زنان هنرمند ایرانی

امتیاز 0 از 0 نفر

زنان موسیقیدان و نقاش و خوشنویس و هنرپیشه ایرانی

جمیله از زنان موسیقدان ایرانی بود که در قرن اول و دوم هجری می‌زیست.

حبابه از زنان موسیقیدان ایرانی بود که در قرن اول و دوم هجری می‌زیست.

ولیه فروغ الملوک درسال 1336 قمری نقاشی از برادرش کشید که در لندن به فروش رفت.

تانیا آشوب پیانیست ایرانی به دریافت جایزه کنسرواتور پاریس و جوایز بین المللی ژنو و مونیخ نائل شد.

قمرالملوک وزیری در سال 1264 در قزوین بدنیا آمد. وی اولین زنی بود که در یک سالن عمومی کنسرت اجرا کرد. اولین کنسرتش را در سال 1303 درگراند هتل اجرا کرد. قمر از نخستین هنرمندانی بود که برای بزرگداشت یک هنرمند از کار افتاده کنسرت داد. نخستین صفحاتی که از قمر ضیط شد تصنیف «مارش جمهوری» از عارف بود که دولت بلاقاصله آن را توقیف کرد وی عمده عایدی اش را صرف مستمندان می‌کرد به طوری که در اواخر عمر هیچ چیز از خود نداشت او در اسفند 1330 در فیلم «مادر» بازی کرد.

در سال 1336 اولین نوازنده زن ارکستر سمفونیک تهران وارد شد.

پروانه سپهری اولین نوازنده ویلن سل زن ارکستر سمفونی تهران بود.

تاتیانا خاراتیان به مادر بزرگ موسیقی در ایران شهرت دارد. وی افزون بر هفتاد و سه سال پیانو نواخته و بیش از 25 سال به تربیت شاگرد در رشته پیانو مشغول بوده است.

فریبا اولین زن آهنگساز ایرانی است که آهنگ فیلم «اشتباه» را در سال 1331 ساخت.

ملوک ضرابی (ملوک کاشانی) درسال 1269 متولد شد. از سیزده سالگی فعالیت هنری خود را شروع کرد. وی خواننده اولین صفحه گرامافون بود.

از قدیمی‌ترین زنانی که ساز زهی بدست گرفتند فخرالزمان دولت آبادی از تهران، ملوک اردلان از کردستان و خانم عضدی که زمانی هارپ می‌نواخت می‌توان نام برد.

شمسی شترغوهی از موسیقیدانان دوره صفوی بود.

آرزو نوازنده چنگ در زمان بهرام گور ساسانی است که دختر ماه‌یار زرگر بود.

افلیا پرتو نوازنده پیانو بود، افلیا در سال 1317 در تهران متولد شد و هفت سال نزد استاد جواد معروفی کار می‌کرد و از سال 1348 سرپرست ارکستر بانوان بود.

صحیفه بانو در قرن دهم هجری از زنان هنرمند هندوستان که جزو سه بانوی اول نقاشی مینیاتور درآن دیار است. از شاگردان کمال الدین بهزاد بود و سه اثرازاو به‌یادگار مانده است.

روح انگیز (بتول عباسی) اولین خواننده با قطعات دو صدایی و قطعاتی برای کودکان بود وی کارش را در سال 1307 آغاز کرد.

فوزیه مجد آهنگساز و پژوهشگر، اقدام به گرد آوری موسیقی محلی ایران کرد وی د رهنرستان عالی موسیقی تدریس می‌کرد و پیانو و ویولونسل می‌نواخت او د رسال 1351 کتاب «نفیر نامه» را به چاپ رساند او موسیقی فیلم‌های بسیاری را ساخته است.

ارفع اطربی در سال 1320 متولد شد. او نوازنده سنتور است و فعالیت هنری خود را از سال 1337 آغاز کردو کتاب «فرهنگ موسیقی ایرانی» را در سال 1360 منتشر کرد. وی نخستین موسیقی دانان حرفه‌ای زن درایران به شمار می‌رود.

کلارا آبکار نقاش و مینیاتوریست برجسته معاصر ایران که سازمان یونسکو او را برجسته‌ترین نگارگر معاصر جهان معرفی کرد درسال 1293 به دنیا آمد و 400 اثر ارزشمند از خود به جای گذاشت.

