تاثیر رفتار و عمل اقتصادی مردم بر پیشرفت کشور

امتیاز 0 از 0 نفر

۱- اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف:

اصلاح الگوی مصرف شامل مصرف بهینه‌ی کالا و انرژی و پرهیز از تجمل گرائی است و در نهایت موجب می‌شود کشور نیاز کمتری به واردات و فرصت بیشتری برای صادرات داشته باشد. مردم به عنوان بازار اصلی مصرف نقش حیاتی در تقویت بخش‌های تولید داخلی دارند. از سوی دیگر حضور بخشهای خصوصی در اقتصاد کشور و نقش آن در بخشهای تولیدی، با افزایش سرمایه گذاری و تأثیر مثبتی در عرصه اقتصادی بدنبال دارد که در نهایت رشد تولید داخلی و اقتصاد بومی را رقم می‌زند.
در پرهیز از اسراف: با تعریف اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت مصرف و منابع را هر فردی در زندگی شخصی و کارمندی- کارگری و مسئولیتی در اجتماع را رعایت کند و مصرف را مدیریت کند.
سوال اساسی این است که: چرا از امکانات موجود در کشور بهره وری لازم و استفاده صحیح نمی‌کنیم؟ شدت مصرف انرژی در ایران ۱۷ برابر ژاپن- ۱۰ برابر اروپا- ۸ برابر آمریکا- ۴ برابر کانادا می‌باشد. ایران ۵ برابر اندونزی با جمعیت ۲۲۵ میلیون نفر مصرف دارد. ایران ۴ برابر هند با جمعیت ۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون نفر مصرف دارد. ایران ۲ برابر چین با جمعیت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر مصرف دارد. ایران ۶ برابر جهان مصرف نان و شکر دارد. ایران ۴ برابر جهان مصرف نوشابه- ۲ برابر جهان مصرف نمک- ۳ برابر جهان مصرف دارو- ۳ برابر جهان مصرف برق- ۲ برابر جهان مصرف آب- ۶ برابر جهان مصرف بنزین- ۳ برابر جهان مصرف گاز و … دارد. در اینجا اگر درست مصرف کنیم چه اتفاقی در اقتصاد خواهد افتاد؟
۲- توجه و حمایت و مصرف تولیدات ملی:
ما به غیر از حس میهن دوستی باید به مقاوم سازی اقتصاد اهمیت بدهیم و در شرایط حاضر بیش از قیمت و کیفیت کالا به ایرانی بودن آنها اهمیت بدهیم که می‌تواند موجب شود تا تولید کنندگان داخلی تقویت شوند و به روند رو به رشد خود با سرعت بیشتری ادامه دهند و اگر هزینه واردات غیر ضروری را صرف اشتغال نماییم بیکاری در کشور رفع خواهد شد.

۳- اهتمام به مقوله مالیات:
بسیاری از اقشار نسبت به پرداخت دقیق و به موقع مالیات خود حساسیتی ندارند در صورتیکه باید مردم و فرهنگ عمومی نسبت به فرار مالیاتی به بدترین شکل موضع گیری نمایند و با فرارهای مالیاتی مانند سارقان برخورد نمایند. اگر چه دولت مکلف است با شبکه‌های اطلاعاتی دقیق در این خصوص وارد شود ولی باید ما مردم نیز نسبت به سهم خودمان در تحقق درآمد مالیاتی کشور اهتمام داشته باشیم و این مسئله را با بیان و تکرار به فرهنگ عمومی مبدل سازیم.
۴- تقویت فرهنگ کار و تولید و بهره وری در کار:
نقطه عطف تحول و توسعه کشورهای پیشرفته، مدیریت زمان، کار مفید، همت عالی آنها بوده است. متأسفانه کار مفید در ایران یک ساعت- بخش خصوصی ۲:۴۰
در مقایسه با دیگر کشورها از جمله: ژاپن ۸ ساعت- آلمان ۸:۲۰ ساعت- کره جنوبی و تایوان ۸ ساعت- کشورهای اروپایی ۷ الی ۸ ساعت
دولت چین سالیانه بیش از ۳۰ میلیارد درآمد تولید خانگی دارد.
ما در کشورمان ۱۷ میلیون خانوار داریم. اگر هر کدام در طول سال ۴ قطعه لباس باقتنی تولید کنند سالیانه ۶۸ میلیون قطعه لباس با کیفیت بالا که ما را از واردات بی­ نیاز می‌نماید.
۵- مدیریت نقدینگی و سرمایه گذاری:
اگر چه دولت مکلف به حفظ ارزش پول ملی است، اما بعضی وقت‌ها مردم ما در جهت تحقق این مسئله مانع تراشی می‌کنند و با نیت سودجوئی و یا سرمایه گذاری به اموری دست می‌زنیم که مستقیم یا غیر مستقیم موجب تضعیف ارزش پول ملی و اقتصاد کشور می‌گردد، وقتی ما سرمایه‌هایمان را به سمت دلالی، بورس بازیهای بی‌مورد در بخش‌های مسکن- طلا و ارز سوق می‌دهیم موجب می‌شویم که تورم‌های بخشی و فرابخشی در کشورمان عنان مدیریت را از دست دولت خارج نموده و دود تورم در انت‌ها به چشم خودمان و هم میهنانمان برود و لذا مردم باید نقدینگی‌های خود را به سمت تولید سوق داده و باید گرایش به سوداگری، میل خرید طلا- سکه و ارز را از بین ببریم و با عمل به آموزه‌های اسلامی بتوانیم نقدینگی کشور را در جهت تولید صرف کنیم.
خداوند در قرآن می‌فرماید: هر کسی که سیم و زر و درَم اندوزد و طلا و نقره جمع کند و در راه خدا انفاق نکند به عذاب دردناکی دچار می‌شود.
امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: کسی که طلا و نقره جمع می‌کند و درَم اندوزد سزایش دوزخ است.
چرا در کشور میزان نقدینگی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و ارز خانگی و طلا و سکه به منظور گرانتر شدن نگهداری می‌شود. اگر این نقدینگی و طلا و ارز و سکه به سمت تولید هدایت شود مشکل بیکاری رفع و اقتصاد رونق پیدا می‌کند و مردم می‌توانند مشارکت در تولید بیشتر و حمایت از کار و سرمایه‌ای ایرانی اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد.
۶- استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها:
باید کشاورزی را از حالت سنتی خارج نموده و با همین آب و زمین تولیدات را ارتقاء بخشیده و هر برکه‌ای را برای پرورش غاز، هر نیزاری را برای پرورش بوقلمون، هر رودخانه و نهر و کانالی را برای پرورش ماهی- هر مزرعه‌ای را برای کندوی زنبور عسل و … بکار گیریم که رشد اقتصاد را به همراه دارد…

0001 0002 0003

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.