مختلف صحنه را ترک کرده، رجال مخالف شاه، معدوم یا خانه نشین شده بودند. دربار، کانون قدرت و مرجع کارهای مملکت از کوچک و بزرگ بود و امور کشور توسط شخص شاه حل و فصل می‌شد. از سوی دیگر ارتشی که تحت فرمان او بود علاوه بر برقراری امنیت، توانسته بود ایلات و عشایر را سرکوب کند.

در جنگ جهانی دوم ایران از ثبات و رونق اقتصادی قابل قبولی بهره مند بود و ذخایر مالی قابل توجهی در اختیار داشت…

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.