پری صابری کارگردان، نمایشنامه نویس، بازیگر و مترجم ایرانی است وی از سال 1347 فعالیت‌های فرهنگی هنری خود را آغاز کرد و تاکنون تعداد زیادی نمایشنامه را کارگردانی کرده است.

بدری وزیری در اولین ارکستری که استاد «کلنل وزیری» توسط بانوان و برای زنان درسال 1309 ترتیب داد ساز می‌نواخت وی نوه‌ی «بی بی‌خانم» است که از سال 1240 ریاست دانشکده هنرهای زیبای دختران را به عهده داشت.

پری زنگنه (شاه‌یلان) در 17 سالگی برای تعلیم آواز موسیقی ایرانی نزد استاد زرین پنجه تمرین را آغاز کرد و سپس در هنرستا ن موسیقی تمرین اپرا کرد. بعد از نابینایی به طور جدی وارد کارهای اجتماعی و هنری شد. در نوار لالایی زنگنه لالایی را به زبانهای مختلف خواند.

شیدا فرچه داغی آهنگساز و نوازنده فارغ التحصیل آکادمی موزیک وین بود و در مدرسه عالی موسیقی آلمان سمت استادی داشت. تعداد زیادی فیلم برای آموزش و درک موسیقی و برای بیش از چهار فیلم موسیقی ساخته است که برخی از آنها در جشنواره‌های فیلم برنده جایزه شدند.

مریم بانو درقرن سیزده و چهارده می‌زیست وی یکی از معدود زنان خوشنویس است و به قولی سر آمد دیگران بوده. از آغاز دوره فتحعلیشاه قاجار د رخط نسخ سرآمد شد و در ردیف استادان جا گرفت. نسخه‌ای از قرآن که به نام ناصرالدین شاه کتابت شده است نمونه بهترین خطوط و آثار هنری زنان این قرن است.

گوهر شاد از هنرمندان نامی خوشنویس قرن یازدهم هجری است و یکی از بزرگترین نستعلیق نویسان زمان خود محسوب می‌شود. وی درسال 1058 هجری در گذشت. یک نسخه از گلستان سعدی به خط او درکتابخانه سلطنتی وجود دارد.

مریم بانو درقرن سیزده و چهارده می‌زیست وی یکی از معدود زنان خوشنویس است و به قولی سرآمد دیگران بوده است. از آغاز دوره فتحعلیشاه قاجار درخط نسخ سرآمد شد و در ردیف استاده جای گرفت. نسخه‌ای از قرآن که به نام ناصرالدین شاه کتابت شده است نمونه بهترین خطوط و آثار هنری زنان این قرن است.

8 دی 1375 آنیک شفرازیان یکی از نخستین هنرپیشه‌های زن ایرانی در گذشت.

سه اسفند 1306 بزرگترین سینمای زنان درایران به نام سینمای زرتشتیان کار خود را آغاز کرد همه خدمه این سینما زن بودند.

نخستین جشنواره فیلم سازان زن ایرانی درشیراز در 11 الی 14 اسفند 1373 برگزار شد.

از اواخر دوران مظفری تاج ماه آفاق الدوله به ترجمه نمایشنامه نادرشاه پرداخت. این اثر به دلیل آنکه نخستین کوشش زن ایرانی برای ارتباط باهنر نمایش است دارای ارزش بسیار است.

آستوریک یکی از بازیگران و خوانندگان ارمنی اپرا درایران است و درانجمن زنان ارمنی نمایش هایی اجرا می‌کرد و یا نمایش نامه‌ها را می‌نوشت.

روح انگیز سامی نژآد همسر راننده سفارت ایران در هندوستان جلوی دوربین عبدالحسین سپنتا قرار گرفت و فیلم دختر لر را بازی کرد بعد از اتمام فیلم مصیبت‌های روح انگیز شروع شد. شوهرش او را طلاق داد و پدرش او را نپذیرفت و درتنهایی و بی‌پناهی به‌یک بنگاه خیریه کشیده شد و بعد از مدتی در روستایی در حوالی بجنورد به آموزش کودکان پرداخت.

نیکتاج صبری اولین هنرمند و کمدین زن ایرانی بود.

