دانلود تحقیق تأثیر اعضای خانواده در فرآیند تصمیم‌گیری خرید

امتیاز 0 از 0 نفر

دانلود تحقیق تأثیر اعضای خانواده در فرآیند تصمیم‌گیری خرید

تصمیم گیری فرایندی است که شامل تشخیص مسأله، جستجوی اطلاعات، ارزیابی بدیل‌ها (گزینه ها) و انتخاب نهایی می‌باشد. بسیاری از تصمیمات خرید مصرف کنندگان درون خانواده گرفته می‌شود. خانواده نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری دارد. این که بیشترین تصمیم در خانواده توسط چه کسی گرفته می‌شود، بستگی به جنسیت، شخصیت، علایق، سلیقه‌ها و نگرش خانواده دارد. خانواده‌های امروزی در مقابل خانواده‌های سنتی معمولا از ساختار دموکراتیک تری برخوردارند و تعامل مثبت بیشتری در فرایند تصمیم گیری دارند. همچنین، فرزندان نقش مهمی را در تصمیم گیری ایفا می‌کنند. مطالعات نشان داده که جایگاه و موقعیت فرزندان (فرزند بزرگتر یا کوچکتر) در فرایند تصمیم گیری تأثیر دارد. همچنین، فرزندان دختر قدری بیشتر از فرزندان پسر در متقاعد کردن پدر و مادر خود در تصمیم گیری خرید موفق هستند.

واژگان کلیدی
فرایند تصمیم گیری [1]، تأثیر [2]، خانواده [3]، فرزندان [4]

مقدمه
تعریف خانواده از نظر لاوسون [5] و همکاران در سال 1996 بدین صورت است: خانواده به عنوان گروهی از دو یا چند نفر که از طریق خون، ازدواج یا پذیرش در ارتباط هستند و با یکدیگر به عنوان خانوار (خانواده) در کنار هم زندگی می‌کنند.

از آنجا که خانواده واحد تصمیم گیری بسیار مهمی است، تعامل بین اعضای خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار است نسبت به کسانی که از گروه‌های کوچک تر، مانند دوستان و یا همکاران.

نقش خانواده در فرایند تصمیم گیری خرید
محققان زیادی در تصمیم گیری خانواده میزان نسبی نفوذ اعمال شده توسط اعضای خانواده و تأثیرات آنها را در هر مرحله از فرایند تصمیم گیری مورد بررسی قرار داده‌اند.

از دیدگاه بتی و تالپید [6] در سال 1994 تأثیر، شامل اقداماتی است که توسط یکی از اعضای خانواده باعث تفاوت در طول فرایند تصمیم گیری می‌شود. دو نوع اصلی تأثیر تشخیص داده شده اند:

اول، تأثیرمستقیم که «به طور مستقیم بر اساس نیازهای شخص تصمیم گیرنده» است.

دوم، تأثیر غیر مستقیم که «در آن تصمیم گیرنده نیازهای یک عضو دیگر خانواده را به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار می‌دهد».

به عنوان مثال، شکل زیر برگرفته از لی [7] در سال 1992 ارائه چارچوب مفهومی از تصمیم گیری خانواده که به خرید خانه مربوط می‌شود. توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های مشخص شده در این چارچوب در زیر داده شده است:

 

ویژگی‌های خانوادگی
 عبارتند از چرخه زندگی خانواده، طبقه اجتماعی، نقش جنسیت محوری و فرهنگ.

 ویژگی‌های موقعیتی
شامل مفهوم ریسک ادراکی است و این که چگونه به فشار زمان مربوط می‌شود. شت [1] در سال 1974 مطرح کرد که ریسک ادراکی زیاد در تصمیم گیری خرید احتمال بیشتری دارد که تصمیم گیری مشترک انجام شود؛ اما بیشتر فشار زمان در خانواده هنگام تصمیم گیری بیشتر ممکن است که به صورت تصمیم گیری فردی انجام شود.

 ویژگی‌های فردی
 بسیاری از تصمیمات خرید مصرف کنندگان درون خانواده گرفته می‌شود که شامل گروه کوچکی از افراد هستند که شخصیت ها، ترجیحات، علایق و سلیقه‌های متفاوتی دارند. هنگامی که این گروه از افراد گرد هم می‌آیند تا تصمیمی بگیرند تضاد اجتناب ناپذیر است. تضاد زمانی رخ می‌دهد که اختلاف در میان اعضای خانواده وجود دارد و این به طورمستقیم تمایل به نفوذ اعضای دیگر دارد تا دیدگاه‌یکی از آنان پذیرفته شود.

میزان نفوذ اعمال شده توسط اعضای خانواده‌های مختلف به چگونگی علاقه مند شدن یا درگیر شدن عضوی که عمل خرید را انجام می‌دهد، بستگی دارد. برای مثال، اگر زن در خانواده علاقه مند به بازار داخلی املاک مسکونی و به روز، با خرید و فروش‌های اخیر باشد، به طور یقین، او بیشترین تأثیر را در تصمیم گیری مسکن دارد. به طورمشابه، کودکان ممکن است علاقه مند به خرید منزل نباشند بنابراین، تاثیر قوی بر تصمیم گیری ندارند.

در نتیجه تحقیقاتی که روی تعدادی از مصرف کنندگان دررابطه با عناصر مختلف انجام شده و در چارچوب مفهومی شکل 1 ارائه شده، به ویژه تاثیر ویژگی‌های خانوادگی، در مراحل فرایند تصمیم گیری، نقش‌ها ی تصمیم گیری و استراتژی‌های مؤثر نشان داده شده است.

 

0001 0002 0003

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 13 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.