زندگینامه آیت الله تبریزی (۶ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

زندگینامه آیت الله تبریزی

مرجعیت، تاریخی‌ترین و سنتی‌ترین نهادی است که نسبت متدینان و دین را تعریف و معین می‌کند. اگرچه رابطه انسان و خدا، بی‌هیچ حائل و واسطه‌ای صورت می‌گیرد، اما رابطه‌ انسان دینمدار و جامعه دینی با شریعت، در قالب مجموعه آیین‌ها، رفتارها و دستورها، نیازمند نهادی است که از یک سو اقتضائات زیست مردمان را دریابد و از سوی دیگر بتواند به گونه روشمند به متون دینی مراجعه کند و تعامل میان شریعت و شریعت مداران را امانت‌ورزانه برقرار سازد.

اگرچه مرجعیت، نهادی بشری و حتی علمی‌است، اما از آن‌جا که سر وکار مراجع با قدسی‌ترین ساحت بشری، یعنی دین، است و از دیگر سو در تشیع، پارادایم رفتاری آنان از امامان شیعه اقتباس شده، نفوذ و دامنه تأثیرشان بسیار گسترده است.

مراجع اگرچه در وهله اول تنها عالم فقه و اصول و حدیث اند و توانسته‌اند در این امور تخصص یابند تا به مقام افتاء برسند و بدین ترتیب تنها مفسر و سخنگوی بخشی از دین یعنی فقه به شمار می‌آیند، اما از آن‌جا که وجه کارکردی مجموعه تعالیم دینی در فقه نمود می‌یابد، بدین معنی که فقه سامان دهنده رفتار دینی است تا مقاصد شریعت یعنی زندگی سالم در بستر اخلاق برای تعالی حقیقت انسانی محقق شود، به همین دلیل فقیهان به شکل مستقیم با زندگی مسلمانان رویارو می‌شوند.

مرجع کسی است که غیر از اعلمیت فقهی، اعدل نیز باید باشد و درواقع به همین دلیل بوده ‌است که در طول تاریخ همواره شیعیان به مراجع نه تنها به دلیل عالم بودنشان بلکه همچنین به عنوان پناهگاهی مطمئن چه در ساحت حیات فردی و چه در ساحت حیات جمعی نگریسته‌اند. از همین روست که هیچ‌گاه از دامنه تأثیر این نهاد کاسته نشده است.

این نهاد در طول تاریخ، چهار وظیفه کلان پژوهش، آموزش، تبلیغ و اجرای شریعت را بر عهده داشته است. برای تبیین ضرورت شکل‌گیری نهاد مرجعیت می‌توان به نکات ذیل اشاره کرد:…

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.