لرتا قدیمی‌ترین بازیگر تأتر ایران در سال 1290 در تهران به دنیا آمد. از اولین زنانی بود که با لباس زنانه روی صحنه رفت. در نمایشنامه هایی چون مسنتطق، اتللو و فیلم هایی چون شب اعدام، همای سعادت بازی کرد. درمجموعه تلویزیونی خسرو میرزای دوم کار نصرت کریمی بازی به‌یاد ماندنی ارائه داد.

گلی ترقی نخستین فیلمانه نویس زن ایرانی است که فیلمنامه فیلم «بی‌تا» را نوشت. فیلم بی‌تا در سال 1351 به اکران عمومی درآمد.

دلارام رسولی اولین زن انیماتور در ایران است. همکاری در کارگردانی فیلم انیمیشن «لاک پشت و مرغابی» را در سال 1342 انجام داد.

مادام پری آقایوف اولین زنی بود که علاوه بر بازیگری، آوازخوانی و رقص، کارگردانی نمایش‌های خود را نیز بر عهده داشت. وی را «ستاره شرق» لقب داده بودند. او شخصأ گروه هنری و تأتری خود را تشکیل داد و با ترجمه نمایش‌های خارجی، جوانان و روشنفکران ایرانی را تشویق به کار نوشتن تأتر کرد.

سوسن تسلیمی هنرپیشه تئاتر و سینما در سال 1347 فعالیت هنری خود را آغاز کرد وی اولین بازی خود را درنمایشنامه «آرتور میلر» به اجرا گذاشت.

مهری عقیلی و مهین دیهیم از اولین دوبلورهای زن بودن که در دوبله فیلم فرانسوی «مرا ببخش» شرکت داشتند.

شارامالی گل نخستین ستاره نمایش‌های شادی آور در ایران است. وی اولین زنی است که در صحنه تأتر

رو حوضی درخشید و قدم اول را بر صحنه تأتر نهاد. قبل از او در نمایش‌های رو حوضی و دیگر نمایش‌ها بازیگران مرد نقش زن‌ها را بازی می‌کردند. او در تأتر سعادت بر روی صحنه آمد و خیلی زود عده‌ای از مخالفان تأتر را آتش زدند.

خانم رقیه چهره آزاد از اولین هنرپیشه‌ای زن ایران که درسال 1286 به دنیا آمد.

18 شهریور 1335 فیلم مرجان در سینمای دیانا و خورشید نو درتهران به اکران درآمد. شهلا ریاحی اولین کارگردان زن ایران آن را تهیه کرد. وی در سال 1305 متولد شد.

مسکینه زنی نقاش بود که درقرن یازدهم هجری می‌زیست. وی در شبیه سازی و تصاویر حیوانات مهارت داشت. دو تصویر شبیه سازش او دریکی از مرقعات سلطنتی ایران قرار دارد.

شوکت الملوک شقاقی نقاش بود و زیر نظر کمال الملک به فراگرفتن نقاشی پرداخت وی مدتی در هنرستان بانوان خواهرش که آن را اداره می‌کرد به تعلیم نقاشی پرداخت. وی درخام دوزی نیز مهارت بسیار داشت.

امینه از هنرمندان نقاش قرن یازدهم هجری که در مینیاتور پیرو مکتب رضا عباسی بود از او تنها دو اثر مینیاتور باقی مانده است.

مریم زندی اولین زن عکاس سینما بود که اولین کار او «صدای صحرا» در 1354 ارائه شد.

خانم رهبری و طوسی حائری اولین گویندگان زن در رادیو تهران بودند.

لاله وارتوتریان از اولین زن هایی که روی صحنه رفت و د رنمایشنامه‌های اجتماعی و سیاسی درنقش‌های مختلف شرکت کرد. وی در نمایشنامه «آدم و حوا» یکی از بازیگران بود و اولین بانویی است که شعر خوانی را در مجامع عمومی دو باره زنده کرد.

ایران دفتری متولد 1291 که در سال 1307 در رشت سه نمایش موزیکال بازی کرد وی کار خود را با نمایشنامه «آرشیل مالالان» آغاز کرد و در سال 1313 به هند رفت و در فیلم «شیرین و فرهاد» بازی کرد او به «مادر سینمای ایران» مشهور است…

 

0001 0002 0003

 

 

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 22 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.